انگ اجتماعی، مانع درمان حاملان HIV

۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۶۱۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۸۷۸
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: انگ اجتماعی عاملی برای پنهان کاری بیماران مبتلا به ایدز شده و مانع از درمان حاملین ویروس HIV می شود.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همه ساله اول دسامبر (۱۰ آذر) به نام روز جهانی HIV نامگذاری می‌شود، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی HIV "برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص HIV " است.

وی افزود: روز جهانی ایدز امسال همانند همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا این نکته را به افراد و دولت‌ها یادآور شود که مبارزه با HIV یکی از معضلات اصلی جوامع بشری است و این بیماری نباید زیر سایه کووید-۱۹ دچار کم توجهی شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه HIV یک عفونت قابل کنترل است، اما همچنان از اساسی ترین معضلات مبارزه با این بیماری، برچسبی است که این بیماری می‌تواند به مبتلایان بزند، در حالی که با ارتقای آگاهی عمومی می‌توان بر شدت این معضل غالب آمد.

دکتر ذکایی اظهار کرد: متاسفانه در اکثر جوامع، پاندمی کووید-۱۹ فعالیت‌های تشخیصی موارد مبتلا به HIV را تحت شعاع قرار داده است، لذا در دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز همگام با سراسر کشور، با پویشی به مدت یک ماه به پیشواز این روز جهانی رفته و فرصت را غنیمت شمرده‌ایم تا با افزایش آگاهی به وسیله آموزش صحیح به عموم مردم، انگ و تبعیض نسبت به بیماران را در جامعه از بین ببریم. در این پویش با تاکید بر این موضوع که HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل بوده و مخصوص گروه خاصی نیست، در دو محور بیماریابی همگانی بویژه در جمعیت‌های کلیدی و کاهش ترس افکار جامعه از این بیماری فعالیت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه درمان، سلاح بسیار خوبی جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز است، ما متعهد شده‌ایم که در طول این سال ها ۹۰ درصد از کل مبتلایان را شناسایی کنیم، ۹۰ درصد از این تعداد را تحت درمان قرار دهیم و ۹۰ درصد نیز در ادامه درمان استمرار داشته باشند.

وی گفت: با درمان مناسب از بروز "ایدز" که مرحله آخر و علامت دار عفونت HIV است جلوگیری می شود. همچنین در صورت دریافت به موقع و صحیح درمان در مبتلایان به عفونت HIV، این افراد می‌توانند بدون ترس از انتقال بیماری به سایرین، مانند افراد عادی یک زندگی و طول عمر طبیعی داشته و به راحتی ازدواج کرده و فرزندان سالمی به دنیا بیاورند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: تمامی خدمات انجام مشاوره، آموزش و انجام تست تشخیصی تنها با یک قطره خون و در کمتر از ۲۰ دقیقه، در کلیه مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت داوطلبانه و کاملا محرمانه و رایگان انجام می‌گیرد. در صورت تشخیص عفونت HIV نیز، کلیه خدمات درمانی، مشاوره و آزمایش به صورت مادام العمر در مراکز مشاوره بیماری ‌های رفتاری به صورت رایگان و محرمانه به بیماران ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: با شناخت صحیح HIV ، انجام خودمراقبتی و مراجعه بهنگام به مراکز مشاوره و درمان می‌توان به کنترل بیماری در جامعه دست یافت.

کلید واژه ها: ایدز HIV


نظر شما :