۹ فقط یک عدد است

۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۲۹۶ اخبار ویژه
تعداد بازدید:۲۸۵۵
فردا در تقویم کشور به تاریخ منحصر به فرد ۹۹/۹/۹ وارد می شویم، عددی که در هر دهه از قرن یکبار تکرار می شود و همین مساله باعث شده برخی از پدر و مادران اصرار داشته باشند که مهمان توراهی خود را در این روز به دنیای روشن پاگشا کنند.
۹ فقط یک عدد است

باور اشتباهی که هم نوعی دستکاری در کار خلقت است و هم بهای ندانم کاری های والدین برای درج یک تاریخ رُند در شناسنامه را فرزند و  مادر با بروز آسیب های جدی در سیستم ایمنی بدن و سلامتی شان باید بپردازند.
علاقه به اعداد و ارقام به اصطلاح رُند در فرهنگ ما ایرانیان ریشه نسبتا بلندی دارد؛ ‌ قدیمی ترها به یاد دارند که وقتی نخستین شماره های تلفن همراه در کشور توزیع و در اختیار مردم قرار گرفت چگونه برخی شماره های رُند قیمتی چندبرابری نسبت به سایر ارقام پیدا کرد و در میان صفحات روزنامه ها آگهی های بسیاری در این خصوص وجود داشت حال آنکه همه شماره ها از یک اپراتور خدمات می گرفتند و هیچ تمایزی میان کیفیت برقراری تماس و مکالمه این نوع خطوط با سایر شماره ها وجود نداشت.
حتی چند سالی است که برخی افراد که ظاهرا دغدغه چندانی در زندگی از حیث وضعیت مالی ندارند، شماره پلاک های رُند را به قیمت های چند ده میلیونی خریداری می کردند که از نظر پلیس راهور هیچ امتیازی برای صاحب خودرو ایجاد نمی کرد و فقط نوعی خودنمایی و به اصطلاح «پُز» دادن را برای مالک وسیله نقلیه به همراه دارد.
از حدود ۲ هفته پیش که تاریخ نهم آذر سال ۹۹ بر سر زبان ها افتاد، نگاه بسیاری از خانواده هایی که در آستانه بچه دار شدن هستند معطوف به پزشکان متخصص زنان و زایمان دوخته شد تا با به دنیا آوردن نوزادشان که موعد طبیعی تولد آنها قبل یا بعد از این تاریخ است، با روش سزارین در شناسنامه آنها روز، ماه و سال تولد را به نهمین روز از نهمین ماه سال ۹۹ تبدیل کنند.
به راستی درج چنین تاریخی در شناسنامه فرزند چه مزیتی به همراه دارد؟ آیا در منش و رفتار و تبدیل شدن او به فردی مفید برای جامعه اثرگذار است؟ آیا بهتر نیست والدین ضمن پذیرش مشیت و اراده الهی در ابتدا آرزو کنند که نوزاد و مادر سالم باشند و سپس در تریبت و رشد او برای اینکه انسانی مفید برای همنوعان باشد، کوشا باشند؟

در این گزارش با یکی از پزشکان متخصص در امور زنان، زایمان و نازایی شهرستان ساوه گفت و گو کردیم تا علاوه بر خطر تولد فرزند چه زودتر از موعد طبیعی و چه بعد از آن برای مادر و نوزاد در خصوص موارد دیگری از قبیل نحوه مراقبت های دوران بارداری در دوران شیوع کرونا و همچنین توصیه به بچه دار شدن برای زوج های جوان و آنانی که سن بالاتری دارند متناسب با شیوع این ویروس تحلیلی مفید برای مخاطبان ارائه کنیم.  
تولد برای رسیدن به عدد ۹ و خطرهای آن
به گزارش وب دا ساوه به نقل از ایرنا، دکتر «شقایق شیروانی» در این خصوص ‌گفت: تولد نوزاد قبل یا بعد از موعد متعارف و طبیعی زایمان باعث می شود که هم مادر و هم نوزاد آسیب های جدی ببینند.
وی اظهار کرد: ممکن است تولد دیرهنگام باعث از بین رفتن کارکرد جفت در رحم مادر شود و پیر شود و اگر هم والدین اصرار به تولد زودتر از موعد برای درج تاریخ رُند در شناسنامه فرزندشان کنن ضمن اینکه بچه به حالت نارس به دنیا می آید، خطر بروز مشکل برای ریه ها و نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا حتی بخش ان. آی. سی. یو وجود دارد و مشکلات تنفسی و عارضه های جدی برای او پیش می آید.
وی گفت: نوزادی که نارس به دنیا می آید در معرض آسیب های جدی به خصوص در زمینه تنفسی آن هم در شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع یافته، قرار می گیرد زیرا ریه های نوزادی که زودتر از موعد از رحم مادر خارج می شود هنوز نارس است و ممکن است درگیر شود.
این متخصص زنان و زایمان به والدین هشدار داد که به قیمت یک تاریخ مشخص برای تولد، خطر را برای سلامت و جان نوزادان خود ایجاد نکنند زیرا علاوه بر عوارض تنفسی، بروز عوارض خونریزی گوارشی هم در کمین نوزادان است بنابراین اصرار برای تولد فرزند قبل یا بعد از تاریخ خاص (۹۹/۹/۹) اقدامی اشتباه است.
وی تاکید کرد: سالم بودن نوزاد و مادر باید در اولویت باشد زیرا اگر مادر دچار آسیب شود شاید در دوران شیردهی و پرورش نوزاد خود به مشکل جدی برخورد کند و بدین ترتیب شادی برای یک عدد تبدیل به تلخی متاثر از برخی عوارض این تصمیم اشتباه شود.
البته نباید از تصمیم مناسب سازمان ثبت احوال کشور هم غافل شد که برای کاستن از دغدغه والدین اعلام کرد؛  آمادگی ثبت تولد فرزندان به دنیا آمده قبل یا بعد از تاریخ نهم آذر را در همان تاریخ دارد که تا حد زیادی از التهاب ایجاد شده کاست و می تواند گامی مهم در تامین سلامت نوزاد و مادر و روی نیاوردن خانواده ها برای انجام سزارین و تولد نوزادان چه به صورت نارس و چه دیرهنگام باشد که در هر ۲ حالت اقدامی خطرآفرین محسوب می شود.

