روایت نجات مادر باردار پرخطر در ساوه

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۱ کد : ۶۷۹ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۲۶۳۵
یک جراح متخصص زنان و زایمان در ساوه از انجام عمل موفقیت آمیز "پلاسنتا اکرتا" در بیمارستان ۱۷ شهریور این شهرستان خبر داد و گفت: مادر باردار که دچار تهاجم جفت سرراهی بود با انجام این عمل از مرگ حتمی نجات یافت.
روایت نجات مادر باردار پرخطر در ساوه

به گزارش وب دا ساوه به نقل از ایسنا،دکتر شقایق شیروانی اظهار کرد:  بیمار زن جوانی با سابقه سزارین بود که با سونوگرافی حاکی از پائین‌تر از حد طبیعی قرار گرفتن جفت در رحم، مراجعه کرد که در اصطلاح پزشکی به آن جفت سرراهی(پلاسنتا پرویا) می‌گویند. این بیمار که در هفته سی و پنجم بارداری قرار داشت، شب قبل از عمل جراحی با خونریزی به بیمارستان شهدای ۱۷ شهریور ساوه مراجعه کرده بود.

وی به احتمال بالای خونریزی در این بیماران اشاره کرد و افزود: پائین‌تر قرار گرفتن جفت از محلی طبیعی خود بویژه در همراهی با چسبندگی غیر طبیعی و تهاجم جفت به بافت‌های اطراف، موجب خونریزی شدید مادر هنگام جدا شدن جفت می‌شود. وخامت حال مریض و احتمال خونریزی شدید این بیمار کادر درمانی بیمارستان را مصمم به اعزام او به مرکز درمانی سطح سه کرده بود، اما چون مریض دچار دردهای زایمانی نیز شده بود و فرصت چندانی برای ارائه خدمات درمانی وجود نداشت و با احتمال وقوع خطر در مسیر اعزام به دلیل خونریزی شدید، لذا تصمیم به انجام عمل جراحی در بیمارستان ۱۷ شهریور ساوه گرفته شد.

وی با اشاره به تزریق جمعا شش واحد خون برای این بیمار به دلیل خونریزی شدید، توضیح داد: در حین عمل جراحی مشخص شد علاوه بر اینکه جفت این بیمار، سرراهی است، دچار چسبندگی غیر طبیعی به رحم نیز رخ داده است و به عبارتی جفت به لایه‌های داخلی رحم نفوذ کرده است که در علم پزشکی بدان "پلاسنتا اکرتا" گفته می‌شود.

این پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: شرایط بیمار به گونه‌ای بود که امکان جداسازی جفت از رحم وجود نداشت، بر این اساس خروج رحم برای توقف خونریزی و نجات جان مادر در دستور کار قرار گرفت و پس از خروج نوزاد که خوشبختانه حال عمومی خوبی دارد، عمل خارج سازی رحم همراه با حفظ تخمدان‌ها و تزریق همزمان خون و فرآورده های خونی آغاز شد.

وی افزود: پائین قرار گرفتن جفت و دست‌اندازی و تهاجم جفت به قسمت‌های فوقانی واژن و خلف مثانه (پلاسنتا پرکرتا) عمل جراحی را با دشواری بیشتر مواجه کرد. با حضور پزشک اورولوژیست کار آزادسازی حالب و مثانه و با بستن یکی از شریان‌های اصلی کف لگن توسط پزشک جراح، خونریزی پشت مثانه متوقف شد، گرچه این بیمار حدود چهار لیتر خون از دست داد، ولی در نهایت زنده ماند و عمل جراحی با موفقیت پایان یافت.

دکتر شیروانی با اشاره به اینکه این عمل جراحی سنگین پنج ساعت به طول انجامید، افزود: انجام این عمل جراحی در بیمارستان شهدای ۱۷ شهریور ساوه که یک مرکز درمانی سطح دو است یک اتفاق نادر و می‌توان گفت بی سابقه بوده است و با حضور تیم پزشکی و درمانی بیمارستان این عمل با موفقیت انجام و پس از خروج کامل رحم، بیمار برای ۴۸ ساعت به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و پس از بهبود نسبی به بخش عادی منتقل شده و با حال عمومی خوب قابل ترخیص است.

وی با اشاره به اینکه این اختلال  شایع نیست، اما در صورت بروز، جراحی بیمار حتی در بهترین مراکز دانشگاهی سطح سه و مرکز استان بسیار خطرناک و درصد مرگ و میر بسیار بالاست، گفت: بیشترین شیوع این بیماری در بین مادرانی است که به دفعات متعدد عمل سزارین را انجام داده اند و تکرار این نوع زایمان را به زایمان طبیعی ترجیح می‌دهند.

کلید واژه ها: سزارین جراحی ساوه دانشکده علوم پزشکی بیمارستان شهید مدرس ساوه باردار دکتر شقایق شیروانی


نظر شما :