اگر پروتکل‌ها فراموش شود، کرونا همچنان تلفات می‌گیرد

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۱ کد : ۳۱۰۳ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۶۳۴
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا به فراموش سپرده شود، این بیماری همچنان تلفات خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا به روند شیوع بیماری کرونا از اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۱ تا هفته اول فروردین ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: تجربه شیوع بیماری کرونا طی سه سال گذشته نشان داده است که این بیماری هیچگاه الگوی ثابت و قابل پیش بینی نداشته و هرگاه افکار عمومی به سمت و سویی رفته که گویی این بیماری از بین رفته، مجددا این ویروس تغییر شکل داده و عرض اندام کرده است.

وی بیان کرد: تجزیه و تحلیل روند بروز بیماری کووید - ۱۹ توسط کارشناسان بهداشتی نشان می‌دهد بروز این بیماری در جمعیت تحت پوشش دانشکده از اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۱ روندی افزایشی به خود گرفته است، به طوری که میزان بیماران بستری در هفته سوم اسفندماه نسبت به هفته دوم آن بیش از دو برابر افزایش داشته است.

او اظهار کرد: همچنین همزمان با مشاهده وضعیت موجود در موارد بستری، موارد مثبت سرپایی بیماری نیز تا ۲.۵ برابر افزایش داشت که به مانند وضعیت کشوری، به نوعی گویای شروع پیک هشتم بیماری در این منطقه است.

دکتر ذکایی بیان کرد: همچنین همانطور که انتظار می‌رفت شیوع این بیماری در هفته اول فروردین با افزایش دید و بازدیدها روند صعودی به خود گرفت به طوری که ۴۰ درصد از نمونه‌های سرپایی و ۵۰ درصد از نمونه‌های بستری دارای نتیجه آزمایش مثبت بوده‌اند که نشان دهنده شیوع بالای بیماری در جامعه بوده است.

وی در ادامه به وضعیت بیماری کرونا در ساوه و زرندیه در هفته دوم و سوم فروردین ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: رصد داده‌های به دست آمده بهداشتی نشان می‌دهد خوشبختانه میزان بروز مثبت سرپایی و بستری و حتی درصد مثبت شدن تست‌ها نیز مقداری کاهشی بوده و در حالی که ۴۲ درصد از موارد سرپایی در هفته دوم فروردین دارای آزمایش مثبت بوده‌اند، این میزان در هفته سوم فروردین به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: همچنین این میزان در مورد نمونه‌های بستری از ۵۰ درصد در هفته دوم به ۱۶ درصد کاهش یافته است ولی همچنان بایستی نسبت به افزایش ناگهانی موارد، نگران بود و علاوه بر استفاده از ماسک، به رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی اهمیت داد.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه ثبت چند مورد فوت ناشی از کرونا در در ایام نوروز را هشداری برای دست کم نگرفتن بیماری دانست و گفت: با وجود اینکه از ابتدای دیماه تا اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۱ یعنی قریب به سه ماه، تنها یک مورد فوت ناشی از کووید ۱۹ در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مشاهده شد، متاسفانه از اواخر اسفندماه سال گذشته تا هفته دوم فروردین ماه سال جاری یعنی در فاصله کمتر از یک ماه، یک مورد فوت ناشی از کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشکده مشاهده شد تا زنگ خطری برای افرادی باشد که تصور به پایان رسیدن کرونا را دارند.

وی همچنین با توصیه بهداشتی به افراد جامعه و افراد متقاضی سفر حج تمتع گفت: متاسفانه بررسی موارد فوت ناشی از کرونا بیانگر آنست که عمده این موارد از بین افرادی بوده اند که یا دچار بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا فاقد سابقه واکسیناسیون کامل کرونا هستند. توصیه می‌شود افراد دچار بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون بالا، سرطان و هر بیماری که باعث کاهش میزان سیستم ایمنی بدن می‌شود، در صورت بروز علائم مشکوک به کووید ۱۹ از خوددرمانی پرهیز کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

دکتر ذکایی بیان کرد: همچنین در صورتی که فردی حداقل ۲ نوبت واکسن کووید ۱۹ را دریافت نکرده‌ با مراجعه به مراکز جامع سلامت محل زندگی خود نسبت به تکمیل دوره واکسیناسیون خود اقدام کند. در نهایت توصیه می‌شود علاوه بر بیماران زمینه‌ای، در صورت بروز علائم مشکوک به کووید ۱۹ در هریک از افراد خانواده، فرد علاوه بر استفاده از ماسک، حداقل به مدت ۵ روز از تماس نزدیک با سایر افراد خانواده یا همکاران خود پرهیز کند.

وی تصریح کرد: در پایان به زائرینی که قصد تشرف به خانه خدا را دارند توصیه می‌شود در صورت عدم تزریق واکسن کرونا (سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک و بهارات)، با مراجعه به مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت محل زندگی خود، نسبت به تزریق حداقل یک دُز واکسن سینوفارم و ثبت در سامانه‌های بهداشتی اقدام کنند.


نظر شما :