به هم خوردن تعادل جمعیت ‌تضعیف جایگاه کشور را به همراه دارد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۷ کد : ۲۰۷۰ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۵۲۸
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: به هم خوردن تعادل جمعیت ‌تضعیف جایگاه کشور، عدم نشاط اقتصادی واجتماعی، کاهش تدریجی سرمایه های اجتماعی،افزایش هزینه های سلامت را به همراه دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرنگار مهر، محمود کریمی ظهر سه‌شنبه در همایش بزرگداشت هفته ملی جمعیت با بیان اینکه به هم خوردن تعادل جمعیت تضعیف جایگاه کشور را به همراه خواهد داشت اظهار کرد: کاهش جمعیت تهدیدی برای امنیت کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت به دلیل جایگاهی که در بحث سیاسی و امنیتی دارد یک مسئله مهم برای همه کشورها بشمار می‌رود و امروز دشمن به این باور رسیده که لازمه تضعیف جایگاه یک کشور از لحاظ سیاسی و امنیتی کنترل جمعیت آن کشور است که متأسفانه امروز در داخل کشور برخی مسئولین و مصوبات با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در مسیر دشمن حرکت می‌کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: لازمه توسعه پایدار، داشتن نیروی جوان است اما کشور در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته به سرعت در حال پیر شدن است و این در حالیست که کشورهای دیگر از ابزارهای تشویقی متخلف برای ازدیاد نسل و جذب جوانان نخبه استفاده می‌کنند.

کریمی با اشاره به افزایش میانگین سن ازدواج گفت: اگر چه بحث سیر نزولی در همه کشورها وجود دارد اما این مسئله در کشور با شیب تندی همراه است و اگر کاهش جمعیت را در جامعه متوقف کنیم می‌توان به داشتن نسل جوان تا سال ۱۴۱۵ امیدوار بود.

وی افزود: میانگین سن ازدواج در کشور ما افزایش یافته و این مسئله علاوه بر کاهش جمعیت، افزایش طلاق را نیز به همراه خواهد داشت و از طرفی افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق را خواهیم داشت.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: سیاست‌های غلط در بحث تنظیم خانواده، ترویج فرهنگ غرب، فاصله گرفتن از باورهای دینی و مشکلات اقتصادی بخشی از عوامل کاهش جمعیت ایران بوده ولی خوشبختانه شاخص‌های مرگ و میر مادر و کودکان زیر پنج سال و یک سال پایین است و جز ده کشور برتر هستیم.

کریمی گفت: نشاط در جامعه اسلامی، بدون بهره‌مندی از نهاد خانواده سالم و سر زنده امکان ندارد بنابراین باید ساز و کارهایی به کار گرفته شود تا به جای فرار نسل جوان و نخبه شرایط برای افزایش نسل جوان و حتی شرایط برای مهاجر پذیر بودن فراهم کنیم.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه دکتر محمود کریمی هفته جمعیت جمعیت


نظر شما :