اجرای چهارمین مرحله لانه‌کوبی جونده‌کشی برای مبارزه با بیماری سالک در ساوه

۰۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۳۲۸ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۶۳۱
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از اجرای چهارمین مرحله لانه‌کوبی جونده‌کشی برای مبارزه با بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری و درمان ابتلا به بیماری سالک در ساوه پرداخت و اظهار کرد: طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از اردیبهشت ماه سال جاری توسط دانشکده علوم پزشکی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در اجرای این طرح هیچ دستگاهی از نظر مالی با حوزه سلامت مشارکت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح لانه‌کوبی و جونده کشی برای از بین بردن تمامی لانه‌ها نیازمند نیروی انسانی زیادی است، افزود: اهتمام جدی دانشکده علوم پزشکی در حوزه پیشگیری موجب شده است که آمار مبتلایان به این بیماری در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه لانه‌کوبی نخستین اقدام پیشگیرانه در مبارزه با سالک است، گفت: برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمداباد، باغ‌شیخ و طرازناهید و نیز اجرای برنامه جونده کشی تا شعاع یک کیلومتری روستاهای مذکور، کارشناسان بهداشتی و بهورزان اقدام جهادی انجام داده‌اند و  این طرح در چهار مرحله و به فاصله یک‌ماه در این سه روستا انجام می‌شود و در هر مرحله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد.

دکتر ذکایی با اشاره به انجام چهارمین مرحله لانه کوبی و جونده کشی در روستاهای مذکور شهرستان گفت: در اجرای این طرح بخش عمده‌ای از جمعیت موش‌های سه روستای بخش مرکزی ساوه کنترل شده است که نقش موثری در انتشار بیماری داشتند.

وی به ارائه آموزش‌های لازم به روستاهای درگیر بیماری اشاره کرد و افزود: افزون بر ۳۰ نفر از افرادی که اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و فضولات می‌کردند که عاملی برای شیوع بیماری است، به مراجع قضائی معرفی شدند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه در هیچ نقطه‌ای از کشور حتی در دنیا که درگیر بیماری سالک هستند اقدامات صورت گرفته منجر به کنترل کامل بیماری نشده است، گفت: هر روز اخباری مبنی بر انتشار بیماری در نقاط مختلف دنیا شنیده می‌شود و اینظور نیست که در یک نقطه‌ای از دنیا بیماری ریشه کن و موارد ابتلا به صفر رسیده باشد که دلیل آن سروکار انسان با پشه، موش، سگ و سایر جوندگان بوده و کنترل آن کار بسیار سختی است.

وی با اشاره به مواجه بودن با پدیده خشکسالی گفت: کاهش میزان نزولات آسمانی و وقوع پدیده خشکسالی از دیگر دلایل عدم کنترل صددرصدی بیماری سالک است و به عنوان یک بیماری مرسوم در دنیا شناخته شده است.

دکتر ذکایی در ادامه با اشاره به ابتلای بخشی از ساکنین سه روستای ساوه به بیماری سالک از ابتدای شیوع بیماری تاکنون گفت: اکثر مبتلایان به این بیماری درمان شده‌اند و هیچ بیماری نیست که درمان نشده باشد مگر اینکه از ادامه درمان انصراف داده یا مراجعه نکرده باشد. ‌هر فرد بیماری که در نیمه دوم سال گذشته توسط بهورزان با اجرای طرح خانه به خانه شناسایی شده تحت درمان قرار گرفته است.

وی گفت: در نیمه اول سال شناسایی بیمار انجام نمی‌شود و علت آن این است که گزش پشه یا حیوان از اوایل خردادماه تا شهریورماه صورت می‌گیرد و در یک بازه سه الی ۶ ماه طول می‌کشد تا انگلی که وارد پوست انسان می شود، رشد پیدا کرده و تبدیل به زخم شود.

او تاکید کرد: در نیمه نخست امسال انتظار نمی‌رود که بیماری شناسایی شود بنابراین شناسایی بیماران احتمالی از آبان یا آذرماه آغاز خواهد شد و اولویت ما شناسایی زودهنگام و قبل از تشدید بیماری و بزرگ شدن زخم است.

گفتنی است، سالک از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند. در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

فردی که در حال حاضر ضایعه پوستی متاثر از بیماری سالک بر روی او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است، چرا که در فصل سرما گزشی از سوی پشه صورت نمی‌گیرد و با گرم شدن هوا پشه شروع به تخمگذاری می‌کند.

نقاط مرطوب، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست و در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال ضروری است.

کلید واژه ها: بیماری سالک درمان سالک پیشگیری سالک دکتر مجتبی ذکائی معاون بهداشت ساوه


نظر شما :