برگشت بویایی بعد از کرونا و درمان حس بویایی بعد ازکویید۱۹ با طب سنتی

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۲۱۰۱ عمومی
تعداد بازدید:۸۱۷۱۹
بعد کرونا چطور بویایی خود را به دست آوریم؟

برگشت بویایی بعد از کرونا

پاندمی نوظهور کرونا یک بیماری ویروسی است که علت مرگ و میر عده‌ی زیادی از انسان‌ها است. با توجه به جدید بودن این بیماری درمان قطعی برای آن وجود ندارد و همه‌ی افراد با عارضه‌های آن درگیر هستند. یکی از عوارض کرونا از دست رفتن بویایی و چشایی است. این عارضه موقتی است و انتظار می‌رود شاهد برگشت بویایی بعد از کرونا باشیم.

علت از دست دادن حس بویایی و چشایی بعد از کرونا چیست؟

کرونا بیماری است که با تب، مشکلات تنفسی، سرفه و از دست رفتن حس چشایی و بویایی شروع می‌شود. از دست رفتن ناگهانی حس بویایی در خیلی از افراد به عنوان یک هشدار برای بروز کرونا است و جزو اولین علائم بیماری است.

متوجه نشدن طعم غذاها و عدم توانایی تشخیص بوی محیط یک عارضه‌ی آزار دهنده است که به دلیل آسیب ویروس کرونا به به دیواره‌ی عصب بویایی ایجاد می‌شود. مکانسیم تشخیص بو به این صورت است که گیرنده‌های عصبی یا نورون‌ها پیام محیط با گیرنده‌های سطحی در قالب بو را دریافت می‌کند اما با حمله‌ی ویروس کرونا به دیواره‌ی عصب این فرایند مختل می‌شود.

در برخی افراد دلیل از دست رفتن حس بویایی گرفتگی و احتقان ایجاد شده در مجاری تنفسی بر اثر سرماخوردگی است. از دست دادن حس بویایی در سرما خوردگی به زمان کمتری برای بهبود نیاز دارد. اما وقتی نورون‌ها به دلیل کرونا آسیب ببیند به زمان بیشتری برای بازسازی نیاز است. علت و مدت زمان بهبودی از دست رفتن حس بویایی بر اثر سرماخوردگی و ابتلا به کرونا با هم تفاوت دارد.

آیا اولین علامت ابتلا به کرونا از دست رفتن بویایی است؟

یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا از دست رفتن حس بویایی است که با عنوان آنوسمی شناخته می‌شود. اما از دست رفتن بویایی درکرونا اولین علامت ابتلا به بیماری نیست. برخی افراد بعد از تب و سرفه دچار از دست رفتن حس بویایی می‌شوند و ممکن است در برخی افراد دیگر اولین علامت ابتلا به کرونا از دست رفتن حس بویایی باشد.

همچنین خیلی از مبتلایان به کرونا مزه بد دهان بعد از کرونا را تجربه می‌کنند. هیپوگوسیا (Hypogueusia) به عنوان اختلال چشایی شناخته می‌شود و کسانی که به این عارضه دچار می‌شوند نمی‌تواند طعم شیرین، شور یا ترش و تلخ را از هم تشخیص دهند و فقط مزه‌ی بدی را در دهان خود احساس می‌کنند. در مواردی از مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می‌شود چشایی به طور کامل از بین رفته است که این عارضه با نام آگوسیا (ageusia) شناخته می‌شود.

چه تعدادی از مبتلایان به کرونا حس بویایی را از دست می‌دهند؟

آمار دقیق افراد آلوده به کویید ۱۹ که با عارضه‌ی تشخیص ندادن بو روبرو هستند در دسترس نیست. در واقع مطالعه‌ی دقیق صورت نگرفته است که تعداد این افرد را برآورد کند و نتایج آن قابل اتکا باشد. با این‌حال می‌توان ادعا کرد یکی از رایج‌ترین علائم کرونا از بین رفتن بویایی است.

آیا با ابتلا به کرونا بویایی به طور کامل از بین می‌رود؟

مطالعات جدیدی که پیرامون از دست رفتن حس بویایی در افراد مبتلا به کرونا انجام شده نشان می‌دهد برخی از مبتلایان دچار اختلال بویایی می‌شوند و لزوما تمام افراد بویایی را به طور کامل از دست نمی‌دهند.

حتی برخی افراد مبتلا به کرونا احساس بوی بد در بینی دارند. این عارضه ممکن است طی بیماری اتفاق بیفتد یا بعد از برطرف شدن تب، کوفتگی و بی‌حالی همچنان با این مشکل درگیر باشند.

