یک مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه:

بیش از ۴۲ هزار نفر از جمعیت ساوه و زرندیه غربالگری شدند

۲۳ آذر ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۱ کد : ۴۰۵۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۰
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۴۲ هزار نفر از جمعیت ساوه و زرندیه در طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون مشارکت کردند.

به گزارش روابط عمومی داشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرگزاری مهر ، کبری ناصح با اشاره به طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای ارتقای برنامه سلامت خانواده اظهار کرد: این طرح از بیستم آبان ماه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و سازمان‌ها و ادارات شهرستان‌های ساوه و زرندیه آغاز شده و تا پانزدهم دیماه ادامه دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: هدف از این طرح افزایش بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه‌های سنی است.

دکتر ناصح گفت: تمامی افراد بالای ۱۸ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت می‌توانند از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهره مند شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه بیان کرد: در مراحل غربالگری، بیماری‌ها برای ارزیابی بیشتر به آزمایشگاه و پزشک متخصص معرفی می‌شوند و به افراد سالم مشاوره‌های خود مراقبتی ارائه می‌شود.

دکتر ناصح با تاکید بر اینکه اجرای این پویش می‌تواند نقش بسزایی در شناسایی افراد مبتلا به این بیماری ایفا کند، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه ۲۵۶ هزار و ۶۳۴ نفر گروه هدف هستند که تا پایان طرح باید ۷۰ درصد این افراد غربالگری شوند.

وی افزود: علاوه بر مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه بهداشت شهری و روستایی اکیپ‌های سیار نیز در مراکز صنعتی و ادارات در اجرا این طرح مشارکت دارند بنابراین تا به امروز بیش از ۲۰ درصد در ساوه و ۲۴ درصد در زرندیه غربالگری شده‌اند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت :۱۹ مرکز جامع سلامت، پایگاه سلامت و ۸ مرکز در شهرستان زرندیه صبح و بعدازظهر فعالیت دارند.

کبری ناصح افزود: فشار خون و دیابت در رأس بیماری‌های مزمن هستند و بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون و دیابت عامل ۷۸ درصد از مرگ و میر در جهان هستند.

سرپرست معاونت بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: طرح غربالگری گامی در راستای مطلع کردن افراد از وضعیت سلامت خود است، که موجب تسهیل در فرایندهای پیشگیری و درمان می‌شود.

وی گفت: متأسفانه تعداد مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا در حال افزایش بوده و طبق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در ایران در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از بیماری خود آگاه نیستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه ادامه داد: دیابت و قند خون دو بیماری خاموش به همراه عوارض بسیار شایع همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیوی، قطع عضو هستند که با درمان به موقع آنها می‌تواند هم روند بیماری را کند کرد و زندگی هزاران نفر را از مرگ نجات داد.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت غربالگری ۷۰ درصد جمعیت جامعه است اما برنامه دانشکده ساوه غربالگری ۱۰۰ درصدی جمعیت این دو شهرستان است.

کلید واژه ها: ساوه پزشکی ساوه علوم پزشکی ساوه دانشکده علوم پزشکی ساوه سلامت جامع سلامت مراکز جامع سلامت پایگاه سلامت سلامت پایگاه غربالگری فشارخون دیابت


نظر شما :