در ارتباط با پوکی استخوان عنوان شد:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم‌ترین الگوی تغذیه ای در سراسر جهان است

۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۲ کد : ۳۷۳۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۹۵
رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود که دارای ویژگی‌های مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات، حبوبات، ماهی و روغن زیتون و همچنین مصرف کم گوشت و مرغ است.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: پوکی استخوان یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی است و افزایش خطر شکستگی استخوان و بار اقتصادی سنگینی بر خانواده تحمیل میکند بسیار زیاد است. این بیماری در زنان یائسه و افراد مسن شایع‌تر است و تحت تأثیر عوامل غذایی، سبک زندگی و برخی عوامل ثانویه است. اگرچه داروهای زیادی برای درمان پوکی استخوان در دسترس است، اما این درمان‌ها با عوارض جانبی همراه بوده و درمان قطعی نیستند. مداخلات غذایی برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است.

وی افزود: مصرف اسیدهای چرب اشباع می تواند به طور قابل توجهی خطر شکستگی لگن را افزایش دهد. در دستورالعمل های غذایی توصیه می‌ شود که مصرف چربی اشباع شده باید کمتر از ۱۰ درصد کالری در روز باشد. چربی اشباع در چربی های حیوانی، دمبه، کره، کله پاچه و انواع احشا وجود دارد. مصرف بیشتر چربی های غیر‌اشباع نیز از موارد افزایش پوکی استخوان است و شواهد نشان داده است که امگا ۳ نقش مفیدی در تشکیل استخوان، حفظ کیفیت استخوان و بازسازی استخوان دارند و امگا 3 در ماهی ، غذاهای دریایی ، انواع مغزها بویژه گردو وجود دارند.

زهرا حامدی‌فر با اشاره به مصرف پروتئین های لبنیاتی بیان کرد: منابع لبنی پروتئین نسبت به سایر پروتئین‌های غیرلبنی تأثیرات بهتری بر اسکلت دارند که به دلیل کیفیت بالای پروتئین لبنی و نیز به دلیل بالا بودن محتوای کلسیم و ویتامین D آن باشد. اما مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت به دلیل مشارکت در دفع کلسیم تاثیر منفی بر سلامت استخوان دارد.

وی با اشاره به مصرف سویا در کاهش ابتلا به پوکی استخوان گفت: سویا حاوی ماده‌ای به نام فیتواستروژن است فیتواستروژن‌ها گروهی از مواد طبیعی با ساختاری شبیه به استرادیول که هورمون دوستدار تراکم استخوان است، هستند. شواهد نشان داده است که درمان با فیتواستروژن ها می تواند BMD یا همان تراکم استخوان را افزایش دهد و به طور بالقوه از پوکی استخوان محافظت کند.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی ساوه از پره‌بیوتیک به عنوان منبع غذایی موثر نام برد که باید را در برنامه غذایی گنجانده شود و افزود: پره‌بیوتیک‌ها به طور کلی به موادی گفته می‌شوند که می‌توانند توسط فلور میکروبی روده افراد استفاده شوند و سپس به موادی تبدیل شوند که برای سلامت میزبان مفید هستند. در واقع پره بیوتیک‌ها نوعی فیبر هستند که بدن قادر به هضم آن‌ها نیست ولی غذای مناسبی برای باکتری‌های مفید موجود در روده هستند. شواهد نشان داده است که پره‌بیوتیک‌ها در حفظ سلامت اسکلتی بسیار مهم هستند و سبب حفظ سلامت اسکلتی، بهبود جذب مواد معدنی و جلوگیری از تحلیل استخوان می‌شوند و اثرات ضدالتهابی دارند. پره‌بیوتیک‌ها در موادغذایی مانند موز، ریشه کاسنی، سیر، پیاز، تره فرنگی، مارچوبه، جو و سیب به فراوانی یافت می شوند.

حامدی‌فر با تاکید بر استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای تشریح کرد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود که دارای ویژگی‌های مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات، حبوبات، ماهی و روغن زیتون و همچنین مصرف کم گوشت و مرغ است و ثابت شده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای اثرات مفیدی بر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی دارد. مطالعات نشان داده شیوع نسبتاً کم پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه‌ای یا افرادی که به الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبند هستند رخ داده است. داشتن این رژیم کمک زیادی به میانسالان و سالمندان میکند که از خطرات بسیاری از بیماری های مزمن بکاهند.

کارشناس تغدیه دانشکده علوم پزشکی ساوه بیان کرد: سرخ کردنی و فست فود استخوانها را پوک می‌کند ورژیم غذایی مشابه غربی‌ها که دارای ویژگی‌های مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس، غلات تصفیه شده، محصولات لبنی پرچرب، نوشیدنی‌های با قند بالا، غذاهای سرخ شده و شیرینی‌ها و همچنین مصرف کم میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، آجیل و غلات کامل است. متاسفانه این سبک زندگی در بسیاری از جوانان مطرح بوده و عواقب زیادی در آینده برای آنها خواهد داشت. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که سبک رژیم غربی با بسیاری از بیماری‌های متابولیک مزمن مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مثبت دارد و همچنبن اثر مضری بر توده استخوانی داشته و به طور بالقوه منجر به بروز پوکی استخوان می شود. تاثیر این مواد سرخ کردنی و فست فودها و نیز مصرف کم میوه سبزی و پروتئین های گیاهی و لبنیات به خصوص در نوجوانان که در مرحله ذخیره تراکم استخوانی هستند بسیار پرخطرتر از گروه های دیگر سنی است. پس نوجوانان و کودکان خود را تشویق به مصرف غذاهای سالم و حذف و یا کاهش فست فود کنید.

کلید واژه ها: استخوان پوکی استخوان رژیم غذایی غذایی مدیترانه پوکی رژیم غذایی مدیترانه


نظر شما :