نیمی از مادران باردار ساوه و زرندیه واکسن کرونا نزده‌اند

۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۴۵۰ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس سلامت
تعداد بازدید:۶۰۲
مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: متاسفانه تاکنون نیمی از مادران باردار در شهرستانهای ساوه و زرندیه جهت دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

رقیه خرم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مادران باردار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیستند، اظهار کرد: در صورت ابتلای بانوان باردار به بیماری کووید ۱۹ بیماری آنها نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه، تشدید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت سلامت مادران باردار و کاهش شاخص‌های مرگ و میر در این گروه هدف در بحران کووید ۱۹ از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح کرد: مادران باردار به علت شرایط جسمی بارداری نسبت به افراد عادی ذخایر تنفسی ندارند و بر این اساس احتمال درگیری با بیماری کووید ۱۹ و ایجاد مشکلات تنفسی برای آنها دور از انتظار نیست و توصیه می‌شود که با دریافت واکسن کرونا این احتمال را کاهش دهند و جان خود و  فرزندشان را به خطر نیندازند.

خرم در ادامه گفت: از ابتدای شروع واکسیناسیون مادران باردار از اواسط مردادماه سال جاری تاکنون حدود ۴۳.۵ درصد گروه هدف واکسن دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در ابلاغیه اولیه وزارت بهداشت باید زنان باردار بالای ۳۵ سال و با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای واکسن دریافت می‌کردند، افزود: با وجود برگزاری کمیته دانشگاهی واکسیناسیون مادران باردار که مقرر شد کلیه زنان باردار با سن بارداری بالای ۱۲ هفته واکسن دریافت کنند و این مصوبه رسانه‌ای شد؛ متاسفانه تاکنون نیمی از مادران باردار جهت دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند و با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا حوزه معاونت بهداشت نگران خطرات بالقوه هم زمانی دو بیماری مذکور و افزایش احتمال مرگ و میر است. معاونت بهداشتی درخواست دارد کلیه مادران باردار هرچه زودتر جهت دریافت واکسن مراجعه کنند.

مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به آمار واکسیناسیون مادران باردار در ساوه و زرندیه گفت: در شهرستان ساوه از ۱۵۵۹ مادر باردار واجد شرایط تنها ۶۵۰ نفر معادل ۴۱.۶۹ درصد و در زرندیه از ۳۹۰ نفر مادر باردار واجد شرایط تنها ۱۹۷ نفر معادل ۵۰.۵۱ درصد واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه تب و کاهش اکسیژن خون ناشی از بیماری کرونا می‌تواند منجر به عوارض جنینی، ناهنجاری‌های جنین، زایمان زودرس، سقط خود به خودی، پارگی زودرس کیسه آب و حتی مرگ جنین شود، تصریح کرد: واکسن سینوفارم حاوی ویروس کشته شده است و از جفت عبور نمی‌کند، بنابراین مادران نگران عوارض واکسن بر روی جنین نباشند. در صورتی که مادران در زمان تزریق از بارداری خود اطلاع نداشتند نگران نبوده و دوز دوم با ترجیح مادر در فاصله ۲۸ روز یا پس از هفته ۱۲ بارداری تزریق می‌شود.          

او در ادامه خطاب به مادران باردار اظهار کرد: در صورت داشتن هرگونه علامتی مانند تب، لرز و بدن درد، علائم مشابه سرماخوردگی در خود یا بستگان، سابقه تماس با افراد مشکوک و مبتلا، قبل از تزریق واکسن به پرسنل بهداشتی درمانی اطلاع دهید. تا زمان بهبودی کامل، از تزریق واکسن خودداری کنید و جهت انجام تست کرونا به مرکز منتخب ۱۶ ساعته مراجعه کنید.

خرم گفت: اگر سابقه ابتلای قطعی به کرونا دارید تا حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل از تزریق واکسن کووید ۱۹ خودداری کنید. در صورتی که پس از دریافت دوز اول و در فاصله نوبت‌های اول و دوم به بیماری کرونا مبتلا شدید از تزریق نوبت دوم تا حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل خودداری کنید.

او با اشاره به اینکه عوارض واکسن معمولا خفیف و موقتی است، گفت: این عوارض شامل عوارض محل تزریق (قرمزی، خارش، درد، سفتی، تورم و احساس گرما) تب، لرز، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، اسهال، خستگی، دردعضلانی و کهیر است. در صورت بروز عوارض جهت دریافت راهنمایی صحیح به پزشک یا مامای پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید. همچنین می‌توانید در تمامی ساعات شبانه روز با کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرید.

انتهای پیام

 

کلید واژه ها: نیمی از مادران باردار واکسن کرونا دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :