کرونایی شدن ۳۵ پرستار و ۶۰ کودک ساوجی در پیک ششم

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۷۶۷ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۳۵۶
سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه از کرونایی شدن ۳۵ پرستار و ۶۰ کودک در پیک ششم کرونا در شهرستان‌های ساوه و زرندیه خبر داد.

به گزارش دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، دکتر محمود کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تجربه به دست آمده از مقابله با کرونا طی دو سال گذشته در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مانند چراغ راهی شده تا هر زمان که شیوع بیماری شکل نامطلوبی به خود گرفت در اسرع وقت بتوان اقدامات مداخله‌ای مورد نیاز برای کاهش وقایع مرتبط با این بیماری منحوس را بکار گرفت.

وی افزود: در این میان نقش دانشکده علوم پزشکی ساوه بعنوان سکاندار مدیریت علمی مقابله با بیماری در پیک‌های قبلی بیش از پیش مشهود بوده که با انجام اقدامات بازدارنده و استراتژیک مانند واکسیناسیون عمومی، انجام تست گسترده، جداسازی و درمان زودرس بیماران در جریان این اپیدمی، نقش انکارناپذیری در جلوگیری از وقایع مرتبط با این بیماری داشته است.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر نیز با شروع پیک ششم بیماری، شاخص‌ها و آمارهای منتشره دانشکده علوم پزشکی ساوه با قاطعیت گویای آن است که تمامی پرسنل به صورت شبانه روزی و با تمام قوا در حال مبارزه با این بیماری و خدمت به مردم این دیار هستند و گواه این امر نیز ابتلای نزدیک به ۱۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی ساوه در پیک ششم به بیماری کروناست که ۳۵ نفر از آنها از پرستاران هستند که با وجود مشقت‌های شغلی، همواره خدمت به بیماران را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند.

سرپرست علوم پزشکی ساوه گفت: با توجه به رصد روزانه و تحلیل آمار موارد ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان‌های ساوه و زرندیه توسط کارشناسان بهداشتی، تنها سه روز پس از افزایش موارد سرپایی کرونا در دانشکده علوم پزشکی ساوه و در هفته سوم دیماه که شاید هنوز شروع پیک ششم بیماری در کشور با قطعیت اعلام نشده بود، جلسات اضطراری مربوطه در معاونت بهداشتی برگزار شد و بلافاصله تیم‌های رهگیری، آموزش و ارجاع موارد مشکوک جهت انجام تست تشکیل و به مداخله پرداختند.

وی افزود: مقایسه ابتلای سرپایی بیماری نشان می‌دهد موارد سرپایی در دانشکده علوم پزشکی ساوه از ابتدای پیک ششم به طور میانگین ۱.۳ برابر افزایش داشته که در مقایسه با میانگین مشابه کشوری و نیز استانی (۱.۸  برابر افزایش) تقریبا وضعیت مشابه اما بهتری را می‌توان در نظر گرفت.

او بیان کرد: پس از افزایش موارد سرپایی، افزایش موارد بستری نیز چندان دور از انتظار نیست. در سه هفته نخست بهمن ماه، موارد بستری در دانشکده علوم پزشکی به طور میانگین ۹۵ درصد افزایش داشته در حالی که نسبت به میانگین مشابه ۱.۳ برابری کشور در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشته است و با افزایش تشخیص سرپایی بدون‌شک سرعت افزایش موارد بستری را در هفته‌های بعد نیز می‌توان کاهش داد.

دکتر کریمی افزود: همچنین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در سه هفته اخیر در دانشکده علوم پزشکی ساوه ۹.۵ به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت بوده است که در تقسیم بندی کشوری جزو دانشگاه‌های با میزان مرگ و میر متوسط در نظر گرفته می‌شود و با افزایش پوشش واکسیناسیون و بیماریابی این میزان نیز تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در کنار مدیریت بیماری، اجرای مطلوب برنامه واکسیناسیون کرونا یکی دیگر از اقدامات مطلوبی است که حتی در برخی موارد در این شاخص دانشکده علوم پزشکی ساوه حائز رتبه‌های برتر کشوری شده است. به عنوان مثال پوشش نوبت سوم واکسیناسیون کرونا که در حال حاضر به عنوان یکی از شاخص‌های عملکردی مقابله با کرونا در نظر گرفته می‌شود در دانشکده علوم پزشکی ساوه ۴۱ درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری آن که ۳۱ درصد است دانشکده را در رده هفدهم بهترین دانشگاه های کشور قرار داده است.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: بدون شک مقابله با کرونا علاوه بر اینکه مستلزم همدلی و همراهی همشهریان است، نیازمند آنست که تمامی ارگان‌ها و رسانه‌های جمعی بیش از پیش همت خود را بکار بگیرند تا بتوان هرچه زودتر به مهمترین هدف ممکن یعنی سلامت و اعتلای آن دست یافت.

وی در ادامه به بیان آمار بیماری کووید ۱۹ در پیک ششم اشاره کرد و افزود: از ابتدای پیک ششم کرونا تاکنون تعداد کل موارد مثبت پنج هزار و ۹۸۹ مورد، تعداد مثبت بستری ۳۸۸ و تعداد مثبت سرپایی پنج هزار و ۶۰۱ نفر بوده است.

دکتر کریمی در ادامه گفت: بررسی اولیه اطلاعات افراد فوت شده ناشی از کرونا در دانشکده علوم پزشکی ساوه نشان می‌دهد که متاسفانه از ۱۰ بیماری که طی یکماه اخیر به علت کرونا در شهرستان‌های ساوه و زرندیه با میانگین سنی ۷۸ سال فوت کرده‌اند، ۶ نفر یعنی ۶۰ درصد هیچگونه واکسنی علیه این بیماری دریافت نکرده بودند که شاید اگر به توصیه‌های کارشناسان بهداشتی در تزریق واکسن کرونا عمل می‌کردند اکنون در میان ما بودند. همچنین سه  نفر از سایر موارد فوتی نیز نوبت سوم واکسن خود را نگرفته و به دریافت یک یا دو دُز واکسن اکتفا کرده بودند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تمام موارد فوتی بالای ۶۰ سال و عمدتا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون بالا بوده‌اند، توصیه اکید ما به تمام افراد جامعه بخصوص سالمندان این است که اگر تاکنون نسبت به دریافت واکسن کرونا یا تکمیل آن اقدام نکرده‌اند هرچه زودتر جهت تزریق آن به یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون یا مراکز جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

او از کاهش ۹ درصدی میزان بستری و ۲۱ درصدی آمار سرپائی در این هفته نسبت به هفته قبل خبر داد و با بیان آمار پوشش واکسن بالای ۱۲ سال تا ۲۱ بهمن سال جاری گفت: در ساوه پوشش واکسیناسیون دُز اول ۹۲ درصد، دُز دوم ۸۵ درصد و دُز سوم ۳۸ درصد و پوشش واکسن ۵ تا ۱۲ سال نیز ۳.۴ درصد است.

دکتر کریمی به آمار کودکان مبتلا به کرونا نیز اشاره کرد و افزود: میزان ابتلای کودکان صفر تا ۱۲ سال؛ از ۲۳ دی تا ۲۳ بهمن ۶۰ نفر بوده که ۱۶ نفر بستری و ۴۴ نفر سرپایی درمان شدند و بیشترین گروه سنی بستری ۳۰ تا ۳۹ سال ثبت شده است.

کلید واژه ها: کرونا در ساوه دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :