سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

آغاز بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا در شهرستان های تحت پوشش دانشکده

۱۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۲ کد : ۳۸۳۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۱۶
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه ازبسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در شهرستانهای تحت پوشش این دانشکده خبر داد

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه از بیماریهای دیابت و فشار خون بالا بعنوان بیماریهای خاموش و مزمن یاد کرد که عامل بسیاری از بیماریهای خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم می باشند.

 وی افزود: متاسفانه تعداد مبتلایان به 
دیابت و فشار خون بالا در حال افزایش بوده و طبق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در ایران در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از بیماری خود آگاه نیستند .

دکتر کبری ناصح با تاکید بر این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایع آن بیان داشت: عوارضی همچون حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی کلیوی ، قطع عضو و... هزینه های سنگینی به بیماران و دولت تحمیل می کنند . از طرفی مشخص شده  که شناسایی و پیگیری مبتلایان به موقع انجام شود روند پیشرفت آنها را کند کرده و زندگی هزاران نفر را نجات داده و در هزینه های سلامت صرفه جویی می شود .  
 
سرپرست معاونت بهداشت شهرستان ساوه در خصوص بسیج ملی فشارخون و دیابت گفت: این طرح همزمان با سایر دانشگاه‌های کشور با مشارکت و تعامل معاونت بهداشت و سایر معاونت های دانشگاه از ۲۰ آبانماه(مصادف با هفته ملی دیابت ) در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه اجرا خواهد شد. 
 
 دکتر ناصح در خصوص جمعیت هدف ، زمان و مکان اجرای طرح تصریح کرد: افراد بالای ۱۸ سال و تمامی زنان باردار در هر گروه سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه سلامت، خانه های بهداشت ، ایستگاه های موقت و مراکز خدمات جامع سلامت از وضعیت فشارخون و قند خون خود مطلع و از خدمات غربالگری و آموزشی بهره مند شوند.  
 
وی در ادامه از مردم فهیم شهرستان های ساوه و زرندیه خواست با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد ممکن است به این بیماریها مبتلا باشند و از بیماری خود بی‌اطلاع باشند، جهت شناسایی به موقع و پیشگیری از عوارض این بیماریها با نیروهای بهداشتی مجری برنامه در زمان اجرای طرح و پیگیری های بعدی نهایت همکاری را داشته باشند.

کلید واژه ها: دیابت فشار خون بالا


نظر شما :