در آئین افتتاح مرکز سراج در شهرستان ساوه عنوان شد:

سراج، حلقه مفقوده بخش سلامت روان و درمان را حذف کرد / ۶۰ مرکز در کشور راه اندازی شد

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۲ کد : ۴۶۰۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۴
رییس اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تا کنون ۶۰ مرکز "سراج" در کشور راه اندازی شده است گفت که ایجاد این مراکز حلقه های مفقوده سلامت روان جامعه با بخش درمان را حذف کرد.
سراج، حلقه مفقوده بخش سلامت روان و درمان را حذف کرد / ۶۰ مرکز در کشور راه اندازی شد

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایرنا لیلا جمشیدی روز سه‌شنبه در حاشیه بهره‌برداری از مرکز سلامت روان اجتماعی (سراج) ‌ ساوه اظهار کرد: افتتاح ۱۰۰ مرکز سراج تا پایان اسفندماه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه ریزی شده که تا کنون ۶۰ مورد آن در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه در نظر دارد طی یک برنامه بلندمدت در تمام ۴۵۰ شهرستان کشور یک مرکز سراج دایر کند افزود: این مراکز به منظور بهره مندی عادلانه افراد جامعه از خدمات سلامت روان و همچنین مراقبت های بعد از درمان و تکمیل روند مداخلات پزشکی به صورت کاملا رایگان راه اندازی شده است.

جمشیدی افزود: در مراکز سراج دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی یک تیم کامل روان‌شناسی شامل روانپزشک، روان‌شناس، مددکار اجتماعی، پزشک عمومی مستقر می‌شوند تا با معرفی بیماران از سوی مراکز سلامت بهداشت و درمان روند درمان اشخاص در زمینه‌های مختلف را پیگیری کنند.

وی یادآور شد:‌ سراج محلی برای ارایه خدمات تخصصی‌تر در حوزه‌ سلامت روان است که به حلقه مفقوده در سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی با بخش درمان را حذف می‌کند به طوریکه بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها می‌توانند روند درمان خود را از این محل پیگیری کنند.

رییس اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: پیگیری درمان، ارایه آموزش‌های لازم برای افزایش توانمندی بیماران برای بهبود و کمک‌های آموزشی برای خانواده‌های در مواجهه با آنان از جمله خدمات ارایه شده در این مراکز است.

وی افزود: ارایه خدمات برای افزایش مهارت‌های زندگی برای گروه پنج تا ۵۹ سال، آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین گروه‌های ۲ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۷ سال به‌ویژه در بخش مهارت‌های ارتباطی با کودکان و نوجوانان و مدیریت بلایا و سوگ از دیگر خدماتی است که دفتر سلامت اجتماعی روانی وزارت بهداشت و درمان ارایه آن را به گروه‌های هدف خود برنامه‌ریزی کرده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه هم دراین‌ارتباط گفت: مرکز سراج (سلامت روان اجتماعی) بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ازای هر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در دانشکده های علوم پزشکی راه اندازی می شود.

کبری ناصح افزود: جامعه هدف این مراکز بیماران تحت درمانی است که از اختلالات روانی برخوردار و برای بهبود نیازمند پیگیری‌های مداوم از سوی مددکاران و روان‌شناسان هستند.

وی یادآور شد: همچنین در این مراکزی به افرادی که از برخی آسیب‌های اجتماعی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری و خشونت‌های خانگی رنج نیز پس از معرفی از مراجع ذیصلاح خدمات درمانی ارایه می‌شود.

دانشکده علوم پزشکی ساوه به ۲ شهرستان ساوه و زرندیه با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر در شمال استان مرکزی خدمات می‌دهد.


نظر شما :