ایران چهارمین کشور تولیدکننده داروی رمدسیویر شد

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۴ کد : ۳۶۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۸۰۹
نبوغ و توانمندی داروسازان داخلی بار دیگر شکوفا شد و ایران توانست پس از کشورهای آمریکا، چین و هندوستان عنوان چهارمین تولیدکننده داروی رمدسیویر را به خود اختصاص دهد.
ایران چهارمین کشور تولیدکننده داروی رمدسیویر شد

متخصصان و محققان شرکت روناک دارو که در شهر صنعتی کاوه واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شهر ساوه واقع است در فروردین امسال پس از سه ماه کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق شدند به فرمولاسیون داروی رمدسیویر دست یابند و به سرعت آن را به تولید انبوه برسانند.

داروی تولیدی شرکت ساوجی از نظر کیفی توان رقابت با مشابه خارجی خود را دارد و ضمن تامین نیازهای داخلی، مازاد آن به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

امروز سه شنبه مصادف با ۲۵ آذر آیین افتتاح خط تولید داروی رمدسیویر در شرکت روناک دارو با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در همین رابطه قائم مقام شرکت روناک دارو با خبرنگار ایرنا در خصوص مسیری که از آغاز راه تا امروز که رمدسیویر به تولید انبوه رسیده است توضیحات کاملی داد.

«محمدعلی ملکی» اظهار کرد: شرکت روناک دارو به شیوه دانش بنیان از سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و عمده هدفی که در فعالیت های خود دنبال می کند تولید محصولات خاص دارویی است.
این شرکت از ابتدای فعالیت تا امروز در حدود ۷۰ درصد از داروهای که تولید می کند به عنوان نخستین تولیدکننده داخلی خود را مطرح کرده است.
اهداف مهم این شرکت داروسازی ایجاد اشتغال، تامین نیازهای داخلی با بهای کمتر نسبت به اقلام خارجی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات دارو است زیرا مشابه اغلب داروهای گرانقیمت خارجی در این واحد تولید و در برخی موارد با هزینه ای معادل یک دهم و حتی یک پنجم قیمت داروهای خارجی روانه بازار می شود.
وی افزود: با تولید چند قلم داروی مهم که از خارج وارد کشور می شد و با در نظر گرفتن شاخص هایی چون قیمت، کیفیت و بومی سازی آنها در کشور بطور کامل از واردات اقلام خارجی جلوگیری شد.

رمدسیور؛ از ایده تا تولید
قائم مقام شرکت روناک دارو گفت: در فروردین امسال متوجه شدیم که محصولی به نام «رمدسیور» وجود دارد که مصرف آن بر روی بیماران مبتلا به کووید۱۹ جواب داده و سبب بهبود و درمان نسبی آنها (معادل ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا) می شود.
به گفته او، با توجه به اینکه شرکت روناک دارو سابقه موثری در تولید داروهای آنتی وایرال دارد و رمدسیور هم از نظر ماهیتی در این سطح دارویی قرار دارد و با اتکا به پیش زمینه تکنولوژی تولید داروهای ضد ویروس در شرکت، بلافاصله در واحد تحقیق و توسعه بر روی تولید این محصول فعالیت ها را آغاز کردیم.
ملکی ادامه داد: پس از سه ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی موفق شدیم به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیور دست پیدا کنیم که صد در صد بومی و متعلق به کشور ایران است.
وی افزود: بدین ترتیب شرکت روناک دارو نخستین شرکت ایرانی در زمینه تولید داروی رمدسیور است.
قائم مقام این شرکت داروسازی اظهار کرد: تولید این دارو برای ایران به عنوان چهارمین کشور جهان پس از امریکا، چین، هندوستان افتخار و دستاورد بزرگی تلقی می شود و حتی از کشورهای پرآوازه ای چون روسیه و مصر که توانایی بالایی در صنعت داروسازی دارند هم موفق تر عمل کردیم.
به گفته او در این شرکت، رمدسیور به هر ۲ شکل محلول و ویال دیوفلیزه تولید می شود و اکنون در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

ملکی اظهار کرد: ماهیت رمدسیور تولیدی این شرکت درمانی و به نوعی نگهدارنده است که باعث جلوگیری از رشد بی رویه ویروس کووید۱۹ در بدن افراد مبتلا می شود و از روزی که تزریق آن آغاز می شود سطح اکسیژن بدن بیمار را به سرعت افزایش می دهد.
وی گفت: به طور متوسط بین ۷۰ تا ۸۰ هزار ویال رمدسیور در هر شیفت شبانه روز در این شرکت تولید می شود که نیاز داخل کشور را به صورت کامل تامین می کند و مازاد بر نیاز داخلی را به کشورهایی چون ونزوئلا، عمان و عراق صادر می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه ماده اولیه برای تولید رمدسیور بسیار گران قیمت و ارز تخصیصی هم برای واردات آن از نوع نیمایی است؛ از این رو راه اندازی خط تولید این دارو در ساوه افزون بر چند صد میلیارد تومان هزینه در بر داشت.
ملکی کیفیت رمدسیور تولیدی این شرکت را کاملا رقابتی با انواع مشابه خارجی عنوان کرد و گفت: این در حالیست که در تولید این محصول حدود یک هشتم برند ژنریک هندی هزینه می شود به گونه ای که هر ویال برند هندی وارداتی این دارو حدود ۴۰ دلار هزینه در بر داشت اما در این شرکت میزان ارزبری به حدود پنج دلار کاهش یافته است.
وی گفت: با راه اندازی خط تولید داروی رمدسیور در ساوه به صورت مستقیم برای ۵۰ نفر به صورت شبانه روزی اشتغال ایجاد شد زیرا در طول ۲۴ ساعت این بخش بدون وقفه فعال است.
وی در عین حال تامین و واردات مواد اولیه را با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا علیه صنعت داروسازی کشور را بسیار سخت عنوان کرد و بر اراده و پشتکار دست اندرکاران برای تداوم تولید با هدف بی نیاز شدن کشور از واردات داروی مذکور و همچنین صرفه جویی در منابع ارزی تاکید کرد.
قائم مقام شرکت روناک دارو با اشاره به برگزاری آیین افتتاح خط تولید این دارو ، گفت: این اتفاق هرچند کمی دیر انجام شد اما حجم رمدسیور تولیدی این شرکت و توزیع آن در سراسر کشور باعث شده که تقریبا می توان گفت بیمارستاتی در ایران وجود ندارد که این دارو را نداشته باشد.
وی اظهار کرد: بعد از شرکت روناک دارو، ۲ شرکت داروسازی دیگر در کشور موفق به راه اندازی خط تولید رمدسیور شدند که با کمک آنها حجم قابل توجهی از این دارو در دسترس بیماران مبتلا به کرونا در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی در پایان به تجربه ای موفق از درمان یک بانوی باردار که نوزاد دوقلو داشت اشاره کرد و گفت: این خانم ۲۴ ساله یک هفته قبل از زایمان به کرونا مبتلا شد و در حین زایمان به حالت کما رفت اما با مصرف رمدسیور تولیدی این شرکت بهبود یافت و اکنون در کنار نوزادان و خانواده قرار دارد.

در شهرستان ساوه ۱۳ شرکت داروسازی فعالیت می کنند که بخش مهمی از داروهای حیاتی و مورد نیاز کشور از جمله برای بیماران خاص را تولید و تامین می کنند.


نظر شما :