سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

تغییر در شیوه زندگی مهم‌ترین عامل شیوع سرطان

۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۱ کد : ۴۳۲۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۳۳
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی از مهم‌ترین عوامل شیوع سرطان است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی از مهم‌ترین عوامل شیوع سرطان است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرگزاری فارس در ساوه، کبری ناصح با اشاره به آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: شعار امسال هفته مبارزه با سرطان  «من مسئولم؛ برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» انتخاب شده است تا همگان نسبت به این بیماری حساسیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان رخ می‌دهد که از این تعداد ۳۸میلیون یعنی ۶۸ درصد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر که در واقع مرگ‌های زیر ۷۰ سال می‌باشد، ۱۶ میلیون مرگ در سال است که ۴ میلیون آن یعنی ۲۶ درصد موارد مرگ زودرس ناشی از سرطان می‌باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه اضافه کرد: تعداد موارد بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۴ میلیون نفر بوده است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۵ میلیون نفر برسد، یعنی ظرف مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر خواهد شد.

ناصح تصریح کرد: در ایران سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که این عدد تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) با افزایش حداقل ۸۰ درصدی، به بیش از ۱۶۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی تعداد کل موارد ابتلا به سرطان ثبت شده در برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت دانشکده ساوه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ را برابر با ۱۷۹۳ مورد اعلام کرد و گفت: در این بین ۴۷.۶۹ درصد را زنان(۸۵۵ نفر) و ۵۲.۳۱درصد را  (۹۳۸ نفر) مردان تشکیل می‌‌دهند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: در طی ۵ سال تهیه گزارش، سرطان‌های سینه، پوست، کولورکتال، معده و پروستات شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه بوده‌اند.

ناصح اضافه کرد: همچنین در این مدت ۵ سرطان شایع در جمعیت زنان به ترتیب  پستان، پوست، کولورکتال، معده و تیروئید و در جمعیت مردان به ترتیب پروستات، پوست، کولورکتال، معده، مثانه بوده است.

به گفته کبری ناصح مهم‌ترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی است.

وی بیان کرد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش فارس پویش ملی مبارزه با سرطان از ۷ تا ۱۵ بهمن ماه، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون‌ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار « من مسئولم؛ برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام » اجرا خواهد شد.

پویش ملی مبارزه با سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

کلید واژه ها: سرطان مبارزه سرطان ملی مبارزه سرطان سال ساوه پزشکی ساوه علوم پزشکی ساوه دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :