نشست خبری سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۶ کد : ۲۰۱۹ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۱۱۶۳
سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه برخی شهرها و استان‌ها مثل ساوه و استان مرکزی دچار کمبود جمعیت هستند، گفت: کمبود جمعیت در استان خصوصا در ساوه و زرندیه خود را نشان داده است و امروز کمبود نیروی کار و نسل جوان ناشی از همین امر است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرگزاری فارس، محمود کریمی شامگاه شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت که با شعار «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد سازمان جهانی فراهم کردن سلامت برای همه مردم جهان بدور از رنگ و نژاد و مذهب و ملیت است تا همه افراد از حداقل امکانات به آسانی برخوردار باشند.

وی افزود: در سال‌جاری به دلیل شیوع کرونا دنیا به سمت کوچک شدن پیش رفت و شیوع بیماری‌هایی مثل ابولا و جنون گاوی نیز بیانگر تغییرات زیست محیطی با دست کاری‌های بشر برای توسعه‌های اقتصادی در محیط زیست در بوجود آمدن این بیماری‌ها بود که باعث شد شعار امسال « سلامت ما، سلامت سیاره ما» نامگذاری شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳ میلیون نفر به دلیل عوامل ناشی از مشکلات زیست محیطی فوت می‌کنند، ادامه داد: در دنیای امروز هر فردی می‌تواند در کمترین زمان بیماری را به نقطه دیگری منتقل کند لذا آگاهی بخشی به مردم و عدالت در سلامت گام بلندی در حفظ سلامت بشر خواهد داشت.

کریمی در ادامه افزود: بر اساس شعارهای هفته سلامت برنامه‌های متنوعی از جمله دیدار و نشست با سمن‌ها، تقدیر از صنایع با انرژی پاک و تولید محصولات پاک پیش بینی شده و جوانی جمعیت و مشوق‌های افزایش جمعیت بعنوان دغدغه و تاکید مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران از سال ۸۵ وارد پنجره جمعیتی شده است، تصریح کرد: از سال ۸۵ به مدت چهار دهه فرصت داریم تا جمعیت فعال سنی که بین ۱۵ تا ۶۵ سال است را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تقویت کنیم و از این فرصت طلایی برای ایجاد زیرساخت‌ها بهره ببریم.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: همه کشورهای توسعه یافته به جز چند کشور از این فرصت طلایی بهره بردند و امروز پیشرفت اقتصادی این کشورها در جهان زبانزد است.

کریمی با بیان اینکه برخی شهرها و استان‌ها مثل ساوه و استان مرکزی دچار کمبود جمعیت هستند، گفت: کمبود جمعیت در استان خصوصا در ساوه و زرندیه خود را نشان داده است و امروز کمبود نیروی کار و نسل جوان ناشی از همین امر است.

وی افزود: مسائل مرتبط با سلامت جامعه معمولا دیر بازده است و تبعاتش یک یا دو دهه بعد خود را نشان می‌دهد لذا اگر پیش بینی مناسبی در این خصوص داشته باشیم و رسانه‌ها بعنوان چشمان بینای جامعه در این زمینه مطالبه گری کنند مشکلات احصا و دستگاه‌ها بر صدد رفع آن بر می‌آیند.

آخرین وضعیت اجرای طرح بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه  با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی گفت: این طرح در سال ۹۸ ردیف بودجه دریافت کرد اما متاسفانه رقم قابل توجهی تخصیص نیافته اما در سال جاری ۴۹ میلیارد اعتبار پیش بینی شده که کافی نیست و امیدواریم با سفر رییس جمهور به استان مرکزی این عقب ماندگی جبران شود.

کریمی عنوان کرد: اگر با شرایط جاری بخواهیم این طرح به اتمام برسد حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما در صورت طولانی شدن فرآیند ساخت و با توجه به تورم سالیانه و افزایش قیمت مصالح، بازهم باید منتظر تبعات کندی پروژه باشیم.

به گفته وی نگرانی در خصوص تجهیز بیمارستان وجود ندارد چراکه وزارت بهداشت قول مساعدت در خصوص تامین تجهیزات را داده است.

 کریمی با بیان اینکه بعد از انقلاب تنها ساوه است که هیچ بیمارستان دولتی برایش ساخته نشده است، گفت: صحبت‌های زیادی با تعدادی از خیرین انجام شده و آنان نیز قول مساعد داده‌اند که در صورت پیشرفت فیزیکی کار کمک‌هایی را برای پیشبرد کار تزریق خواهند کرد.

استان مرکزی در کاهش نرخ باروری جز استان‌های رده بالاست 

مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیز در این نشست با اشاره به کاهش نرخ باروری در سالهای قبل گفت: استان مرکزی در کاهش نرخ باروری جز استان‌های رده بالاست و تلاش ما در سال ۱۴۰۰ این بود که به یک روند ایستایی در خصوص کنترل کاهش جمعیت برسیم.

رقیه خرم افزود: میزان موالید از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ نزولی بوده بطوری که از بیش از ۵۲۰۰ تولد در سال ۹۳ به حدود ۳۴۰۰ تولد در سال ۹۹ رسیدیم اما در سال قبل با مشاوره‌ها و برنامه ریزی‌های صورت گرفته این روند نزولی متوقف و میزان موالید با رشد اندکی نسبت به سال قبل به ۳۴۴۳ مورد رسید.

وی نرخ باروری در شهرستان ساوه را ۱.۶ عنوان کرد و اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند ازدواج نیز در دو سال اخیر کمی رشد داشته و دانشکده علوم پزشکی نیز در طی چند سال اخیر پوشش خدمات هنگام ازدواج را به بالای صد درصد رسانده و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی با اشاره به پیش بینی مرکز درمان ناباروری سطح دو با اعتباری در حدود ۱۴ میلیارد در ساوه گفت: فضای فیزیکی این مجموعه در ساوه دیده شده و با موافقت وزارت بهداشت این مرکز راه اندازی خواهد شد.

خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرد

وی تصریح کرد: خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرد و به زوجینی که در این زمینه اقدام کنند تسهیلاتی نیز در نظر گرفته خواهد شد که در این خصوص سال گذشته به 30 زوج تسهیلات مربوطه پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ساوه همه اتاق های زایمان تک نفره بوده و امکان حضور همراه فراهم شده است : بیان کرد: در سالیان اخیر دانشکده علوم پزشکی ساوه هیچ موردی از مرگ مادر را نداشته است و شاخص‌های سلامت نوزادی را ارتقا داده که باعث تقدیر توسط وزارتخانه شده است.

گفتنی است در این جلسه اهالی رسانه به بیان برخی دغدغه‌های خانواده‌ها در خصوص بحث فرزند آوری پرداخته و در خصوص قوانین تصویب شده در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه هفته سلامت


نظر شما :