احتمال افزایشی شدن مبتلایان به آنفلوآنزا/ وجود "تامی‌فلو" در ساوه به اندازه کافی

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۸ کد : ۲۵۰۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۹۷۱
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: تامی فلو داروی ضدویروسی و اختصاصی درمان بیماری آنفلوآنزاست که توسط پزشک متخصص تجویز می شود و به میزان کافی در معاونت بهداشتی وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در ساوه و زرندیه گفت: در حال حاضر تعداد مراجعات به مراکز منتخب بطور میانگین روزانه 20 نفر که معمولا تست بین یک یا دو نفر مثبت اعلام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به درگیری جامعه با بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا به یک اپیدمی در کشور تبدیل شده و براساس اعلام وزارت بهداشت، این هفته شاهد اوج این بیماری و رسیدن به پیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا قدرت کمتری در انتقال بیماری نسبت به کرونا دارد، گفت: با وجود اینکه قدرت سرایت پذیری کمتری دارد اما راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری با کرونا مشابهت دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه، استفاده از ماسک، جلوگیری از ایجاد تجمعات، تهویه هوا، شستشوی دست‌ها، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، قرنطینه کردن فرد دارای علائم بیماری را از جمله راهکارهای مقابله به آنفلوانزا دانست. یکی از مهمترین دلایل شیوع این بیماری در پاییز امسال، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که در دو سال گذشته و در شرایط کرونایی رعایت می‌شد.

وی با بیان اینکه برخی رسانه بدون اطلاع کافی و دانش لازم در خصوص درمان این بیماری اخبار غیرواقع منتشر کرده‌اند، گفت: تامی فلو داروی ضدویروسی و اختصاصی درمان بیماری آنفلوآنزاست که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و به میزان کافی در معاونت بهداشتی وجود دارد.

وی به افرادی که دچار بیماری آنفلوآنزا می‌شوند توصیه کرد که برای تسریع در بهبود بیماری حتما استراحت کرده و از مایعات گرم استفاده کنند. واکسن آنفلوانزا نیز در داروخانه‌های سطح شهر وجود دارد و علاوه بر آن از سهمیه 970 عدد واکسن در اختیار معاونت بهداشتی 50 درصد سهمیه مادران باردار و مابقی سهم گروه‌های اولویت‌دار و بیماران خاص و سالمندان است و براساس دستورالعمل ابلاغی تزریق خواهد شد.

دکتر ذکایی با اشاره به ارسال 19 نمونه تست آنفلوآنزا از هشتم مهرماه لغایت چهارم آبانماه به تهران گفت: از این تعداد نمونه ارسال شده پنج مورد مثبت اعلام شد و در بخش خصوصی نیز از 20 مورد تست گرفته شده چهار مورد مثبت بوده است. بخش خصوصی به دلیل ضعف در مهارت آزمایی قادر به گزارش نتیجه نهایی بیماری نیست.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته برای نخستین بار در ساوه این امکان در دانشکده علوم پزشکی ساوه فراهم شده است که تست آنفلوانزا با تائیدیه وزارت بهداشت در آزمایشگاه مولکولی انجام شود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با اشاره به تفاوت اندیکاسیون تست کرونا با آنفلوآنزا اظهار کرد: از هر فردی نباید تست گرفت، در واقع تنها از افرادی با شرایط خاص تست آنفلوانزا گرفته می شود و مانند کرونا تست افراد به وفور انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری دانش کافی وجود داشته و با تمام توان با وجود تخریب‌های مغرضانه برخی رسانه‌ها در خدمت به مردم تلاش خواهیم کرد.

کلید واژه ها: تامی فلو آنفلوانزا


نظر شما :