برنامه پزشک خانواده شهری در ساوه اجرا می‌شود

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۷ کد : ۳۰۱۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۵۴
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه دکتر مجتبی ذکائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه اظهار کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در شهرستان ساوه به زودی و با تمام توان در سال آینده آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم که این موضوع را به یک کارنامه پرافتخار در حوزه سلامت ساوه تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه این مهم در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در بحث پزشکی خانواده با تمام توان اجرا می‌شود افزود: در حال حاضر عموم مردم از طرح پزشکی خانواده اطلاع کافی ندارند لذا همه وظیفه داریم این طرح را در تمامی مجموعه‌ها و آحاد مختلف جامعه به‌درستی معرفی و تبیین کنیم و آگاهی سازی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم را انجام دهیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اجرای طرح «پزشک خانواده» در شهرستان ساوه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجرای این طرح در روستاهای کم‌جمعیت و زیر ۲۰ هزار نفر در حال اجرا است که بیش از ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت استان مورد حمایت و مشمول این طرح هستند.

ذکائی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد خانوارهای دارای پرونده الکترونیک بوده که برای انجام امور پزشکی بسیار کمک‌کننده است.

وی با تأکید بر اجرای طرح پزشک خانواده شهری در شهرستان ساوه گفت: اجرای این برنامه در روستاها بیش از ۱۶ سال عمر دارد که بر اساس قول‌های داده شده تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ برای بخش شهری نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: اجرای طرح پزشک خانواده برای بخش شهری و روستاهای بالاتر از ۲۰ هزار نفر در سه مرحله اجرا خواهد شد که شهر ساوه در مرحله نخست اجرای این طرح قرار خواهد گرفت.

ذکائی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در موضوعات کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و کنترل عوامل بیماری‌زا مانند قند خون، فشارخون، دیابت بوده است و در تمامی این حوزه‌ها شاهد موفقیت‌های بزرگی بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است و این برنامه با اهداف ارتقای سطح سلامت جامعه و توجه بیش از پیش به موضوعات پیشگیری، خود مراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: امسال طرح‌های بهداشتی زیادی افتتاح شده است اما هنوز کافی نبوده و باید حداقل به اندازه ۲ برابر طرح‌های افتتاح شده، پروژه جدید بهداشتی ساخته و به بهره‌برداری برسد.

ذکائی با بیان اینکه آموزش‌های لازم برای اجرای سراسری پزشکی خانواده به تمامی فعالان حوزه بهداشت ارائه خواهد شد، افزود: فراگیران این آموزش‌ها، بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها، کارشناسان تغذیه و سلامت محیط و کار، پزشکان و دیگر گروه‌های فعال در حوزه بهداشت هستند و می‌خواهیم با این آموزش‌ها گامی بلند در توسعه سلامت جامعه و کاهش چشمگیر مرگ و میرها در حوزه‌های مختلف برداریم.

وی تصریح کرد: همچنین برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع استقرار نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشکده باید صورت گیرد.


نظر شما :