معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد

انجام بیش از ۳۵۰۰ پیوند عضو در سال ۱۴۰۱

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۵ کد : ۳۱۰۴ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۷۶
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از انجام 3 هزار و ۵۱۰ پیوند عضو در سال 1401 به بیماران نیازمند، خبر داد.

 

به گزارش وبدا، دکتر سعید کریمی افزود: با همیاری و تلاش شبانه روزی و بی دریغ پرسنل توانمند و زحمتکش واحدهای شناسایی، فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال  ۱۴۰۱ بالغ بر ۳ هزار و ۵۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور تحت عمل پیوند اعضا قرار گرفتند.  

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از این تعداد بیشترین پیوند مربوط به پیوند کلیه با ۲۴۳۰ نفر و پس از آن کبد با ۸۹۳ پیوند بوده که  این تعداد بی سابقه ترین رقم از ابتدای تاریخ پیوند در کشور به طور سالیانه بوده است.

دکتر سعید کریمی افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۶ درصدی  بیماران پیوند کلیه به نسبت سال ۱۳۹۸(قبل از شیوع بیماری کرونا) در کشور بوده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اهداکنندگان مرگ مغزی(PMP) برابر با ۱۲.۲ بوده است که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

دکتر کریمی افزود: همچنین کتاب مدیریت  فراهم آوری  و پیوند، اولین و تنها مرجع آموزش اهدای عضو و پیوند در ایران که  برای متخصصان، پزشکان،  پرستاران، مددکاران این  حوزه  بسیار کاربردی است، توسط مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها منتشر شده است.

وی افزود: در این  کتاب مطالب مهمی از جمله  شناسایی و تشخیص بیمار مرگ مغزی، مراقبت از  ارگان ها، انواع  مرگ، رضایت از  خانواده، قوانین  موجود و سایر موارد یک اهدا از زمان مرگ اهدا کننده تا زمان پیوند عضو در گیرنده تحت پوشش قرارگرفته و تمامی نکات لازم  ارایه شده است.

دکتر کریمی گفت: این کتاب توسط نویسندگان  سرشناسی از سراسر جهان که دارای تجربه وافری در زمینه  اهدا و فراهم آوری اعضای پیوندی هستند تدوین شده  و در کشورهای  متعددی به عنوان  کتاب  مرجع در این زمینه مورد مطالعه و تدریس  قرار گرفته  است.


نظر شما :