معرفی شهرستان زرندیه

۲۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۲۱۸۶ عمومی
تعداد بازدید:۲۱۰۹

کوه قلیچ

مهم ترین ارتفاعات شمال از کوه های زرند به سمت غرب تا کوه های اینجه قاره که بلندترین قله این قسمت است. بلندترین قله این ارتفاعات در بخش مرکزی زرندیه و به نام کوه قلیچ است. ارتفاع این کوه به ۳۱۷۰ متر می رسد. از دیگر کوه های مهم شهرستان زرندیه می توان از تکی داغی (واقع در بخش مرکزی شهرستان زرندیه)، اینجه قاره اردونشین را نام برد. کوه شاهپسند در اراضی مرزی شهرستان زرندیه استان مرکزی و ساوه جای گرفته است. این کوه در شمال غربی استان با ارتفاع ۲۷۵۰ متر واقع شده است. این کوه علاوه بر دارا بودن مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی از نظر فرهنگی نیز قابل توجه است.

تپه سرقلعه

تپه سرقلعه مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام بوده و در شهرستان زرندیه، شمال شهر مأمونیه واقع است. این اثر در سال 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال مهدی آباد

این یخچال در روستای متروکه مهدی آباد واقع در جنوب شهر مامونیه واقع شده و از جاذبه های شهرستان است. یخچال محیطی را گویند که کمترین میزان جذب گرما را دارد و دارای این قابلیت است که هرگاه برف و یخ را در آن انباشته کنند تا چند وقت یخ در آن وجود خواهد داشت. در گذشته از این یخچال ها برای استفاده از یخ و نگهداری از غذاهایشان استفاده می کردند و اکنون نیز خنکی هوای یک یخچال حتی در اوج تابستان و دیدن فناوری مردم گذشته برای گردشگران جذاب محسوب می شود.

مسجد چاله

مسجد چاله مربوط به دوره قاجار بوده و در زرندیه، بخش مرکزی، شهر مأمونیه، خیابان امام حسین(ع)، کوچه نورانی واقع است. این اثر در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام آسیابک

حمام آسیابک مربوط به دوره قاجار بوده و در زرندیه، بخش مرکزی، شهر مأمونیه، محله آسیابک واقع است. این اثر در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج کبوترخانه خورآباد

برج کبوترخانه خورآباد مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان زرندیه، بخش مرکزی، دهستان رود شور، روستای خورآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بنا از معماری بی نظیری برخوردار است و درون آن دارای اتاقک هایی برای استراحت کبوتران قرار دارد.همچنین در چهار سوی این بنای استوانه ای شکل اتاقک هایی در دیواره بیرونی به شکل پنجره کار گذاری شده که با توجه به سردی و گرمی هوا در فصل های مختلف سال برای استراحت کبوتران در نظر گرفته شده است.علاوه بر آن تیرهای چوبی از قسمت های مختلف این ساختمان بیرون زده که کبوتران می توانستند روی آنها بنشینند.

آبشار چناقچی زرندیه

آبشار چناقچی در انتهای روستایی به همین نام قرار دارد که که منظره‌ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده است و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند.ا ز طریق شهر ساوه وجاده‌ای آسفالته می‌توان به این روستای زیبا رفت و آبشار دیدنی آن را دید.آبشار در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار از ارتفاع تقریبی ۳۰متری ریزش دارد و از فراز بستر صخره ای دره در منتهی الیه شمالی آبادی و از میان سبزه زاران و جلبک ها به پایین سرازیر می شود و راهی طولانی را برای ریزش می پیماید. زیر این آبشار هم مکانی مسطح با درختانی سرسبز وجود دارد که مکانی دلنشین را برای اقامت و نظاره کردن این زیبایی فراهم آورده است. فصول سرد سال جذابیت دیگری را برای آبشار چناقچی ایجاد می کند و آن هم وجود یخ ها، قندیل ها و آویزه های یخی است که به جذابیت این آبشار بیش از هر زمان دیگری می افزاید.

 

 

 

منبع خبر: www.top-travel.ir

کلید واژه ها: معرفی شهرستان زرندیه شهرستان زرندیه زرندیه تاریخچه زرندیه تاریخ شهرستان زرندیه ساوه و زرندیه


نظر شما :