مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

صبحانه باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۹ کد : ۴۱۸۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۹
مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است، خوردن یک صبحانه مغذی برای دانش‌آموزان می‌تواند کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشند.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه در ارتباط با اهمیت تغذیه گفت: دوران کودکی و نوجوانی مهمترین دوران رشد یک کودک است و تامین نیازهای تغذیه‌ای و رساندن مواد مغذی اعم ازپروتئین، انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی (ریزمغذی‌ها) نقش بسیار مهم و اساسی در رشد جسمی و تکامل مغزی، ضریب هوشی و قدرت یادگیری دارد. عوارض بعضی از این کمبودها چه در دوران کودکی و چه در دوران نوجوانی و سنین مدرسه غیرقابل جبران است.

وی افزود: نوجوانان و دانش آموزان در سنین مدرسه و بلوغ به دلیل نیازهای تغذیه‌ای بالا، رفتارها و عادات غذایی غلط ممکن است به کمبود ریزمغذی‌هایی نظیر کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن مبتلا شوند.

لیلا الیاسی با اشاره به کمبود آهن افزود: عوارض مهمی که می توان از طریق آنها به کمبود اهن مشکوک شد، بی تفاوتی ، خستگی و بی حسی، کاهش قدرت یادگیری ، عدم تمایل به فعالیتهای فیزیکی  و ورزش می باشد. کودک پس از این مرحله از ذخائر آهن بدن خود استفاده می کند و در صورتی که ذخائر کاهش یابد کم کم وارد مرحله کم خونی فقر آهن می شود.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه بیان داشت: کمبود ید نیز بر یادگیری، افزایش مهارتهای فکری و ذهنی اثر غیرقابل تردیدی دارد. علاوه بر این کمبود بعضی از ویتامین ها بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر فراگیری و ظرفیت آن اثر نامطلوب دارد.به عنوان مثال تغییرات رفتاری در افراد مبتلا به کمبود ویتامین‌های گروه B، خستگی، کوفتگی، رخوت و تغییر در توانائی تمرکز مشاهده شده است.

وی با تاکید بر رفتار و عادات غلط در کودکی و نوجوانی گفت: کودکی و نوجوانی زمان شکل گیری رفتار و عادت‌هاست و تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون ، بعضی از سرطان‌ها، افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه مرتبط است و چون عادات غذایی از دوران کودکی شکل می گیرد بنابراین اصلاح عادات غذایی این دوران می‌تواند از بروز این بیماریها در بزرگسالی پیشگیری کند.

الیاسی با تاکید بر اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان تصریح کرد: صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است، خوردن یک صبحانه مغذی برای دانش‌آموزان می‌تواند کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد اما  بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور مداوم وعده غذایی صبح را از دست می‌دهند. 

وی پنج دلیل برای اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان و نوجوانان عنوان نمود:

صبحانه در کنار خواب و ورزش ، یکی از بهترین راه ها برای شارژ مجدد باتری (انرژی) است. این یک فرصت عالی برای دریافت کربوهیدرات های سرشار از انرژی همچون  غذاهایی مانند نان سبوس‌دار است. با استفاده از ترکیبات پروتئینی و کربوهیدرات مانند نان و پنیر، غلات سبوس دار با شیر یا مغز دانه‌ها یا کره بادام زمینی، صبحانه‌ای مقوی و پر انرژی دریافت کنید. صبحانه یک راه ایده آل برای تقویت انرژی است بنابراین دانش‌آموزان در کلاس به خواب  نمی‌روند.

الیاسی دلیل دوم و سوم اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان و نوجوانان را افزایش تمرکز و نمرات بهتر دانست و بیان داشت: مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز - به ویژه حافظه و یادگیری می‌شود. این امر برای یادگیری دانش جدید و استفاده بعدی از آن برای امتحان ضروری است و از طرف دیگر تحقیقات نشان می دهد دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند عملکرد تحصیلی بهتری دارند. محققان معتقدند صبحانه مواد مغذی ضروری برای سیستم عصبی را برای تقویت قدرت مغز تامین می کند. همچنین  صبحانه گرسنگی  را کاهش می دهد، چون گرسنگی سر کلاس درس می تواند باعث حواس پرتی شده و عملکرد تحصیلی ، رفتار و عزت نفس را مختل کند.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت از انتخاب های سالم و طعم عالی و لذت شروع یک روز عالی را مهمترین علت مصرف صبحانه در دانش آموزان عنوان نمود و افزود: کسانی که صبحانه می خورند تمایل دارند غذای سالم‌تری را در طول روز انتخاب کنند، که می‎تواند بر سلامت طولانی مدت تأثیر مثبت بگذارد و طعم عالی و لذت شروع یک روز عالی می تواند قانع کننده‌ترین دلیل برای لذت بردن از صبحانه قبل از یک روز طولانی مدرسه باشد. صبح سرد را با یک کاسه دلپذیر عدسی گرم  یا نان و چای و پنیر آغاز  کنید.

الیاسی در پایان با تاکید بر اینکه دانش آموزان مدرسه ای خود را به خوردن صبحانه تشویق کنید تصریح کرد:  اگرچه ممکن استتشویق دانش آموزان به خوردن صبحانه زمان بر باشد، اما کمک به او برای خوردن صبحانه مغذی ، عادات غذایی سالم را ایجاد می کند که تا آخر عمر ادامه دارد.


نظر شما :