 اما در یک مورد به طور قطع می‌توان اظهار نظر کرد و آن این‌که از دست رفتن بویایی در همه‌ی افراد به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و تدریجی نیست. دومین مورد با اهمیت هم این است که این حالت با احتقان ناشی از ویروس متفاوت است.

از دست رفتن بویایی با ابتلا به کویید ۱۹ به قدری اهمیت دارد که خیلی از پزشکان و محققان عقیده دارند می‌توان از آن به عنوان یک نشانه‌ی تشخیصی ابتلا به کرونا استفاده کرد.

از دست دادن حس بویایی چند روز طول می‌کشد؟

علائم کرونا در همه‌ی افراد یکسان بروز نمی‌کند و در هرکسی به یک شکل بروز می‌کند و نمی‌توان یک قاعده‌ی کلی برای آن در نظر گرفت. اما معمولاً با شروع علائم کرونا بویایی و چشایی بیمار از دست می‌رود. در طول دوره‌ی بیماری و تا بهبودی کامل فرد قدرت تشخیص هیچ بویی را ندارد و متوجه طعم یا مزه نیز نمی‌شود.

به همین جهت در جواب بیمارانی که می‌پرسند از دست رفتن بویایی و چشایی چند روز طول می‌کشد؟ نمی‌توان پاسخ دقیق و قطعی داد.

با توجه به ناشناخته بودن عامل بیماری و متفاوت بودن طول دوره‌ی بیماری برای افراد مختلف، نمی‌توان مدت زمان مشخص برای برگشت حس بویایی و چشایی در نظر گرفت اما با توجه به موارد بالینی معمولاً بین یک تا سه هفته بعد از ابتلا به کرونا می‌توان انتظار برگشت حواس را داشت.

افرادی که برگشت بویایی در آن‌ها بیش از یک ماه طول می‌کشد دچار مشکلاتی در تشخیص بو می‌شوند. در فرایند بازسازی دوباره‌ی نورون‌ها ممکن است تمام بوها به صورت نامطلوب استشمام شود اما معمولاً بعد از مدتی فرد بیمار می‌تواند بوی واقعی را تشخیص دهد.

درمان از بین رفتن حس بویایی بعد از کرونا چگونه است؟

تحقیقات زیادی در مورد درمان‌های موثر در برگرداندن حس بویایی وجود ندارد با این‌حال شیوه‌های مختلف درمانی به افراد مبتلا به کرونا پیشنهاد می‌شود.

درمان از بین رفتن بویایی با طب سنتی

طب سنتی برای درمان بویایی از دست رفته استفاده از داروهای گیاهی عطر و تند را پیشنهاد می‌کند. همچنین این گیاهان می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با تاثیرات ضد التهابی که دارند بیماری را درمان کنند. به این ترتیب کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کرونا بالاتر می‌رود و می‌توانند روند پیشین زندگی را در پیش بگیرند.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با آموزش بویایی

یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای برگشت بویایی بعد از کرونا آموزش بویایی است. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند افراد بیمار به طور منظم بوهای تجویز شده را استشمام کنند تا دوباره بتوانند آن‌ها را یاد بگیرند. شاید این راه بتواند با تکرار کردن برای بخشی از افراد کارآمد باشد و عملکرد بویایی آن‌ها را بهبود بخشد.

از این شیوه که به عنوان فیزیوتراپی بویایی هم از آن نامبرده می‌شود باید روزانه و چندین مرتبه طی روز انجام شود. معمولاً در هر بار تمرین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بوییدن کفایت می‌کند. رایحه‌های شایع و مناسب برای تمرین بویایی بعد از برگشت کرونا شامل موارد زیر است.

  • میخک
  • اکالیپتوس
  • گل محمدی یا گلاب
  • رایحه لیمو
  • دارچین

البته به جز این موارد می‌توانید از تمام داروهای گیاهی که فکر می‌کنید بوی خوشی دارند و به شما در بهبود وضعیت بویایی کمک می‌کنند استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از پودر قهوه، عطر و ادکلن هم برای بوییدن روزانه استفاده کنید.

بوییدن گل‌ها، میوه‌های عطر دار مانند پرتقال نیز می‌تواند به بازآموزی مغز برای یادآوری بو کمک موثری کند. مزیت استفاده از این شیوه این است که آسان و ارزان است و برای انجام آن نیاز به صرف زمان زیادی ندارید.

