خیز ساوه به سمت نارنجی شدن

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۱ کد : ۵۹۹ اخبار ویژه
تعداد بازدید:۶۹۲
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به شکنندگی وضعیت کرونایی، از خیز این شهرستان به سمت قرار گرفتن در وضعیت نارنجی خبر داد.
خیز ساوه به سمت نارنجی شدن

به گزارش وب دا ساوه، دکتر محمود کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وخامت حال چند بیمار مبتلا به کرونا در ساوه، اظهار کرد: افزایش آمار مرگ و میرهای کرونایی، ساوه را در وضعیت نارنجی قرار خواهد داد.

وی باز شدن تالارها، مدارس، برگزاری مراسم‌های تجمعی، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، ترددهای غیر ضروری درون شهری، پاساژگردی، حضور در اماکن عمومی و تجمعات بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نزدن ماسک از سوی برخی از مردم را باعث تند شدن شیب افزایش بیماری کووید ۱۹ و قرار گرفتن شهرستان ساوه در وضعیت زرد عنوان کرد که تبدیل آن به وضعیت نارنجی دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک در همه مراکز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: متاسفانه عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط برخی از بیماران مبتلا و حضور در اماکن و وسایل نقلیه عمومی، یکی از دلایل افزایش روزانه آمار بوده و در نهایت با بالا رفتن بیماران نیازمند به بستری، زنگ خطر در این شهرستان به صدا در آمده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه با اظهار تاسف از حضور مردم در مراسم عروسی، ترحیم و دورهمی‌های خانوادگی بیان کرد: حضور میهمانان در این مراسم‌ها و ناقل بودن برخی از آنها موجب افزایش سرعت سرایت و انتقال ویروس کرونا شده و همانطور که در گذشته بارها تاکید کرده ایم رفتار ویروس متاثر از رفتار ماست و با ادامه این روند حتی قرمز شدن ساوه و تعطیلات مجدد دو هفته‌ای شهر دور از انتظارات نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به رسیدن به روزهای پایانی سال و تحرک طبیعی بازار کار، شکننده بودن وضعیت شهرستان و برگزاری مراسم و تجمعات غیرمجاز به هر بهانه‌ای فرصتی به پرش و اوج گرفتن مجدد و بی‌رحمانه ویروس =خواهد داد.

وی در ادامه گفت: روند ابتلا به کرونا همچنان صعودی است و مشاهدات نشان می‌دهد اگر قبلا به طور متوسط هر بیمار یک الی سه نفر را آلوده می‌کرد، امروز این ویروس به متوسط هفت نفر رسیده است، بنابراین عدم برگزاری هرگونه تجمع، مراسم و دورهمی خانوادگی و استفاده دائم از ماسک در بیرون منزل به همراه شستشوی مکرر دست‌ها و حفظ فاصله گذاری اجتماعی موکدا توصیه می‌شود.

دکتر کریمی با تاکید بر اینکه این تغییر رنگ یک زنگ خطر جدی برای ماست، افزود: باید از خواب عادی انگاری بیدار شویم و همچنان با رعایت دستورالعمل‌ها اجازه جولان ویروس را ندهیم. عدم رعایت پروتکل موجب تغییر رفتار ویروس و شدت قدرت سرایت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: با بازگشایی و افزایش حضور در تالارها، برگزاری و راه‌اندازی نمایش و برنامه‌های هنری در سالن‌های شهر ساوه احساسی عمل کردیم و اجازه عرض اندام دوباره را به ویروس دادیم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر یک فرد ۱۱ ساله در ساوه به کرونا مبتلا شده که تاکنون سابقه نداشته است، افزود: کاهش سن درگیری بیماری کووید ۱۹ نشان از جهش ویروس و افزایش قدرت انتقال با رفتار مبهم دارد. موردی از ابتلای افراد کمتر از ۱۹ سال حتی در شرایط پیک کرونا در این شهرستان مشاهده نشده بود، اما در روزهای اخیر شاهد مبتلا شدن یک انسان ۱۱ ساله هستیم که نگران کننده است.

سخنگوی علوم پزشکی ساوه گفت: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری در اسفندماه علاوه بر بروز خسارت اقتصادی به اصناف و فعالان اقتصادی، آئین دیدوبازدید نوروز نیز تحت الشعاع کروناویروس قرار گرفت. از این رو از مردم درخواست می‌شود اجازه ندهند اتفاقات و محدودیت های سال گذشته مجددا در روزهای پایانی امسال شکل بگیرد و با تشدید وضعیت کرونا مجددا تن به تعطیلات و محدودیت‌ها بدهند و آئین سنتی نوروز نیز محدود شود.

وی تصریح کرد: شرایط در ساوه به گونه ای است که موارد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ افزایش داشته است. وضعیت بسیار شکننده است و هر لحظه احتمال تغییر رنگ و قرار گرفتن در شرایط بحرانی وجود دارد که تجربه چنین شرایطی منجر به تعطیلی و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه است.

وی گفت: همه امید داریم به دیدوبازدیدهای عید برویم پس نباید اجازه دهیم شرایط به گونه‌ای شود که محدودیت‌های نوروز تکرار شود. البته با واکسیناسیون کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر و سایر افراد در ماه های آینده قطعا شرایط بهتر خواهد شد اما تا تزریق واکسن باید با عمل به مسئولیت اجتماعی مراقب سلامت خود و اطرافیان باشیم.


نظر شما :