نگذارید گذر کودکان‌تان به بیمارستان بیفتد

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰ کد : ۱۷۳۱ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۸۷۰
وقتی کرونا به عنوان یک پاندمی در جهان ظهور کرد، تنها دلخوشی خانواده ها این بود که این ویروس با بچه ها کاری ندارد، یا حداقل امیدوار بودند که کاری به کار بچه ها نداشته باشد، اما از آنجا که کرونا با هیچکدام مان شوخی نداشت، این امید را بر باد داد و سویه های جدیدش به تدریج کودکان را نیز نشانه گرفتند، اما در این میان اُمیکرون در مبتلا کردن بچه ها از اسلافش پشتکار بیشتری نشان داده است.

وقتی کرونا به عنوان یک پاندمی در جهان ظهور کرد، تنها دلخوشی خانواده ها این بود که این ویروس با بچه ها کاری ندارد، یا حداقل امیدوار بودند که کاری به کار بچه ها نداشته باشد، اما از آنجا که کرونا با هیچکدام مان شوخی نداشت، این امید را بر باد داد و سویه های جدیدش به تدریج کودکان را نیز نشانه گرفتند، اما در این میان اُمیکرون در مبتلا کردن بچه ها از اسلافش پشتکار بیشتری نشان داده است.

احتمال ابتلای کودکان و لزوم پروتک های بهداشتی در خصوص آنان هشداری نیست که امروز و دیروز توسط متولیان بهداشت و درمان مطرح شده باشد، آنها از همان اوایل شیوع کرونا بر لزوم حفاظت از کودکان در مقابل کووید هشدار دادند، اما هر کسی به هر میزان که خواست این هشدارها را جدی گرفت و برخی هم که اصلا وقعی به این هشدارها ننهادند.

حالا اوضاع ابتلای کودکان هر روز بدتر از دیروز و شرایط نگران کننده تر از قبل شده، تعداد کودکان بستری در بیمارستان افزایش یافته و گفته می شود که اگر بی توجهی به پروتکل های بهداشتی ادامه پیدا کند، با توجه به سرعت انتقال امیکرون، تعداد کودکان بیمار بستری در بیمارستان و خانه ها افزایش بیشتری خواهد داشت.

این روند افزایشی در آمارها نمایان است، چنانکه به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، مقایسه آمار دی و بهمن نشان می دهد که تعداد کودکان مبتلا به کرونا به صورت هفتگی روند افزایشی داشته است و نگرانی وقتی در این خصوص بیشتر می شود که بدانیم زیرساخت های لازم برای بستری اطفال در بیمارستان ها در اراک محدود و در شهرستان ها  بسیار محدود است یا اصلا وجود ندارد.

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه چنین سرعتی در تغییر رنگ بندی شهرستان‌های استان در پیک‌های گذشته وجود نداشت، تصریح کرد: شهرستان اراک در کمتر از ۷۲ ساعت به رنگ قرمز و شهرستان های ساوه، محلات و دلیجان به رنگ نارنجی درآمد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند که این نوع تغییر رنگ کرونایی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بی سابقه بود.

وی رنگ به رنگ شدن سریع شرایط کرونایی استان را نتیجه عادی‌انگاری و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: افزایش آمار مبتلایان کرونایی و ازدیاد مراجعات به مراکز درمانی نتیجه عادی انگاری و سهل انگاری چند هفته اخیر است و اگر از امروز پروتکل‌ها به صورت دقیق رعایت شود مدت زمان پیک ششم کاهش یافته و از این شرایط نامناسب با سرعت عبور خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به اینکه نگران ابتلای کودکان در پیک ششم کرونا هستیم، اظهار کرد: از آنجاکه واکسیناسیون کودکان ضرورت نگرفته است، معضل اصلی پیک ششم کووید ۱۹، درگیری کودکان با این ویروس است که متاسفانه میزان درگیری آنان بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷ کودک کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: در هفته چهارم دیماه حدود ۲۵ کودک کرونایی در سطح استان شناسایی شده است در حالی که در هفته بهمن ماه این میزان به ۴۰ نفر رسیده است و آمار مبتلایان به کرونا در بین کودکان به صورت هفتگی روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها یک بیمارستان تخصصی ویژه کودکان در سطح استان وجود دارد، گفت: زیرساخت مناسبی برای پذیرش کودکان کرونایی در شهرهای استان وجود ندارد و با توجه به اشغال تخت‌های ویژه توسط بیماران دیگر و کمبود تخت بستری، اتاق ویژه و مراقبت اطفال و PICU، اگر بار مراجعین اُمیکرونی و کرونایی به بیماران کنونی افزوده شود، ظرفیت فعلی پاسخگوی مراجعین نبوده و عملا با کمبود ساختار درمانی برای اطفال مواجه هستیم.

