آخرین وضعیت اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ساوه

۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۲۷۳۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۹۰۱
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ساوه و زرندیه، از اجرای دقیق این سند ملی در این دو شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، دکتر مجتبی ذکایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین  پیشرفت‌های ایران در حوزه سلامت کاهش سریع میزان مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی است، گفت: با این وجود بار بیماری‌های غیرواگیر و همچنین بار مالی منتسب به این بیماری‌ها باعث شده نظام سلامت کشور بیماری‌های غیرواگیر را به عنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.

76 درصد کل بار بیماری‌ها در ایران ابتلا به بیماری‌های غیرواگیراست

وی بیش از 76 درصد کل بار بیماری‌ها در ایران را ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: پایه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و عمده آنها و پیشگیری و کنترل این عوامل است که هدف جلوگیری از وقوع همه گیری‌ها و همچنین، کنترل آنها تا حد امکان است.

این مقام مسئول در دانشکده ساوه اضافه کرد: در همین راستا و به منظور کاهش بار این نوع بیماری ها، وزارت بهداشت سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر را تهیه و تدوین کرد که در آن برنامه‌های مشخص پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، به صورت استراتژی‌های کارآمد و با چشم اندازی 10 ساله تعریف شده است.

 تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر

ذکایی تصریح کرد: در راستای برنامه عمل کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در راستای این سند و بر اساس وضعیت حوزه تحت پوشش خود شدند و وظیفه جلب همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی را عهده‌دار هستند.

وی با تاکید بر اقدام دانشکده علوم پزشکی ساوه در تهیه و تدوین برنامه عمل در این راستا گفت: در راستای اجرای این سند اقداماتی را به صورت مستمر در سطح شهرستان‌های ساوه و زرندیه به منظور بهبود وضعیت نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیر اجرا گردیده است که گام مهمی در اجرای این سند به شمار می‌رود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پشکی ساوه اضافه کرد: اولویت قرار دادن شناسایی و غربالگری کووید و آنفلوآنزا در افراد دارای بیماری‌های زمینه با توجه به ریسک بالای ابتلا این افراد به بیماری و همچنین استمرار و تقویت برنامه‌های پیشگیری و مراقبت بیماری‌های غیرواگیر در سطوح 1 و 2 ارائه خدمت با توجه به همه‌گیری کرونا یکی از اقدامات در راستای عمل به این سند بوده است. 

 حفظ پوشش 100 درصدی ارائه خدمات غربالگری  

وی با اشاره به حفظ پوشش 100 درصدی ارائه خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های کم کاری مادرزادی تیروئید و متابولیک ارثی بدو تولد نوزادان افزود: در 9 ماهه گذشته افزایش 24 درصدی ارائه خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان به زنان بالای 30 سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ثبت شده است که نشان از برنامه‌ریزی دانشکده در این حوزه دارد.

ذکایی با تاکید بر اینکه جذب و آموزش سفیران سلامت دانش آموز از دیگر برنامه‌های دانشکده در عمل به این سند است، تصریح کرد: آموزش مباحث مرتبط با تغذیه، کم تحرکی، سلامت روان و... استفاده از شیوه آموزش همسالان جهت انتقال اطلاعات به سایر دانش آموزان و خانواده‌ها در طول اجرای این طرح مورد اجرا واقع شده است.

 برگزاری جلسات آموزشی با محوریت پیشگیری و مراقبت بیماری‌ها

به گفته وی حضور تیم سیار نمونه گیر در مراکز بهداشتی شهری و روستایی برای اجرای برنامه خطرسنجی، تامین و توزیع دستگاه‌ها و کیت‌ها، انجام سریع آزمایش قند و کلسترول در مراکز مجری برنامه، برنامه ریزی و اجرای برنامه خطرسنجی به صورت فعال در شرکت های شهر صنعتی و ادارات، ارائه مراقبت در منزل برای سالمندان کم توان و انجام فراخوان گسترده بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون جهت مراجعه به مراکز بهداشتی و دریافت مراقبت های روتین در این دو شهرستان در سالجاری بصورت مستمر ادامه داشته است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه برگزاری جلسات آموزشی با محوریت پیشگیری و مراقبت بیماری‌ها یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده حول محور این سند در ساوه و زرندیه بوده است، اضافه کرد: این آموزش‌ها با استفاده از ظرفیت رابطین سلامت ادارات و به صورت اختصاصی برای کارکنان برخی از ادارات اجرا شد و در کنار آن کمیته‌های برون بخشی جامعه ایمن، سوانح و حوادث و سند بیماری‌های غیرواگیر نیز به برگزار شده است.


نظر شما :