سرپرست مرکز اورژانس ساوه:

ساوه - همدان آزاد راهی با تصادفات مرگبار

۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۴ کد : ۳۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۶۱
آزاد راه ساوه - همدان با حجم ترافیک بالا در طول سال‌های اخیر شاهد تکرار حوادث رانندگی تلخ و مرگبار است.

به گزارش وب دا ساوه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اراک، این آزاد راه در سال ۱۳۹۲ با هدف کاهش تردد در محور قدیم ساوه- همدان و کاهش زمان سفر در راستای ایمنی کاربران جاده‌ای به بهره برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت؛ اما آمار موجود نشان می‌دهد که میزان سوانح رانندگی منجر به مرگ در این مسیر شریانی همواره سبب داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها شده است.
بهرام صیدی سرپرست مرکز فوریت‌های پزشکی ساوه،گفت: بر اساس آمار موجود در پنج ماه نخست امسال از ۱۸۳ ماموریت در محور آزاد راه ساوه - همدان ۱۴ فوتی و ۲۵۱ مصدوم برجای مانده است.

صیدی افزود: از مجموع ماموریت‌های انجام شده در مدت پنج ماه نخست امسال، ۹۴ ماموریت با ۱۵۵ مصدوم و ۶ فوتی، صرفا مربوط به تصادفات و حوادث در کیلومتر ۶۰ تا ۹۰ این آزادراه پر حادثه است که بعد مسافت تا مرکز شهرستان، بر نوع کیفیت خدمات ارائه شده آثار جبران ناپذیری دارد و آمادگی استقرار یک پایگاه امداد جاده‌ای دیگر در آزاد راه ساوه - همدان وجود دارد.

در آزاد راه ساوه - همدان یک پایگاه اورژانس جاده‌ای مستقر است که با توجه به حجم تصادفات و گستردگی دسترسی به نقاط مختلف آن، زمان خدمات رسانی طولانی می‌شود.
در روز‌های عادی حجم تردد انواع وسائط نقلیه در آزاد راه ساوه- همدان ۱۵ هزار خودرو است که در اوج سفرها، این تردد‌ها تقریبا دو برابر می‌شود.
ابراهیم مردانی رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای شهرستان ساوه هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در خصوص حوادث این محور اظهار کرد: بر اساس کارشناسی‌های مشترک با پلیس راه، آزادراه ساوه - همدان از نظر فنی مشکلی ندارد و علت حوادث رعایت نکردن نکات لازم رانندگی از سوی رانندگان است.

مردانی در پاسخ به علت تکرار تصادفات در یک نقطه در آزاد راه ساوه همدان افزود: بررسی‌های انجام شده در تصادفات نشان می‌دهد که در باندشمالی آزاد راه کمترین تصادف را داشته و اگر دریک شب بخاطر پیک مسافرت ها، با تصادفات مکرری دریک نقطه مواجه می‌شویم نشان از عدم مراعات قوانین است.

حجم بالای تردد انواع وسایل نقلیه در آزاد راه ساوه - همدان در حالیست که یک باب ساختمان درکنار عوارضی نوبران از سوی پیمانکار احداث و با عنوان ایستگاه شماره یک پلیس، تحویل پلیس راه شده و چندین ماه بلااستفاده مانده است.

محمد کرامتی از اهالی نوبران که مدتی در آزادراه ساوه - همدان مشغول فعالیت بوده در خصوص وضعیت خدمات اورژانس این جاده گفت: اگر تصادفی بالای آزاد راه سمت نوبران اتفاق بیافتد، افراد حادثه دیده، باید زمان زیادی معطل آمدن آمبولانس اورژانس شوند و اگر چند تصادف همزمان رخ دهد، دیگر نباید امیدی به زنده ماندن مصدومین داشت.
میرزائی فرماندار ساوه نیز در خصوص استقرار پایگاه اورژانس گفت: حجم بالای تردد در این محور ضرورت اختصاص امکانات اورژانس جاده‌ای را دو چندان کرده است و در صدد واگذاری ساختمان بلااستفاده ایستگاه پلیس راه در کیلومتر ۸۴ این آزادراه از پلیس راه به مرکز فوریت‌های پزشکی ساوه هستیم.

میرزائی با اشاره به به ضرورت و اولویت استقرار اورژانس ادامه داد: مقدمات اداری انتقال این ساختمان از طریق پلیس راه انجام شده و امیدواریم با استفاده و بهره برداری مناسب از این محل بتوانیم خدمات بهتر و سریعتری به مردم ارایه کنیم.
سرهنگ امیدی جانشین پلیس راه استان مرکزی با حضور در عوارضی نوبران،گفت: کار انتقال ساختمان پلیس، نیازمند طرح در شورای ترافیک استان و امور اداری است و امکان تحویل با شرایط موجود وجود ندارد.
حال که رانندگان به دلیل رعایت نکردن مقررات، حادثه ساز اصلی سوانح عنوان می‌شوند، امیدواریم، حداقل با افزایش پایگاه اورژانس جاده‌ای و با استفاده از ساختمان بلااستفاده پلیس راه در کیلومتر ۸۴ آزادراه ساوه - همدان، بتوان تلفات جبران ناپذیر حوادث رانندگی را در این جاده کاهش داد.
علاوه برکاهش تصادفات آزاد راه ساوه - همدان، رفع کاستی‌های این محور نیز همچنان جز مطالبات مردم و رانندگان است.
محمد حسینی اهل همدان که به صور مکرر از این محور تردد می‌کند، گفت: هفته‌ای سه بار از آزاد راه همدان- ساوه تردد می‌کنم و نرخ عوارض این جاده برای ما بالا است.

احمد یعقوبی یکی از رانندگان هم در این خصوص اظهار کرد: در ۹۰ کیلومتر ابتدایی این آزاد راه تنها یک پمپ بنزین وجود دارد که باید افزایش یابد.
البته محدود بودن لاین‌های این آزاد راه که هر باندش دارای دولاین است نیز از انتقادات دیگر رانندگان بود که در مواقع خطر، علت اصلی حوادث می‌شوند.
با توجه به معضل تصادفات در آزادراه ساوه - همدان، بهتر است مسئولان به مصوبات جلسات کمیته ایمنی و سوانح و یا مدیریت بحران در خصوص این محور پر حادثه، نظری داشته باشند و در خصوص راهکار‌های ارایه شده در اقدامات خود، بررسی و تجدیدنظر نمایند.


نظر شما :

TN ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۲
باعث بیشتر تصادفات حضور کامیون ها و تریلی ها است که در هیچ کشوری حق حضور در آزادراهها و بزرگراهها را ندارند یا یک لاین مخصوص دارند و حق خروج و آمدن به خطوط دیگر را ندارندو دولت مردان کثیف ما فقط به خاطر عوارض زیادی که از کامیونت ها میگیرن اجازه تردد به آنها را در اتوبان ها می دهند فقط اتوبان قم مستثنی است آن هم به خاطر استفاده زیاد خود آقایان از اتوبان قم برای تردد است