دکتر جمالیان با اشاره به بازدید از بیمارستان امیرکبیر اراک گفت: اورژانس سرپایی بیمارستان امیرکبیر دارای فضایی کوچک و محدود است که در مواقع عادی می‌تواند جوابگوی مراجعین باشد و قطعا در مواقع بحران نه تنها جوابگو نیست بلکه محدودیت فضا در این مجموعه درمانی تهدیدی برای سلامت مراجعین و  افزایش سرایت بیماری می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با مدیران گروه اطفال برای خدمات درمانی مناسب و با کیفیت گفت: در این جلسه مقرر شد که تا پایان هفته جاری اورژانس سرپایی و بخش بستری بیشتری برای مبتلایان اطفال کرونایی ایجاد شود و با تغییر بخش‌ها تمهیدات لازم برای تامین زیرساخت‌های لازم به منظور ارائه خدمات به اطفال و کودکان اندیشیده شده است.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به کمبود زیرساخت‌های درمانی حوزه اطفال در کشور گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۵۴ هزار تخت بستری در کشور تنها ۵۹۰ تخت فعال PICU وجود دارد که سهم استان مرکزی تنها پنج تخت بستری است که دلیل کمبود این میزان تحت بستری چشمگیر نبودن بیماری‌های مخصوص اطفال بوده است و در صورت افزایش میزان مبتلایان به کووید ۱۹ در بین اطفال این میزان تخت بستری جوابگوی مراجعین نخواهد بود.

وی خواستار مراقبت والدین از اطفال و کودکان در برابر بیماری کووید ۱۹ شد و افزود: به والدین توصیه می‌شود در شرایطی که جامعه با پیک جدیدی از کرونا مواجه شده حساسیت بیشتری نسبت به فرزندان داشته و در شرایطی که مدارس به صورت غیرحضوری فعالیت دارند از حضور فرزندان در تجمعات و مهمانی‌ها خودداری کرده و یقین بدانند که در پیک ششم، درگیری کودکان جدی است و زیرساخت‌های درمانی برای درمان کودکان محدود است.

دکتر جمالیان با اشاره به افزایش میزان بستری مبتلایان به کرونا گفت: در حال حاضر بیمارستان آیت الله طالقانی پذیرای بانوان باردار، بیمارستان امیرکبیر برای اطفال و بیمارستان امیرالمومنین(ع) نیز برای بزرگسالان کرونایی در نظر گرفته شده است و تلاش خواهیم کرد سایر مراکز درمانی نظیر بیمارستان آیت الله خوانساری و حضرت ولیعصر(عج) درگیر مراجعین کرونایی نشود گرچه اگر میزان مبتلایان افزایش یابد ناگزیر به فعال کردن تمامی بیمارستان‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، قطعا یکی از جاهایی که هیچکس دوست ندارد گذرش به آنجا بیفتد بخش بستری کودکان در بیمارستان هاست، هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش را روی تخت بیمارستان ببیند با یک آنژیوکت در دست و پیچیده در لباس بیمارستان و صدای گریه اش را با هر بار تزریق یا معاینه بشنود، پیکر نحیف تبدارش را ببیند و با هر ناله کودک ساعتی از عمرش کاسته شود، پس بهتر است قبل از اینکه گذر کودکان مان به بیمارستان بیفتد، مروری بر عملکردمان در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم و به خاطر کودکان مان چندی از خیر مهمانی و دورهمی و گردش و تفریح بگذریم.

کلید واژه ها: ویروس کرونا در ساوه


نظر شما :