"BA۵" چه تفاوتی با سوش های قبلی کرونا دارد؟

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۲۲۰۳ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۴۷۱۲
یک پزشک متخصص بیماریهای عفونی گفت: اگر در کووید ووهان یا دلتا سرعت انتشار سه تا هفت برابر بود و هر فرد می‌توانست سه تا هفت نفر را درگیر بیماری کووید کند، در سوش جدید اُمیکرون BA۵ میزان سرایت به بالاتر از ۱۸ نفر و به اندازه شیوع بیماری سرخک است و تبدیل شدن شرایط کرونایی کشور به رنگ قرمز دور از انتظار نیست.

به گزارش دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، دکتر عادل فلاح با اشاره به شیوع مجدد بیماری کووید ۱۹ از هفته دوم تیرماه سال جاری و تغییر نقشه جغرافیایی رنگ بندی کرونایی از وضعیت آبی به زرد و نارنجی در کشور اظهار کرد: براساس آمارهای منتشر شده، میزان ابتلا به بیماری کرونا در هفته جاری نسبت به هفته گذشته افزایش دوبرابری داشته که حاکی از سرعت بالای ابتلا و گردش شتابان ویروس در جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ نگرانی‌هایی را برای وقوع پیک جدیدی از این بیماری ویروسی در جامعه بوجود آورده است، تصریح کرد: تیرماه سال گذشته بود که پیک دیگری از شیوع کرونا کشور را درگیر کرد و شهرستان ساوه از لحاظ رنگ‌بندی کرونایی به وضعیت قرمز درآمد و شرایط فعلی کرونایی که منجر به افزایش آمار مبتلایان شده است این نگرانی را بوجود آورده که شاهد تغییر رنگ این شهرستان از آبی به نارنجی یا حتی قرمز باشیم.

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون را عامل مهمی برای عبور سریع از شرایط بوجود آمده کرونایی دانست و افزود: پیک ششم کرونا که در اسفندماه سال گذشته سپری شد یک موج کوتاه و آغازی برای شیوع کرونای اُمیکرون BA۱ و BA۲ بود و سوش جدیدی با عنوان BA۵ در موج جدید از راه رسیده که میزان سرایت آن بسیار بالاتر از کوویدهای گذشته است. اگر در کووید ووهان یا دلتا سرعت انتشار سه تا هفت برابر بود و هر فرد می‌توانست سه تا هفت نفر را درگیر بیماری کووید کند، در سوش جدید اُمیکرون BA۵ میزان سرایت به بالاتر از ۱۸ نفر و به اندازه شیوع بیماری سرخک است و تبدیل شدن شرایط کرونایی کشور به رنگ قرمز دور از انتظار نیست.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی ساوه و زرندیه در ادامه با اشاره به کاهش اثر بخشی واکسن‌هایی که در گذشته تزریق شده است، افزود: کاهش سطح ایمنی بدن به دلیل پروسه زمانی طولانی از تزریق واکسن و سرعت بالای سرایت، نگرانی‌ها را برای درگیری بیشتر مردم تشدید کرده است.

وی با اشاره به آمار بالای مبتلایان گفت: ابتلای حداکثری مردم به بیماری کووید ۱۹ موجب خواهد شد که آمار بستری در مراکز درمانی افزایش یابد و ناگزیر به ایجاد بخش‌های جدید کرونایی برای بستری افراد بدحال باشیم گرچه بیمارستان‌های شهرستان ساوه که چند ماهی بخش کرونا را تعطیل کرده بودند مجددا اقدام به فعال سازی بخش‌های جدید کرونا کردند و بیماران با حال عمومی نامناسب حتی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی به شیوع بیماری آبله میمونی و وبا در برخی نقاط کشور اشاره کرد و افزود: در استان‌های غربی کشور شاهد گسترش بیماری وبا هستیم و به دلیل همجواری استان مرکزی با استان‌های کرمانشاه و کردستان، اگر مراقبت‌های بهداشتی صورت نگیرد احتمال درگیری با وبا و حتی آبله میمون وجود دارد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار با تاکید بر حساسیت بیشتر به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای هر سه بیماری کووید ۱۹، وبا و آبله میمون گفت: در بیماری آبله میمون و کووید ۱۹ ، ویروس از طریق تماس افراد با یکدیگر منتقل می‌شود و در بیماری وبا نیز از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده و ناسالم فرد را درگیر می‌کند.

وی افزود: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشوی مرتب دست، رعایت موارد بهداشتی در مصرف آب و مواد غذایی کمک شایانی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی خواهد کرد.

او گفت: باید به خاطر داشته باشیم پاندمی کووید ۱۹ منجر به خستگی و تحلیل توان کادر درمان شده است و با توجه به جهش هایی که ویروس دارد این بیماری فعلا ادامه دار است. بنابراین توصیه می‌شود که آحاد مختلف جامعه به ویژه بیماران خاص و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان نسبت به تزریق واکسن دُز یادآور اقدام کنند و سایر افرادی که هنوز دُز واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند هر چه سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا سطح ایمنی قابل قبولی در جامعه بوجود آید.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه کرونا ویروس تقدیر از تیم واکسیناسیون کرونا Ba5


نظر شما :