معایب و مشکلات تک‌ فرزندی چیست؟

۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۸ کد : ۲۷۷۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۲۰۸۳
یک استاد جامعه‌شناس گفت: ظهور پدیده تک‌فرزندی باعث بروز فرزندسالاری، عدم تجربه شکست در فرزند، اختلالات رفتاری، عدم مسئولیت در زندگی، احساس تنهایی و انزوا می‌شود.

سمیه اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه اظهار کرد: با توجه به صنعتی شدن جوامع و شهرنشینی شاهد تغییر خانواده از نوع خانواده گسترده به خانواده هسته‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی سبب ظهور پدیده تک‌فرزندی شده است افزود: این تغییر باعث بروز نوع متفاوتی از سبک زندگی و گرایش جامعه به خانواده هسته‌ای دارای پدر و مادر و یک فرزند شده است.

این جامعه‌شناس علت گرایش خانواده مدرن یا هسته‌ای به فرزند کمتر را در تغییرات فرهنگی و عدم گرایش به فرزند بیشتر دانست و تصریح کرد: این امر باعث بروز فرزندسالاری، عدم تجربه شکست در فرزند، اختلالات رفتاری، عدم مسئولیت در زندگی، احساس تنهایی و انزوا می‌شود.

اسکندری علل گرایش خانواده‌ها به تک‌فرزندی را دشواری شرایط در تولد فرزند اول، تاثیر شرایط محیطی، تبعیت از سبک زندگی و رفتار دیگران، مشکلات اقتصادی، تربیتی، تأمین مخارج و هزینه‌ها و امکانات رفاهی عنوان کرد.

وی ادامه داد: از دیگر علل عدم گرایش به تعدد فرزندان برنامه کنترل جمعیت در گذشته است که مهمترین پیامد برنامه کنترل جمعیت؛ رشد منفی جمعیت در جامعه، پیر شدن تدریجی جمعیت و سالمندی در آینده می‌باشد که با ادامه این روند شاهد انقطاع نسل نیز خواهیم بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آنچه در کاهش موالید و تک‌فرزندی نادیده گرفته شده و ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی در چرخه تولید و اقتصاد داشته باشد کاهش نیروی کار در عرصه تولید و اقتصاد است.

اسکندری افزود: در خانواده هسته‌ای شاهد یک سیستم مثلث وار هستیم، تک‌فرزندها از نظر ارتباطی فقط با پدر و مادرها در ارتباط هستند و در این میان خبری از یک خواهر و یا برادر نیست در حالی که سیستم مثلث‌وار در ارتباط با یکدیگر هستند کودک در ارتباط با بزرگترها به بازی و ادامه زندگی قرار می‌گیرد که باعث عدم شکل‌گیری ارتباط درست می‌شود.

وی ادامه داد: با ادامه روند کاهش جمعیت در آینده و عدم توانایی فرزندان در نگهداری و مراقبت از والدین شاهد افزایش خانه‌های سالمندان و بار مراجعات فراوان به مراکز بهداشتی درمانی مواجه هستیم.

کلید واژه ها: جامع شناس سمیه اسکندری تک فرزندی حمایت از جوانی جمعیت


نظر شما :

m ۱۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۰
در گذشته که زندگی بسیار سخت و بندرت لبخند بر لب والدین مینشست، احترام به کودک معنی نداشت و با تحکم و امر و نهی برخورد میشد لذا نسل گذشته نسلی منفعل و اغلب بدون اعتماد به نفس بود و هرزه گرا بود و از طرفی بیسوادی و نااگاهی والدین بر معضل تربیت می افزود. از زمانیکه زندگی ماشینی و مشاغل اسان شد، والدین انرژی کافی برای توجه و محبت به فرزند یافته بطوریکه در اغلب موارد کودک بخشی از سرگرمی والدین شده و کودک جسارت انرا می یابد که خواسته هایش را بدون واهمه مطرح کند و تابع فرامین والدین نباشد. عدم تکرار تجربه تلخ پدرسالاری، نقش مهمی در فرزند سالاری کنونی دارد اما نکته مهم اینست که تفریط گذشته و افراط کنونی در محبت به فرزندان هر دو اشتباه است و تربیت را با مشکل مواجه میکند. فرزندان به مراقبت بیشتر نیاز دارند تا توجه و با افزایش سن ، مراقبت کم اما توجه زیاد میشود تا شخصیت مستقل شکل گیرد.