سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه خبر داد:

گزارشی از عملکرد دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص برنامه پدیکولوزیس(شپش سر)

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۳ کد : ۲۴۹۲ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۴۴۴
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص بیماری پدیکلوزیس که شایع ترین آلودگی های انگلی در سراسر دنیاست گفت: این بیماری شایع می تواند موجب طرد اجتماعی افراد و خانواده‌های مورد مبتلا شود که بیشتر با عنوان شپش سر در بین مردم شناخته می‌شود.

وی افزود: شپش سر به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی مربوط نمی‌شود بلکه گروه‌های مختلف بخصوص دانش آموزان دختر را حتی در مناطق مرفه ممکن است درگیر نماید.

دکتر ذکائی گفت:  قابل ذکر است که شپش سر بجز عوارض پوستی ایجاد شده که کاملا قابل درمان است، باعث انتقال سایر بیماری های خطرناک نمی شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد میزان شیوع این بیماری در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه، بالاخص در جمعیت دانش آموزان و اماکن تجمعی مانند سایر نقاط کشور می‌باشد و بیماری با تلاش شبانه روزی پرسنل بهداشتی در سطح  این دانشکده کاملا تحت کنترل است و حتی نسبت به سال گذشته روند کاهشی نیز داشته است.

سرپرست معاونت بهداشت تاکید کرد: به عنوان بخشی از اقدامات مبارزه با این بیماری در دانشکده علوم پزشکی ساوه؛ از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۲۴۵ مورد بیماریابی از نظر شپش سر در شهرستان ساوه انجام گرفته که به منظور درمان آنها تعداد ۴۷۵۰ عدد شامپو پرمترین در سطح مراکز جامع سلامت، پایگاهها و خانه های بهداشت بصورت کاملا رایگان تحویل بیماران شده است.

وی گفت: علی رغم انجام آموزش برای تمام بیماران ذکر شده، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۱ جلسه آموزشی در کلیه سطوح مراکز بهداشتی انجام گرفته که بصورت اختصاصی ۲۲۰۶ نفر از دانش‌آموزان و والدین آنها نیز از نظر پیشگیری و درمان بیماری شپش سر تحت آموزش قرار گرفته اند.

دکتر ذکائی تاکید کرد:  لازم به ذکر است موفقیت درمان شپش سر علاوه بر تلاش پرسنل بهداشتی، مستلزم درمان گروهی تمام افراد خانواده می باشد که متاسفانه به دلیل عدم دقت برخی والدین، گاهی سیکل انتقال بیماری مجددا" تکرار می گردد. همچنین باتوجه به اینکه شناسایی و ارجاع بیماران می بایست از مدارس و توسط مربیان بهداشتی مدارس صورت می پذیرد، تعامل بخش بهداشت با ادارات مختلف شهرستان از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، اداره زندان ها و اماکن تجمعی انتظامی می تواند کمک و نقش شایانی در کاهش شیوع بیماری داشته باشد.

کلید واژه ها: شپش سر عملکرد دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :