بیماری خروسک را چگونه درمان کنیم؟

۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۵ کد : ۲۶۶۲ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۱۹۷۴۳۴
بیماری خروسک (Croup) یا همان کروپ، عفونت سیستم تنفس فوقانی است و با انسداد تنفس و سرفه همراه بوده و از جمله بیماری‌های دوران کودکی است که شیوع آن در سنین کودکی می‌تواند حنجره، نای و راه‌های هوایی منتهی به ریه (نایژه‌ها) را تحت تاثیر قرار ‌دهد و علائم مشخصه آن سرفه‌های شدید و در نوع شدیدتر، ایجاد صدای خشن است.

کودک در تمام طول سال احتمال دارد به بیماری خروسک مبتلا شود، اگرچه احتمال بروز این بیماری در اواخر پاییز یا اوایل زمستان بیشتر شایع است که ممکن است به دلیل شیوع بیشتر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این مقطع از سال باشد.

یک پزشک متخصص کودکان و نوزادان در ساوه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خروسک که در اصطلاح علمی کروپ (Croup) نامیده می‌شود، نشانه‌ای از یک سری بیماری‌های ویروسی است، اظهار کرد: بسیاری از عفونت‌های ویروسی که سیستم تنفسی فوقانی نظیر بینی، حلق، گلو را درگیر می‌کنند می‌تواند با علائم خروسک بروز پیدا کنند. در واقع خروسک سرفه‌هایی است که صدای خاص و عجیبی دارد.

دکتر مهدیه نیک‌نژاد با بیان اینکه در برخی مواقع ممکن است یک باکتری بر روی این ویروس سوار شود که در این صورت بیماری شدیدتر شده و اوضاع بیمار پیچیده‌تر می‌شود، افزود: کودکی مبتلا به خروسک معمولا از دو روز قبل با علائمی نظیر عطسه و آبریزش بینی مواجه می‌شود و پس از آن با سرفه خروسکی که صدای عجیبی دارد بیماری شروع می‌شود و ممکن است در ادامه تب کودک افزایش یافته و حتی به تب ۳۹ یا ۴۰ درجه برسد.

وی با بیان اینکه در درمان اولیه که بیماری به صورت ویروسی ظهور می‌کند نباید از آنتی بیوتیک استفاده کرد، گفت: چنانچه بیماری با تشخیص پزشک با سوار شدن باکتری بر روی ویروس بروز کند، می‌توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

وی افزود: سرفه‌های خروسکی به شرطی که شدید نباشد اگر درمان هم نشود پس از یک هفته از بین می‌رود اما در صورتی که سرفه‌ها شدید بوده و پزشک تشخیص دهد که کروپ کودک شدیدتر شده باید تحت درمان قرار گیرد و حتی این احتمال وجود دارد که شرایط اضطراری برای بیمار بوجود آمده و تنفس او سخت شود و صدای تند و خشنی در تنفس شنیده شده، دچار رنگ پریدگی و کبودی شود و کار کودک به اورژانس بکشد و حتی نیاز به لوله‌گذاری در نای بیمار شده و به دستگاه وصل شود.

دکتر نیک‌نژاد به درمان‌های خانگی این بیماری نیز اشاره کرد و افزود: تنفس در هوای سرد می تواند التهابی که در مجاری تنفسی ایجاد شده را کاهش دهد که توصیه می‌شود برای کودک بخور سرد فراهم کرده و از او بخواهند مقابل بخور سرد نفس بکشد یا با باز کردن درب فریزر منزل از هوای سرد فریزر تنفس کند.

وی بیان کرد: چنانچه با تنفس هوای سرد به عنوان درمان خانگی، از التهاب ایجاد شده در مجاری تنفسی کاسته نشد نباید وقت را تلف کرد و هر چه سریعتر بیمار به پزشک متخصص اطفال مراجعه کند.

وی در خصوص درمان دارویی بیماری خروسک یا کروپ نیز گفت: درمان بخور دارویی در دستگاه های مخصوصی که البته در منازل وجود ندارد، یکی از شیوه‌های درمانی است و باید داروهای مخصوص در دستگاه بخور خاص دارو برای بیمار در مرکز درمانی تجویز شود.

این پزشک متخصص اطفال در ادامه استفاده از آمپول‌های ویال یا خوراکی کورتون یا استروئیدها را از دیگر درمان‌های دارویی این بیماری دانست و افزود: با درمان از طریق استروئیدها موافق نیستم چرا که اولا عوارضی نظیر برفک داخل دهان دارد و ثانیا چون مشخص نیست باکتری بر روی ویروس سوار شده است و نمی‌توان از کورتون در صورت باکتریایی شدن بیماری استفاده کرد. البته اگر حال کودک وخیم شده و این احتمال وجود داشته باشد که ممکن است نفس کودک بالا نیاید باید از کورتون استفاده کرد.

وی افزود: معمولا در حالت خفیف و متوسط بیماری چنانچه فرآیند درمان با نظر پزشک صورت نگیرد با همان درمان خانگی یعنی بخور سرد، بیمار در کمتر از یک هفته درمان می‌شود اما در حالت شدید، تجربه نشان داده است که بالای ۹۰ درصد کودکان با بخور دارویی درمان می‌شوند و علائم آنها بر نمی‌گردد و ۱۰ درصدی که بهبودی کامل پیدا نکنند نیاز به بخور مجدد دارویی دارند و ظرف دو روز درمان شده و فاقد علائم خروسک خواهند شد.


نظر شما :

پریسا آقایی ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۳
به دکتر روح الله شیرزادی فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان مراجعه کنید ،در مرکز طبی کودکان ،بزرگسالان جوان رو هم میبینن این دکتر بی نظیره
امین ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۱
پسر من چهار سالشه که دوروز تب شدید و سرفه های ناچیزی داشت و چون سابقه خروسک شدن رو داشت به توصیه دکتر بخور اپینفرین و پالمیکورت بهش دادن که بشدت حالش بدتر و خروسکی شدید شد بعداز چهار روز بستری بهتر شد ولی ۲۴ساعت بعداز مرخثی دوباره سرفه های خروسکی بشدت برگشتن و الان مستعصل موندیم که چکار کنیم،چندبار هم دکتر بردیم ولی جواب نگرفتیم.
نیما ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۶
سلام وعرض ادب بنده 20 سالم هست ولی دچار خروسک شدم و وضعیتم وخیم نیست تنها مشکلی که هست تعداد سرفه هاست جوری که تو 1 دقیقه 20 تا سرفه میکنم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم با تشکر
ابراهیم ۳۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۷
سلام من بچم خروسک گرفته داروبا دستگاه نبولایر تجویز کردن گذاشتیم واسش اما تنفسش بدتر شد خیلی سخت نفس میکشه باید چیکار کنیم
پاسخ مدیر سایت ۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۵

با سلام

لطفا به پزشک متخصص مراجعه نمایید

با تشکر