کاهش دفعات مراجعه به مطب ها و توصیه ای برای اقدام به بارداری
دکتر شیروانی در مورد نکاتی که بانوان باردار در شرایط کرونا باید رعایت کنند، ‌ گفت: بیشترین توصیه ما این است که مادران باردار حتما در خانه بمانند و از تردد در اماکن عمومی پرهیز کنند و فقط برای امور بسیار ضروری آن هم با استفاده از ماسک، دستکش و وسایل صدعفونی و رعایت فاصله از دیگران از خانه خارج شوند و در هیچ جمع عمومی و خانوادگی هم حضور نداشته باشند.
وی اظهار داشت:‌ چنانچه مادران باردار شاغل هستند، می توانند به پزشکان متخصص مراجعه و برگه تایید مرخصی استعلاجی از آنها دریافت کنند زیرا به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از شرایط بارداری بیشتر از سایر اقشار جامعه مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وی تاکید کرد:‌ بانوان باردار در صورت مساهده علائمی از قبیل تب، ‌سرفه و تنگی نفس بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنند تا به سرعت سطح اکسیژن خون آنها اندازه گیری شود و حتی اگر لازم هم باشد، مادر بستری و مصرف داروهای مورد نیاز هم در کمترین زمان آغاز شود زیرا بارداری نوعی نقص ایمنی را برای فرد ایجاد می کند و ابتلا به ویروس کرونا می تواند این نقص را تشدید کند.
به گفته این متخصص زنان و زایمان، اگر بانوان باردار دارای علائم خفیف مانند سرماخوردگی و تب باشند با نظر پزشک و تجویز دارو می توانند در خانه تحت قرنطینه باشند تا بهبود کامل حاصل شود.
دکتر شیروانی اظهار کرد:‌ در شرایط شیوع کرونا، مراقبت های دوران بارداری را مقداری محدود و خلاصه تر کرده ایم و تلاش می کنیم که دفعات ویزیت و مراجعه بیماران به مطب و سایر محیط های عمومی از قبیل آزمایشگاه و سونوگرافی کمتر از دوران قبل از کرونا باشد.
وی همچنین بر ضرورت تغذیه مناسب بانوان باردار در شرایط کرونا تاکید کرد و گفت:‌در رژیم غذایی این مادران باید پروتئین ها، ‌ ویتامین C، میوه، سبزی، مرکبات و مایعات زیاد گنجانده شود تا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آنها شود.
وی با یادآوری مواردی از تجربیات خود در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: در چند حالت بانوان بارداری که امور پزشکی آنها را بر عهده داشتم از ترس ابتلا به کرونا مراجعه نکردند و مراقبت های دوران بارداری را انجام ندادند در نتیجه با شرایط نامناسبی در روزهای مشرف به زمان زایمان به مطب مراجعه کردند که باور بسیار اشتباهی است و نباید به دلیل اینکه ویروس کرونا در جامعه شیوع یافته است،  از مراقبت های دوران بارداری، انجام سونوگرافی و مراجعه به پزشکان امتناع کنند.
دکتر شیروانی افزود: در معاینه یک مادر باردار که مراقبت های دوره ای و مراجعه به پزشک را انجام نداده بود، مشخص شد که به دلیل اینکه شرایط زایمان طبیعی را ندارد و نوزاد هم اصطلاحا «به پا» بود با درد زیاد و وضعیت فوق اورژانسی او را به اتاق عمل بردیم و خوشبختانه بچه سالم به دنیا آمد اما ممکن است همیشه نتیجه به این صورت نباشد.
وی گفت: زایمان طبیعی همواره روش ارجح و پیشنهاد پزشکان است اما در مواردی مانند ابتلای مادر به کرونا بروز علائم و خستگی شدید سیستم تنفسی، ناگزیر باید از روش سزارین استفاده کرد.
این متخصص زنان و زایمان در ادامه به زوج های جوان پیشنهاد کرد که اگر سن مادر کمتر از ۲۵ سال است با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه می کنیم که بارداری و اقدام به بچه دار شدن را کمی به تاخیر بیاندازند تا شاید این ویروس با کشف واکسن و بهبود شرایط از بین برود زیرا بارداری در این شرایط می تواند برای بانوان و سلامت آنها خطرساز باشد.
وی اظهار کرد: چنانچه برخی از مادران در سنین بالاتر می خواهند صاحب فرزند شوند، توصیه می کنیم به دلیل شرایط سنی و تحت نظر پزشک اقدام کنند زیرا وضعیت سنی آنها ایجاب می کند که شرایط بارداری را به امید ریشه کن شدن کرونا به آینده موکول نکنند اما حتما باید پروتکل های بهداشتی، مراقبت ها و ارتباط با پزشک بودن را رعایت کنند.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه تولد دکتر شیروانی


نظر شما :