در آئین افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح خدماتی و بهداشتی ساوه عنوان شد

ساوه و زرندیه به دومین قطب علم و فناوری و غذا و دارو کشور تبدیل خواهد شد

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۷ کد : ۱۳۰۵ اخبار و رویدادها اخبار ویژه
تعداد بازدید:۱۳۷۶
به مناسبت عید سعید غدیر خم و با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان ساوه، رئیس، معاونین و مدیران دانشکده علوم پزشکی ساوه، خیرین و برخی مسئولان چند طرح بهداشتی و درمانی در شهر ساوه رونمایی و کلنگ زنی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، این طرح‌ها شامل پروژه راه اندازی مرکز خدمات جامع سلامت روستایی نورعلی بیگ در زمین اهدایی از طرف خیر «منوچهر یزدان پناه» به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع بود که جمعیت تحت پوشش آن ۳۶۰۰ نفر می‌باشد و با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال و با کمک دکتر رضا حیدری نوری خیر دیگر ساوجی انجام می‌شود. این مرکز خانه‌های بهداشت روستاهای نورعلی بیگ، سقانلیق، نیوشت و روستاهای اقماری آهنگران، باغشاهی، سیلجرد، چرمک، دینارآباد، یولاق، قلعک و اکبرآباد را تحت پوشش قرار می‌دهد که در صورت کمک خیرین احداث پانسیون نیز در این مرکز در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین افتتاح پایگاه سلامت شماره ۲ رجبی از دیگر طرح‌ها بود که در میدان شهید آوینی ابتدای بلوار شاهد واقع شده است و با مساحت۱۱۰ مترمربع به صورت استیجاری، ۱۰هزار و پانصد نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد که با پنج مراقب سلامت آماده ارائه خدمات بهداشتی برای مناطق خیابان صیاد شیرازی، سورکان و مالک اشتر می‌باشد.

در ادامه این طرح‌ها، مرکز تجمعی واکسیناسیون شماره ۲ کوثر واقع در خیابان امیرکبیر سالن ورزشی کوثر به بهره برداری رسید که سالن آن توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه در اختیار دانشکده قرار گرفت و با کمک سپاه، هلال احمر، خیرین سلامت و برخی شرکت‌ها مانند شرکت لاله اکباتان و گروه صنعتی شیشه، آبسال، گرین شیمی و… در تجهیز این سالن به عنوان دومین مرکز واکسیناسیون شهر ساوه با ظرفیت خدمت رسانی روزانه ۱۵۰۰ دوز تزریق واکسن با جمعیت تحت پوشش ۱۱۳ هزار و ۵۴۵ نفر آغاز به کار کرد که قابلیت افزایش سه برابری تزریق واکسن را دارد. 

بازدید از پروژه مرکز خدمات جامع سلامت شهرک فجر که در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع و در دو طبقه در حال احداث می‌باشد و جمعیت تحت پوشش آن دوازده هزار نفر است، از دیگر برنامه‌ها بود. برای انجام این پروژه مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است که ۴۰ میلیارد ریال توسط خیر ساوجی حاج علی جراحی زاده و ۲۰ میلیارد ریال آن از محل درآمدهای دانشکده علوم پزشکی تامین می‌شود. قابل ذکر است که این مرکز دارای اورژانس ۱۱۵ نیز می‌باشد و پیش بینی می‌شود تا عید مبعث سال ۱۴۰۰ آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به همشهریان عزیز خواهد بود.

همچنین پروژه احداث مرکز جامع سلامت شهری و روستایی سرداران که زمین آن توسط حاج عباس دریایی خیر ساوجی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع و به ارزش بیست میلیارد ریال اهدا شده است، کلنگ زنی شد که جمعیت تحت پوشش آن ۱۸هزار و پانصد نفر می‌باشد و ساخت آن از محل کمک کمیساریای عالی پناهندگان به مبلغ سی میلیارد ریال تامین اعتبار خواهد شدو خانه‌های بهداشت احمدآباد، الوسجرد، محمودآباد، لالائین و غازم آباد مرکزی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

آزمایشگاه مهمان شهر شهید ناصری با یک روانشناس و واحد تغذیه نیز افتتاح شد و طبق تفاهم نامه‌ای با آزمایشگاه خصوصی دکتر محبی، این آزمایشگاه تمام هزینه‌ها و مسئولیت‌ها و همچنین تامین نیرو آن را نیز به عهده دارد و تمامی آزمایشهای تحت پوشش قرارداد را انجام خوهد داد. قابل ذکر است این منطقه با جمعیت حدود ۶ هزار نفر به عنوان یک منطقه آسیب پذیر به حساب می‌آید که راه اندازی آزمایشگاه در آن با توجه به فاصله ۳۰ کیلوتری تا شهر ضروری بود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در حاشیه این افتتاحیه‌ها در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: بزودی و با کمک سپاه پاسداران شهرستان سومین مرکز واکسیناسیون نیز به بهره برداری می‌رسد و امیدواریم تا مهرماه ۷۰ درصد مردم ساوه واکسن کووید ۱۹ را تزریق کنند.

دکتر مهدی مصری در خصوص تبدیل دانشکده علوم پزشکی ساوه به دانشگاه، بیان کرد: تبدیل دانشکده علوم پزشکی ساوه به دانشگاه پروسه دشواریست که شامل الزاماتی مانند فضاهای فیزیکی، تامین منابع انسانی، هیات علمی کافی، تجهیزات آزمایشگاهی و… است که بنای اکثر زیرساخت‌های دانشکده از جمله بیمارستان آموزشی ۲۲۰ تخت خوابی که شرکت سازنده آن اخیرا به دلیل ناتوانی در اجرای پروژه توسط وزارت بهداشت تغییر کرد و پردیس در حال ساخت که حدود ۶ ماه دیگر آماده افتتاح می‌شود، در این جهت برنامه ریزی شده است.

وی تحقق این امر مهم را منوط به همت و کار جهادی مسئولان استانی و شهرستانی و مسئولان و مدیران و معاونان دانشکده علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: دنبال کردن این پروژه‌ها و اجرای طرح توسعه متوازن آموزشی برای ارتقای رشته‌های ارشد و دکتری تبدیل دانشکده علوم پزشکی ساوه به دانشگاه را ضرف سه الی چهار سال آینده رقم خواهد زد.

دکتر مصری مهمترین زیرساخت مورد نیاز برای تبدیل دانشکده به دانشگاه را تامین فضاهای آموزشی، پژوهشی و فیزیکی برشمرد و اظهار داشت: در اکثر استان‌ها مانند آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، سمنان و… به دلایل وجود زیرساخت‌ها و پیگیری مسئولان بویژه نماینده مردم، استاندار، فرماندار، امام جمعه و حمایت و کمک شهرداری، زمین شهری و راه و شهرسازی چندین دانشگاه علوم پزشکی دارد و ساوه هم به دلیل نزدیکی به پایتخت و وجود غذا و دارو قوی در آن و جانمایی شهرک دارویی در زرندیه قابلیت آن را دارد.

وی تاکید کرد: ساوه و زرندیه قابلیت تبدیل شدن به دومین قطب علم و فناوری و غذا و دارو کشور بعد از استان البرز را دارد که امیدوارم این امر به زودی محقق شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه از کلنگ زنی تاسیس مرکز قلب در ساوه خبر داد و گفت: زمین و خیر آن مشخص و نقشه‌های آن ترسیم شده که ظرف دو سه هفته آینده عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.

خبرنگار: سمیه اسکندری

 


نظر شما :