"دارویار" دسترسی بیماران مزمن و خاص به دارو را تسهیل می‌کند

۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۴ کد : ۲۲۱۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۸۸۸
مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اجرای طرح دارویار کمبودهای دارویی را برطرف و سطح دسترسی بیماران به ویژه بیماران خاص و مزمن به داروها را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمدحسن احمدی اظهار کرد: در گذشته یارانه یا ارز ترجیحی به مواد اولیه‌ای که در کارخانجات تولید یا وارد کشور می‌شد اختصاص می‌یافت و در واقع به ابتدای زنجیره تامین تعلق می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه در طرح دارویار با سازوکاری که اتخاذ شده است یارانه به انتهای زنجیره تامین یا همان مصرف کننده به صورت غیرمستقیم و از طریق بیمه‌گذار مصرف کننده تخصیص یافته است، گفت: افراد با هر پوشش بیمه‌ای که دارند ارز داروی آنها به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود و هر زمان به مراکز درمانی یا داروخانه برای دریافت دارو مراجعه کنند، در واقع به نوعی این یارانه را در قالب دارویی که پزشک برای بیمار تجویز کرده دریافت می‌کند.

او افزود: با اجرای طرح دارویار ۳۶۶ قلم داروی ضروری بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی که هزینه‌های سنگینی را به بیماران تحمیل می‌کرد و در گذشته تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار نداشتند، تحت پوشش قرار  گرفتند.

دکتر احمدی در ادامه ملاک برخورداری هر فرد از اجرای این طرح با استفاده از یارانه ارزی را همراه داشتن نسخه پزشک در مراجعه به داروخانه و پوشش بیمه‌ای دانست و افزود: بیماران مزمندر صورت نداشتن نسخه از پوشش بیمه‌ای برای دریافت داروهای مورد نیاز خود بهره‌مند نخواهند شد. همچنین قرار است با تایید شورای عالی بیمه ۱۱۹ قلم از داروهای معمولی مانند داروی سرماخوردگی، استامینوفن و ... که مردم بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه می‌کردند، تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص ارز به داروهایی تعلق می‌گیرد که در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیمار، برخورداری بیشتر دهک‌های پایین درآمدی از یارانه دارو، جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو، عدم تغییر هزینه پرداختی توسط بیمار، اصلاح الگوی مصرف دارو، کنترل قاچاق دارو، رشد صادرات دارو، حمایت ویژه از داروی مصرفی بیماران صعب‌العلاج و خاص، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها و ثابت ماندن هزینه پرداختی مردم مهمترین هدفی است که اجرای این طرح دنبال می‌کند.

وی با اشاره به دغدغه برخی از مردم در خصوص تهیه داروهای بدون نیاز به نسخه یا OTC گفت: این داروها به هیچ وجه افزایش قیمت نخواهند داشت و در خصوص تامین داروی بیماران خاص و قیمت آن نیز نگرانی وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در اجرای این طرح زمینه تحت پوشش قرار گرفتن آحاد مختلف مردم از خدمات بیمه‌ای فراهم شده است، گفت: مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند و از مزایای بیمه سلامت و طرح دارویار استفاده کنند.

وی بیان کرد: با اصلاح سیاست‌های ارزی در کشور که نمونه بارز آن اجرای طرح دارویار است، پوشش بیمه‌ای داروها افزایش و سطح دسترسی مردم به داروها تسهیل و کمبودها برطرف خواهد شد. کنترل منابع ارزی موجب خواهد شد تا دولت با آرامش بیشتر و در گستره وسیع نسبت به تامین داروی مورد نیاز بیماران اقدام کند.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه طرح دارویار دارویار کمبود دارویی


نظر شما :