مردم از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۲ کد : ۲۵۰۱ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۴۲۲
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: افراد باید از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، دکتر مجتبی ذکائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه با اشاره به آغاز فصل سرما و شروع فصل مهاجرت پرندگان و احتمال بروز بیماری‌های مشترک به ویژه آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می‌باشد که در این فصل و با توجه به مهاجرت پرندگان باید تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام بپذیرد. 

وی با بیان اینکه پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند، افزود: مرغ و خرو، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می‌باشند که باید شهروندانی که این نوع طیور را نگهداری می‌کنند نکات بهداشتی را در این خصوص رعایت کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه به نحوه انتقال این بیماری اشاره داشت و گفت: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخاوص کانون‌‌های آلوده و از طریق کفش، لباس، خودرو ، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده امکان انتقال این بیماری وجود دارد و سگ و گربه نیز به عنوان ناقلینن مکانیکی این بیماری شناخته می‌شوند.

ذکائی بر لزوم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ، لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه به مرغداران ساوجی هشدار داد و خاطرنشان کرد: لازم است مرغداران گرامی اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌های صنعتی را رعایت کنند و از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ ممانعت به عمل آورند.

وی تصریح کرد: در این ایام هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به دامپزشکی شهرستان اعلام شود تا از بروز خسارت جلوگیری بعمل آید.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه افراد باید از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی برای پیشگیری از این بیماری خودداری کنند گفت: افراد از رها نمودن مرغ های بومی و دیگر ماکیان بصورت چرای آزاد خودداری و آنها را در مکانهای سر پوشیده نگهداری کنند چون امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول واکسیناسیون پرسنل مرغداری‌ها و دامپزشکی به منظور پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری آنفلوانزای فصلی در هنگام طغیان بیماری آنفلوانزای پرندگان از موارد مهم برای این بیماری قلمداد می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد شهروندان گوشت دام و طیور مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

ذکائی در ادامه به اقدامات انجام گرفته در حوزه پیشگیری و آمادگی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دانشکده علوم پزشکی ساوه اشاره داشت و گفت: دپوی تعداد محدودی از واکسن آنفلوانزا جهت مواقع بحران و طغیان آنفلوانزای پرندگان جهت تزریق به افراد در تماس با پرندگان و کانون آلوده، تقویت آمادگی لجستیک، دارو و نیرو انسانی پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و هماهنگی تیم واکنش سریع جهت حضور در محل و امحا و دفن بهداشتی لاشه های احتمالی آلوده بخشی از اقدامات بوده است. 

وی افزود: همچنین برنامه ریزی و واکسیناسیون آنفلوانزای پرسنل پرخطر از جمله دامپزشکی و کارگران مرغداری‌ها و تشکیل کمیته دانشگاهی و هماهنگی حضور در کمیته شهرستانی آنفلوانزای پرندگان با حضور ادارات مختلف در دستور کار قرار دارد.

کلید واژه ها: پیشگیری از آنفلوانزا خودداری از شکار پرندگان دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :