خیز علوم پزشکی ساوه برای فعالیت‌های دانش بنیان سلامت محور

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۱ کد : ۱۵۰۳ اخبار و رویدادها اخبار ویژه
تعداد بازدید:۴۵۰
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه از آغاز فعالیت دانش بنیان و سلامت محور با تاسیس و راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت خبر داد.

دکتر مهدی مصری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به استناد رای صادره در جلسه کمیته فنی و مراکز رشد فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ ، با تاسیس و راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه موافقت اصولی به عمل آمد.

وی بیان کرد: در نامه صادره از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آمده است که اقدامات تکمیلی جهت تجهیز زیرساخت مرکز رشد و استقرار شرکت‌های دارای طرح‌ها و ایده‌های فناورانه، مطابق اساسنامه مراکز رشد فناوری سلامت و نظرات کارشناسان دفتر توسعه فناوری سلامت به منظور اخذ مجوز قطعی شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی صورت گیرد.

او در ادامه اظهار کرد: با توجه به ابعاد گسترده و مختلف فناوری سلامت در حوزه غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، بهداشتی و مدیریت اطلاعات سلامت، بنابراین از واژه فناوری سلامت در این حوزه استفاده کرده و با تنظیم اساسنامه، اعضای آن در دانشکده علوم پزشکی مشخص شده و با آماده شدن زیرساخت‌ها پس از ازریابی کارشناسی توسط تیم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، خوشبختانه مجوز اولیه نخستین مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی ساوه صادر شد.

دکتر مصری افزود: با آغاز فعالیت اولین مرکز رشد فناوری شاهد توسعه فعالیت هیات علمی‌ها، محققین و هسته‌های فناور خواهیم شد و امیدواریم به گونه‌ای رشد پیدا کنند که ظرف دو سال آینده موافقت قطعی نیز بعمل آید و  اعضای هیات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در چارت تشکیلاتی بتواند طرح‌های پژوهشی مختلفی را با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از طرح و ایده تا تولید محصول دنبال کنند.

وی بیان کرد: با الحاق سایر مراکز رشد شهرستان به مرکز رشد فناوری سلامت و متمرکز شدن فعالیت‌ها می‌توان شاهد فعالیت پارک‌های تخصصی علم و فناوری بود و با حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فضایی فراهم خواهد شد تا واحدهای تولیدی داروسازی، مکمل‌های غذایی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و سایر استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه از مزیت فعالیت مرکز رشد استفاده کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: همکاری موثر بین بخشی این مرکز با معاونت تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت، صندوق شکوفایی و نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری و نیز مرکز تحقیقات علوم پزشکی کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی سایر استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری، جهاددانشگاهی و سایر موسسات می‌تواند حرکت آن را شتابان کند، این مرکز می‌تواند فعالیت اثربخشی در دانشکده علوم پزشکی داشته باشد.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های دانش محور این مرکز می‌تواند منجر به تولید محصولات فناور و اختراعات شود و در تولید ملی، خلق ثروت، بازاریابی و تجاری سازی علوم قدم‌های موثری بردارد.

وی در ادامه نیاز به حوزه سخت‌افزاری در حوزه سلامت را مهمترین دلیل تاسیس مرکز رشد دانست و گفت: راه‌اندازی هسته‌های فناور و تحقیقات محور با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه غذا و دارو می‌تواند موجب ارتقای سطح فعالیت مرکز رشد سلامت شود.

دکتر مصری افزود: ایجاد پردیس ملی و بین‌المللی سلامت در کنار توریسم سلامت می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌ها شود و ظرفیتی برای همکاری مشترک با پارک‌های علم و فناوری کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها ایجاد کند.

وی بیان کرد: فعالیت این مرکز نقطه آغازی برای حرکت نهضت سخت افزاری در ذیل برنامه نرم افزاری است و گامی در تحقق شعار دانشکده علوم پزشکی ساوه با عنوان " حرکت در افق حکمت و سلامت" بوده که به موضوع حقیقت جویی در علم و حکمت پرداخته و می خواهیم نیازهای جامعه را پاسخگو باشیم تا منجر به ارتقای سلامت مردم شود. خوشبختانه در این راستا مجله ارتقای فرهنگ سلامت همگانی جامعه که اخیرا مجوز انتشار اخذ کرده بزودی منتشر خواهد شد.

کلید واژه ها: دکتر مصری دانشکده علوم پزشکی ساوه دستاوردها


نظر شما :