نوزادان چگونه قربانی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس می‌شوند؟

۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۵ کد : ۲۶۸۹ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۸۲۱
یک پزشک متخصص کودکان و نوزادان در ساوه گفت: نوزادان و اطفال شیرخواره در منزل را قربانی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان در مدارس نکنیم.

دکتر مهدیه نیک‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال نسبت به دو سال گذشته آمار بیماری‌های ویروسی و باکتریایی در جامعه افزایش داشته است، اظهار کرد: شدت بیماری‌های ویروسی در فصل پائیز و زمستان معمولا بیشتر از سایر فصول سال بوده و امسال شیوع این بیماری‌ها به مراتب شدیدتر بوده است.

وی بیان کرد: در دو سال گذشته که جامعه با شرایط کرونایی مواجه بود، کودکان در منازل ایزوله شدند و حضور آنها در دورهمی‌ها و اماکن تجمعی کمتر بوده است ولی امسال با حضور کودکان در مدرسه و افزایش ورود آنها به اجتماع، عفونت‌هایی که معمولا در طول سال وارد بدن آنها می‌شد با حجم بالایی به یکباره وارد سیستم ایمنی بدن آنها شده و منجر به افزایش آمار بیماری های ویروسی و عفونی در این قشر شده است.

دکتر نیک نژاد با بیان اینکه نباید کودک یا دانش آموز با کوچکترین علائم بیماری ویروسی روانه مهدکودک یا مدرسه شود، افزود: بنا به گفته والدین، کودکان به دفعات مبتلا به بیماری ویروسی و عفونی می‌شوند که دلیل آن چرخش بیماری بین دانش آموزان و کودکانی است که در اجتماعات حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزانی که با حضور در مدرسه دچار علائم ویروسی می شوند، اینگونه بیماری ها را در منزل به  فرزندانی که به مدرسه نمی‌روند، منتقل می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود دانش آموزان با رعایت بهداشت فردی و غرغره کردن آب نمک موجب از بین رفتن باکتری و ویروس‌هایی شوند که در بینی و دهان آنها جولان می دهند و از نزدیک شدن آنها به نوزادان و کودکان خودداری شود.

این پزشک متخصص اطفال تصریح کرد: اگر پروتکل های بهداشتی توسط فرزندان در منزل رعایت نشود احتمال درگیری شدید نوزادان و دیگر کودکان در منزل وجود داشته و ممکن است که کار درمان به بیمارستان کشیده شود. شستن مرتب دست و صورت و غرغره کردن با آب نمک توسط دانش آموزان برای از بین بردن ویروس و عدم تماس با نوزادان و کودکان به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری، ضروری است.

وی افزود: تا ۲۸ روز پس از تولد، دوران نوزادی و پس از آن دوران شیرخوارگی گفته می‌شود و در دوران نوزادی باید با کوچکترین علائم نظیر آبریزش بینی، سرفه و ...  نوزاد را نزد پزشک برد ولی بعضا مشاهده شده که والدین خودسرانه اقدام به تجویز شربت سرماخوردگی و دیفن هیدرامین برای نوزادان می کنند که باید گفت استفاده از این شربت‌ها برای کمتر از یکسال ممنوع است چرا که این داروها ایجاد خواب‌آلودگی می‌کنند و در درصد کمی از نوزادان، مصرف خودسرانه این داروها موجب ایست و وقفه تنفسی شده و حتی ممکن است موجب مرگ نوزاد شود.

او بیان کرد: والدین باید برای درمان نوزادان مبتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی حتما به پزشک مراجعه کرده و از خوراندن داروهایی که برای سایر افراد منزل مورد استفاده قرار گرفته به آنان، به شدت اجتناب کنند.


نظر شما :