ساده انگاری، آتش زیر خاکستر کرونا

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۱۱۶ سلامت اخبار ویژه
تعداد بازدید:۷۴۱
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: هرگونه ساده انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی مانند آتش زیر خاکستر برای شعله ور شدن کرونا عمل خواهد کرد.
ساده انگاری، آتش زیر خاکستر کرونا

دکتر محمود کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ساوه و زرندیه در وضعیت رنگ بندی نارنجی کرونایی قرار دارند، اظهار کرد: ساوه و زرندیه همانند بسیاری از نقاط کشور به تازگی از پیک چهارم و وضعیت قرمز عبور کرده است ولی عبور از قله چهارم کرونا به معنی تمام شدن بیماری و قطع زنجیره سرایت ویروس نیست. هر نوع عادی‌انگاری و سهل انگاری در چنین شرایطی مانند آتش زیر خاکستر است و موجب شعله ور شدن آتش و افزایش آمار مبتلایان خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت صنعتی و کشاورزی بودن ساوه و زرندیه گفت: برخی مزیت‌های این منطقه موجب افزایش میزان مراودات و معاشرت‌ها با سایر نقاط کشور شده است و با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، ساوه جزو شهرهایی بود که به دلیل ارتباطات ناشی از فعالیت صنایع با سایر استان‌های کشور، در زمره شهرهای نخست در مشاهده شدن ویروس نوع جهش یافته بود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه به فعالیت سرمایه گذاران و کارگران خارجی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: ارتباطات بین المللی که ساوه و زرندیه با سایر کشورها در حوزه اقتصادی و صنعتی دارند، خطری است که در کمین این منطقه است و خطر شیوع مجدد و پیک‌های بعدی دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی باید از تنها سلاح موجود که ماسک زدن است استفاده کرد و افزود: واکسیناسیون افراد عامل پیشگیری از ابتلاست و واکسن‌هایی که هم اکنون در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد از برترین واکسن‌ها بوده و ایمن هستند و باید با واکسیناسیون میزان مرگ و بستری را کاهش داد.

دکتر کریمی با اشاره به تزریق ۸۹۰۰ دوز واکسن در ساوه گفت: این میزان واکسیناسیون بدون هیچ عوارضی انجام شده و تنها درد مختصر در محل تزریق و تب جزئی برای برخی افراد تنها عارضه بوده است و توصیه می‌شود با واکسن زدن از مرگ و میرهای کرونایی جلوگیری کرد.

وی به تزریق واکسن کروناویروس برای گروه‌های آسیب پذیر و پرریسک جامعه اشاره کرد و گفت: بیماران خاص و سالمندان بالای ۸۰ سال از جمله گروه‌های آسیب پذیر جامعه هستند که واکسن دریافت کردند و چنانچه در این گروهها افرادی هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند از طریق ثبت نام در سامانه salamat. gov.ir براساس نوبت دهی قبلی برای تزریق از سوی مراقبین سلامت دعوت شوند.

او گفت: همه افرادی که یک نوبت واکسن زدند همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. چرا که تقریبا سه هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، زمان لازم است تا افرادی که واکسن تزریق کردند سطح ایمنی کافی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کسب کنند. گروه سنی ۷۵ سال به بالا که تاکنون با آنها تماس گرفته نشده در اسرع وقت یعنی در همین هفته ثبت نام کنند تا به محل واکسیناسیون دعوت شوند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در ساوه و زرندیه همچنان ادامه دارد و از شنبه برای افراد بالای ۷۵ سال واکسیناسیون آغاز می‌شود، گفت: واکسیناسیون گروه‌های خاص منجر به جلوگیری از مرگ‌ومیرها در صورت ابتلا به کروناویروس خواهد شد و به همه این افراد توصیه می‌شود با تزریق واکسن سلامت خود را حفظ کرده و سیستم ایمنی خود را در برابر سوش‌های جدید بیماری ایمن کنند.

وی به واکسیناسیون شهروندان ساوجی در مرکز حوزه علمیه امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در بخش نوبران نیز درمانگاه‌های نوبران، غرق آباد و جوشقان پذیرای افراد خاص برای دریافت واکسن هستند. همچنین مرکز شماره دو نیز از روز شنبه راه اندازی خواهد شد تا واکسیناسیون به سهولت انجام شود.

او گفت: با توجه به کاهش موارد ابتلا و مشکوک بیماری کرونا در شهرستان و از طرفی لزوم افزایش ظرفیت واکسیناسیون کرونا در شهرستان، از ۲۵ اردیبهشت ماه مرکز منتخب شماره دو کرونا واقع در بلوار پرستار، جنب بیمارستان مدرس، مدرسه استثنائی امید، به مرکز شماره دو واکسیناسیون کرونا تغییر خواهد یافت و شهروندان از ۲۳ اردیبهشت ماه به بعد می‌توانند خدمات تشخیص و درمان کرونا را طبق روال قبل صرفا در مرکز منتخب شماره ۱ کرونا (کمربندی اصفهان، جنب بیمارستان شهدای ۱۷ شهریور، ساختمان جوانان هلال احمر) دریافت کنند.

دکتر کریمی در ادامه از شناسایی ۷۹ نفر از طریق تست PCR و بستری شدن ۱۷ نفر در ساوه و زرندیه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۹۱۴۶ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا و متاسفانه ۴۰۱ نفر جان باخته‌اند. در حال حاضر ۱۱۳ نفر در بیمارستان بستری هستند.


نظر شما :