درمان  از بین رفتن بویایی در طب سنتی با استفاده از بخور دادن

یکی از راه‌هایی که طب سنتی برای دران برگشت بویایی بعد از کرونا توصیه می‌کند استفاده از بخور گیاهانی مانند مرزنجوش ، بابونه و ناخنک است. بخور دادن این گیاهان دو بار در روز می‌تواند مجاری تنفسی و عصب‌های بویایی را تحریک کند و موجب بازگشت بویایی شود.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با سیاه دانه

پخش شدن دود سیاه دانه در خانه موجب تحریک عصب بویایی می‌شود. به همین جهت متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند کمی سیاه دانه را داخل سرکه بجوشانید و بعد از اینکه تمام سرکه تبخیر شد سیاه دانه باقی مانده را مانند اسپند دود کنید.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با روغن گیاهی

طب سنتی برای درمان عارضه‌ی بیماری‌ها از روغن‌های گیاهی نیز استفاده می‌کند. روغن کرچک، روغن گل رز، روغن سیر و روغن اکالیپتوس می‌تواند وجب بازگشت بویایی بعد از کرونا شود. برای استفاده می‌توانید روزانه چندین بار این روغن‌ها را بو کنید یا این‌که چند قطره از آن را داخل مجاری بینی بمالید.

درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا با شستشوی بینی

یکی از راهکارهای مناسب برای برگشتن حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا این است که بینی را با مواد مخصوص شستشو کنید. برای این‌کار می‌توانید از سرم‌های شستشو استفاده کنید و در صورت دردسترس نبودن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. حتی مصرف دهانشویه و شستشوی حلق نیز در درمان بویایی از دست رفته موثر است.

درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا با استفاده از دارو

کسانی که به علت ابتلا به کویید ۱۹ بویایی خود را از دست داده‌اند می‌توانند برای درمان از اسپری و قطره بینی برای برگشتن حس بویایی استفاده کنند. قطره و اسپری اغلب حاوی کورتون هستند و طی مدت کمی موجب بهبودی می‌شوند.

اما برای استفاده از دارو حتماً باید به خاطر داشته باشید نباید از داروها به صورت خودسرانه استفاده کنید و حتماً با نسخه‌ی پزشک داروها را تهیه کنید. به عنوان نمونه با مصرف استروئیدها فرد ممکن است به عوارض استفاده از آن‌ها هم دچار شود. از عوارض استفاده از استروئیدها می‌توان به فشارخون بالا، تغییرات رفتاری و خلقی و تجمع مایعات در بدن اشاره کرد.

سبک زندگی موثر در درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا

استفاده از مکمل‌ها مانند امگا ۳، ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان و مواد مخدر روند برگشت بویایی و چشایی را به تاخیر می‌اندازد. می‌توان طی روز از آبنبات‌های طعم دار و قرص نعنا نیز استفاده کرد و روند بهبودی را تسریع کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از موارد ابتلا به کرونا از دست رفتن کامل حس بویایی و چشایی است که به طور معمول حداکثر بازه‌ی زمانی آن سه هفته است. در واقع اگر بیمار از هیچ داروی ضد احتقان یا گرفتگی بینی هم استفاده نکند با بهبود علائم بیماری کرونا شاهد برگشت بویایی و چشایی خواهد بود.

درصورتی‌که مبتلا به کرونا شدید و حواس خود را از دست دادید و بعد از سه هفته علائم بهبود نیافت یا حتی از داروهای ضد گرفتگی طب سنتی یا داروهای شیمیایی هم استفاده کردید و همچنان بویی را احساس نمی‌کنید باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

منبع خبر :www.paziresh24.com

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه برگشت بویایی کرونا مزه بد کرونا بو و مزه کرونا طب سنتی


نظر شما :

فتحی ۱۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۲
سلام.آقا مصطفی امکانش هست این پزشک رو هم له ما معرفی کنید و یا دارویی که به شما دادن رو هم به ما معرفی کنید که ما هم نجات پیدا کنیم؟
پاسخ مدیر سایت ۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۹

با سلام

از این گفتگوها هم میتونید استفاده کنید

https://www.savehums.ac.ir/fa/news/328

https://www.savehums.ac.ir/fa/news/563

 

مصطفی ۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۹
سلام،من مشکل بویایی م حاد بود و اصلا بویی رو حس نمیکردم،به پیشنهاد یکی از پزشکان هندی شهرمون زاهدان دوتا از ترکیب های گیاهی ایشون رو استفاده کردم و الان چندین روزه به لطف خدا بویایی م برگشته،ضمنا این دوتا ترکیب ساخت کشور هند هستن و برای درمان سینوزیت و میگرن فوق العاده هست
مشاور ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۸
سلام بهترین روش سنتی برای این اختلال این دستوره. روزی دو بار یک قطره در هر سمت بینی روغن بنفشه کنجد هست . بعد دو هفته اثر میذاره