صنعتگران ساوجی مراقب سوغات خطرناک مسافرین خارجی باشند

۰۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۲ کد : ۲۳۳۷ اخبار و رویدادها فراخوان‌ها
تعداد بازدید:۲۹۴
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: به دلیل میزبانی بزرگترین شهر صنعتی کشور از برخی تجار، بازرگانان، سرمایه گذاران و نیز نیروی کار خارج از کشور، باید مراقبت لازم بعمل آید تا از انتقال ویروس آبله میمونی به قطب صنعت کشور جلوگیری شود.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر مشاهده یک مورد مبتلا به بیماری آبله میمون در استان خوزستان اظهار کرد: مورد شناسایی شده به بیماری آبله میمون در خوزستان یک زن ۳۴ ساله بوده که همسر وی سابقه مسافرت به کانادا داشته و فاقد علامت بوده است، اما علائم بیماری در این زن خوزستانی بروز پیدا می‌کند و پس از نمونه گیری مشخص می‌شود که مبتلا به بیماری آبله میمونی است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت کشندگی بیماری آبله میمونی بالا نیست، گفت: در فرد مبتلا به این بیماری ضایعات دردناکی ایجاد می‌شود و ضایعات می‌تواند یک یا چندین عدد باشد، در واقع میزان ضایعات متغیر و یا متعدد خواهد بود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه ادامه داد، ضایعات بیماری آبله میمونی می‌تواند در اندام مختلف بدن انسان بروز پیدا کند و حتی در نواحی تناسلی، کف دست، عمق چشم ها و در موارد شدید حتی در داخل چشم هم می‌تواند بروز پیدا کند و خطرناک باشد.

وی بیان کرد: علائم بیماری در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، مادران باردار و حتی کودکان می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد که در این صورت خودمراقبتی در این گروه از افراد ضرورت دو چندان دارد.

دکتر ذکایی در خصوص راه انتقال بیماری آبله میمونی گفت: قطرات تنفسی، مایعات بدن فرد آلوده، مخاط دهان، بینی و چشم فرد آلوده و ترشحات، تماس پوست فرد سالم با فرد مبتلا، انتقال ویروس از طریق مایعات مخاطی در قالب عطسه و سرفه، از راه های انتقال این بیماری است.

وی با بیان اینکه در انتقال این بیماری، تماس نزدیک با فرد آلوده موجب بیمار شدن خواهد شد، افزود: تا زمانی که ضایعات تازه بوده و دارای ترشح هستند عامل انتقال وجود خواهد داشت و با خشک شدن ضایعات، انتقال از بین خواهد رفت.

وی در ادامه توصیه کرد: افرادی که دچار تورم غدد لنفاوی در ناحیه کشاله ران، زیر بغل‌ها و اطراف ناحیه گلو، تب، درد عضلانی و بثورات جلدی که علائم شایع این بیماری هستند، شدند باید هر جه سریعتر به پزشک یا مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه و پس از نمونه گیری و اثبات بیماری، کار درمان را شروع کنند.

دکتر ذکایی با بیان اینکه این بیماری در ابتدا با تب و بثورات جلدی نمایان خواهد شد، گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید در قرنطینه بمانند و تماس خود را با دیگران قطع کنند. تماس پوست فرد سالم با بیمار مبتلا به آبله میمونی می‌تواند منجر به تسریع در انتقال بیماری شود.

وی بیان کرد: مراکز بهداشتی و درمانی چنانچه مورد مشکوکی از ابتلا به بیماری آبله میمونی مراجعه شود به دستور پزشک کار نمونه گیری و بررسی مثبت شدن بیماری را مورد آزمایش قرار داده و نتیجه را جهت انجام درمان اعلام می‌کنند. کادر بهداشت و درمان نیز باید در بررسی وضعیت بیمار نکات بهداشتی را در حین انجام نمونه برداری و درمان رعایت کنند تا ویروس را از فرد مبتلا دریافت نکنند.

او با تاکید بر اینکه قرنطینه کامل فرد مبتلا پس از ظهور بیماری ضرورت دو چندان دارد تا زنجیره سرایت ویروس قطع شود، تصریح کرد: در خصوص افرادی که از خارج از کشور بویژه کشورهای آفریقایی، قاره آمریکا و ... که با این بیماری درگیر هستند به کشور وارد می‌شوند باید مراقبت لازم صورت گیرد.

دکتر ذکایی با اشاره به تردد کارگران و سرمایه گذاران خارجی به شهرک‌های صنعتی ایران بویژه شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: نیروی کار شاغل در مجموعه‌های صنعتی و مدیران صنایع باید مراقب این نوع ترددها باشند تا این ویروس به کشور وارد نشود.

وی بیان کرد: تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی در ساوه مشاهده نشده است اما  به دلیل میزبانی بزرگترین شهر صنعتی کشور در ساوه از برخی تجار، بازرگانان، سرمایه‌گذاران و نیز نیروی کار خارج از کشور باید مراقبت لازم بعمل آید تا از انتقال ویروس به قطب صنعت کشور جلوگیری شود.

کلید واژه ها: آبله میمونی


نظر شما :