سفر به مرگ

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۹ کد : ۸۲۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۵۹
در روزهای پایانی سال هستیم و چند روز دیگر نوروز از راه می‌رسد، این دومین نوروزی است که کشور ما میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کروناویروس است، ویروسی که حضورش دیدوبازدیدها و سفرهای نوروزی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
سفر به مرگ

به گزارش وب دا ساوه به نقل از ایسنا، از آنجاکه در بیشتر نقاط ایران وضعیت کرونایی به رنگ آبی یا زرد درآمده و معدود استان‌هایی در وضعیت قرمز و نارنجی هستند، لذا این روزها، زمزمه‌های رفتن به سفر شنیده می‌شود، اما واقعیت این است که این مهمان ناخوانده همچنان شرایط وخیمی را در کشور ایجاد کرده است و نباید در چنین شرایطی که روزانه صدها نفر درگیر این بیماری شده و ده ها نفر جان خود را از دست می‌دهند، به راحتی برنامه سفر چید و به همراه خانواده سوار بر ارابه‌های مرگبار کرونا شده و به جای تفریح و گردش سلامت خود را در معرض خطر و تهدید قرار دهیم.

در همین رابطه سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه، با اشاره به اینکه سفر احتمال ابتلا به عفونت ویروسی کرونا و انتشار این ویروس را در جهان افزایش می‌دهد، گفت: به همین دلیل ماندن در خانه و پرهیز از سفر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای خود و دیگران به ویروس کروناست.

دکتر محمود کریمی با تاکید بر اینکه احتمال دارد حین سفر به عفونت کرونا مبتلا شده و دچار علائم بیماری کرونا شویم، اظهار کرد: حتی اگر علامت‌دار نشویم هم ویروس کرونا را در بین اطرافیان انتشار خواهیم داد. اگر در طول سفر فاصله فیزیکی ما با دیگران کمتر از دو متر باشد، احتمال ابتلای ما یا دیگران به عفونت کرونا بیشتر می‌شود و اگر ما یا همسفران‌مان در گروه پرخطر هستیم، در صورت ابتلا به عفونت کرونا به احتمال زیاد به علائم شدید یا بسیار شدید دچار می‌شویم.

وی به سفر هوایی در دوران کرونا، نیز اشاره کرد و افزود: ایستادن در صف بازرسی و سالن فرودگاه معمولا با قرار گرفتن در فاصله نزدیک با دیگران و لمس برخی سطوح همراه است و از سوی دیگر، نشستن در هواپیمای پر از مسافر، در فاصله دو متر در کنار دیگران و برای مدت چندین ساعت، به لحاظ انتشار ویروس کرونا کار پرخطری به شمار می‌آید.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص سفر زمینی با وسایل نقلیه عمومی در دوران کرونا (با اتوبوس یا قطار) نیز گفت: در سفر با اتوبوس یا قطار در بیشتر موارد مجبور هستیم در فاصله دو متر با دیگران برای چند ساعتی بنشینیم و این کار با توجه به شیوع ویروس کرونا، پرخطر محسوب می‌شود. در سفر زمینی با خودروی شخصی در دوران کرونا نیز توقف در بین راه برای سوخت، غذا و نیازهای بهداشتی ما را در فاصله نزدیک با سایر افراد یا در معرض لمس سطوح قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دوران کرونا سفر و اقامت در منزل اقوام یا دوستان بی‌خطر است؟ گفت: سفر احتمال انتشار و ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. این خطر بخصوص در صورت شیوع بالای کرونا در مبدا یا مقصد بیشتر هم می‌شود. رفتن به منزل کسانی که در دسته پرخطر قرار دارند، با خطر بیشتری برای آنها همراه است، زیرا این افراد در صورت ابتلا به عفونت کرونا علائم شدیدی را نشان خواهند داد.

دکتر کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا سفرهای طبیعت‌گردی و اردویی بی‌خطر هستند؟ نیز گفت: در مناطق جغرافیایی که شیوع ویروس کرونا زیاد است، سفرهایی که با استفاده از امکانات اردویی(کمپینگ) و در دل طبیعت انجام می‌شود احتمال انتشار و ابتلا به ویروس کرونا را زیاد می‌کند؛ زیرا این مسافران در بسیاری از مناطق بناچار باید از امکانات عمومی استفاده کنند و ممکن است در فاصله کمی از سایرین قرار بگیرند. رفتن به نقاط بسیار دور از دسترس هم مشکلات خاص خود را دارد؛ زیرا در صورت بروز بیماری، دسترسی به امکانات پزشکی در این نقاط بسیار دشوار است.

وی در خصوص سفر به روستاها برای دیدار با بستگان و بزرگترها گفت: سفر از شهرهای بزرگ نظیر تهران به روستاها نیز خطرناک است چرا که به دلیل اینکه شاید در بین مسافران فردی مبتلا به کرونا بوده و حتی بدون علامت باشد، در نتیجه در دیدوبازدیدهای نورزی احتمال سرایت ویروس به ساکنین روستاها وجود دارد. توصیه می‌شود که مردم حتی الامکان برای دیدوبازدید و تفریح به سفر نروند و مسافرت و دید و بازدید را کناربگذارند تا بتوان در آینده با واکسیناسیون بیشتر، شرایط بهتری برای کشور رقم بخورد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۳۷۴۱ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه ۳۲۹ نفر جان باخته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ نفر در بیمارستان بستری هستند اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های کرونای انگلیسی با کرونای چینی، سرعت انتقال و شروع علائم ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تماس با فرد بیمار، همچنین شدت آن حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از شروع علائم است.

او گفت: در صورتی که هر کدام از علائم کرونا مانند تب، سرفه، علائم گوارشی و... را در خود مشاهده کردید در سریعترین زمان ممکن به مرکز منتخب کرونا یا مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنید.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، جوانان، سالمندان، کودکان و خلاصه از هر طیف و سنی با این بیماری درگیر می‌شوند و اینطور نیست که بخواهیم بین افراد تفکیک قائل شویم و هر روز افرادی از سنین مختلف طعمه این ویروس مهلک می شوند. با وجود توزیع واکسن در سراسر کشور و مدیریت این بیماری با ایمن شدن سیستم ایمنی بدن اما به نظر می‌رسد همچنان بهترین راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا همان موضوع رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و از همه مهمتر در خانه ماندن در ایام نوروز و پرهیز از مسافرت و دورهمی‌های خانوادگی است.

کلید واژه ها: کرونا نوروز دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :