خطر بیخ گوش ۱۶ هزار واکسن نزده در ساوه و زرندیه

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۷۹۱ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۴۱۸
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه حدود ۹۶ درصد جامعه هدف این دانشکده دُز اول واکسن را تزریق کردند، گفت: چهار درصد جمعیت شهرستان‌های ساوه و زرندیه معادل حدود ۱۶ هزار نفر تاکنون هیچ واکسنی را دریافت نکرده‌اند.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پوشش واکسیناسیون دُز دوم در ساوه و زرندیه ۸۸ درصد است و ۱۲ درصد مردم معادل حدودا ۴۰ هزار نفر، دُز دوم را دریافت نکرده‌اند. همچنین پوشش دُز سوم نیز ۴۲ درصد است که از کل جمعیت این دو شهرستان ۵۸ درصد واکسن تزریق نکرده‌اند و با در نظر گرفتن مشمولین دریافت دُز سوم می‌توان گفت ۵۲ درصد افرادی که می‌توانند دُز سوم را دریافت کنند تاکنون تزریق نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار قابل توجه واکسن نزده‌ها در ساوه و زرندیه در شرایط قرمز کرونایی یک ریسک بزرگ برای سلامت آنان محسوب می‌شود، افزود: به دلیل قدرت بالای سرایت سوش اُمیکرون احتمال ابتلای واکسن نزده‌ها به کرونا بسیار زیاد است. با جهش ویروس سلامت افرادی که واکسن نزده‌اند، بویژه افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر جدی است.

او گفت: طبق بررسی‌های بعمل آمده از ۱۰ نفر فوتی ۹ نفر از آنها واکسیناسیون ناقص داشته و ۶ نفر هیچ واکسنی را دریافت نکرده‌اند، به عبارتی ۶۰ درصد از افرادی که جان خود را از دست داده‌اند مطلقا واکسن نزده‌اند. تنها یک نفر از ۱۰ نفری که جان خود را با وجود دریافت واکسن از دست داده بود دارای بیماری زمینه‌ای بوده و ۹۰ سال سن داشت.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده باشند در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تا ۵۰ درصد از شدت بیماری آنان کاسته خواهد شد و کاهش شدت بیماری، احتمال بستری و مرگ‌ومیر از نتایج دریافت واکسن است.

وی بیان کرد: براساس داده‌هایی که در ساوه و زرندیه بدست آمده است با دریافت واکسن تا ۱۰ برابر از احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بین پنج تا ۶ برابر از احتمال بستری شدن و تا حد بالایی از احتمال مرگ و میر کاهش خواهد یافت.

دکتر ذکایی با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد جمعیت ساوه و زرندیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در شرایط قرمز کرونایی بویژه افرادی که دارای علائم بیماری کووید ۱۹ هستند و عدم استفاده از ماسک، رعایت نکردن قرنطینه مبتلایان و حضور در اجتماعات، موجب جولان ویروس در جامعه شده و افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد.

وی بیان کرد: افرادی که دچار علائم بیماری هستند حتی به تصور خود سرماخوردگی نیز باشد باید قرنطینه را رعایت و به درمان خود بپردازند تا شاهد قطع زنجیره سرایت ویروس در جامعه باشیم و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها باید همچنان منتظر سوش‌های جدید و درگیری بیشتر مردم با کووید ۱۹ باشیم و هرگونه سهل‌انگاری موجب خواهد شد تا جان عزیزان خود را از دست دهیم.

 

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه واکسن زده ها واکسیناسیون


نظر شما :