صدای پیری جمعیت در کشور شنیده می شود

۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۴ کد : ۲۱۵۶ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۳۱۰۵
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه صدای پیری جمعیت در جامعه شنیده می‌شود، گفت: پیری جمعیت باعث عدم تامین نیروی کار، تهدید چرخه اقتصادی، افزایش بار خدمات بهداشتی و درمانی است.

دکتر مجتبی ذکایی اظهار کرد: با ابلاغ قانون جوانی جمعیت، معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه اهتمام جدی خود را برای ارتقای شاخص‌های جوانی جمعیت در سطح دانشکده بعمل آورد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شهرستان‌های ساوه و زرندیه از نرخ باروری ۱.۶ الی ۱.۷ برخوردارند، افزود: این میزان نرخ باروری نشانگر افت شدید شاخص در ۳۰ الی ۴۰ سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین نرخ باروری در سالهای ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۲ با ۶.۲ تجربه شده است، تصریح کرد: کاهش چشمگیر نرخ باروری نگران کننده است و موجب شده که جمعیت کشور به پیری سوق داده شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه افزود: افزایش نرخ باروری به میزان ۲.۱ لازمه جوان نگه داشتن جمعیت کشور است و برای رسیدن به شاخص مطلوب، این عدد باید به ۲.۵ افزایش یابد.

وی بیان کرد: اگر نگران بحران جمعیت هستیم باید طی هفت سال آینده که یک مقطع طلایی برای کشور است بتوان نرخ باروری را افزایش داد و به یک شاخص جمعیتی مطلوب دست یافته و از پیری جمعیت جلوگیری کرد.

دکتر ذکایی افزود: افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری، افزایش سن مادرانی که نخستین فرزند خود را به دنیا می آورند و فاصله بین فرزند اول و دوم، موجب شده است که تعداد فرزندان هر خانواده کاهش یابد و دچار پیری جمعیت شویم.

وی بیان کرد: افزایش میزان جمعیت سالمند در کشور از ۶ درصد به ۱۰ درصد نگران کننده است و اگر این روند متوقف نشود و ذخایر جمعیتی بهبود نیابد در ۱۰ الی ۲۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که یک ابربحران خواهد بود.

دکتر ذکایی با اشاره به پدیده سالمندی جمعیت در سال های آتی گفت: سالمندان نیاز به نگهداری دارند و این امر مهم نیازمند جمعیت جوان است، تک فرزندی نیز در حال حاضر دارای تبعات جبران ناپذیری برای فرد و جامعه است، رسالت و وظیفه همه ما اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پیرامون مسئله جمعیت و فرزندآوری برای گریز ار بحران سالمندی است.

او تصریح کرد: آثار مخاطره آمیز بحران جمعیت در حال  حاضر دیده نمی‌شود، این بحران با توجه به هرم جمعیتی طی سال های آینده کاملا محسوس می‌شود. جمعیت جوان کنونی رو به پیری می‌رود و جمعیت جوان محدود سال‌های آتی، دیگر پاسخگوی نیروی کار مورد نیاز و تامین‌کننده امنیت نخواهد بود.

وی پیری جمعیت را باعث عدم تامین نیروی کار، تهدید چرخه اقتصادی و افزایش بار خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: نبود نیروی کار  مولد، امنیت، فرهنگ و اقتصاد کشور را تهدید خواهد کرد. افراد بالای ۶۰ سال سالمند تلقی شده و نیازمند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هستند و باید از این پنجره جمعیتی به عنوان یک فرصت استفاده کرد تا از بحران پیری عبور کنیم.

دکتر ذکایی با تاکید بر اینکه جامعه جوان‌تر و زندگی بهتر، با فرزندآوری بیشتر امکان‌پذیر است، اظهار کرد: کاهش نسل جوان از معضلاتی است که اثرش بعدا ظاهر خواهد شد و آن روز دیگر قابل علاج نیست.

وی به فعالیت کمیته رصد و پایش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشکده علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که شامل ۷۳ بند و به مدت ۷ سال پایداری است، تاکید بر یادگیری این قانون در وهله اول توسط دبیران این کمیته و سپس رصد و تشویق همکاران مهم قلمداد می‌شود. آگاهی‌بخشی پرسنل بهداشت و درمانی، آگاهی بخشی‌ پرسنل ماما و پزشکان بخش خصوصی، آگاهی داروخانه‌ها، رصد و اجرای قوانین مرتبط با سقط جنین، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی پیرامون ممنوعیت سقط جنین از اهداف مهم این طرح است.

 

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه دکتر مجتبی ذکایی معاون بهداشت ساوه پیری جمعیت بحران جمعیت


نظر شما :