مبارزه با سالک در ساوه وارد فاز جدیدی شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۴ کد : ۲۰۵۶ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۶۰۷
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک در ساوه آغاز شد.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت درگیری ساوه با بیماری سالک اشاره کرد و افزود: مبارزه با بیماری سالک متناسب با وضعیت ناقلین بیماری که موش و پشه هستند صورت می‌گیرد و در این راستا جلسات متعدد و مختلفی به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با بیماری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از ابتلا به بیماری و مقابله با آن نیازمند همکاری بین بخشی و هم افزایی دستگاههای اجرایی است، گفت: آموزش جامعه و درمان بیماری وظیفه متولی حوزه سلامت است و برای پیشگیری و مبارزه باید از توان دستگاه های اجرایی استفاده کرد و باید همگان برای مقابله با این بیماری کمک کنند.

وی در ادامه تخریب ابنیه و واحدهای مسکونی که محل تجمع پشه و موش است را وظیفه همه مردم با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دانست و به مردم توصیه کرد: از خوابیدن در محوطه باز بدون پشه‌بند جدا خودداری کنند و در خانه‌های قدیمی روستاها نسبت به بازسازی و مرمت طاق واحدهای مسکونی اقدام کرده و از رهاسازی آب در معابر عمومی که مستعد تخمگذاری پشه هاست اجتناب کنند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه برای حفظ سلامت جامعه همراهی آحاد مختلف مردم ضروری است که نمونه آن در فروکش کردن بیماری کرونا به عینه مشاهده شد، افزود: با همکاری بخشداران و دهیاران، لانه‌کوبی موش‌ها در روستاها و طعمه‌گذاری برای جونده کشی از جمله برنامه‌های حوزه بهداشت دانشکده برای مبارزه با این بیماری است.

وی از آغاز طرح لانه‌کوبی و جونده کشی به منظور پیشگیری از بیماری سالک از صبح ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمداباد، باغ‌شیخ و طرازناهید و نیز اجرای برنامه جونده کشی تا شعاع یک کیلومتری روستاهای مذکور با حضور فعال کارشناسان بهداشتی و بهورزان خبر داد و افزود: این طرح در چهار مرحله و به فاصله یک‌ماه در این سه روستا انجام می شود و در هر مرحله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد.

دکتر ذکایی افزود: از تمامی شهروندان تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانوی در صورت تردد در شعاع هزار متری روستاهای احمدآباد، باغ شیخ و طرازناهید، نکات احتیاطی را رعایت کنند و دامداران منطقه نیز از چرای دام در این مناطق جدا خودداری کنند.

وی به فعالیت مرکز درمان سالک در روستای طرازناهید اشاره کرد و گفت: مردم راستای جلوگیری از هرگونه کوتاهی و سهل انگاری دیگران درخصوص پیشگیری و مبارزه با بیماری سالک و در راستای عمل به مسئولیت مدنی خویش مراتب را به معاونت بهداشتی علوم پزشکی اعلام کنند. با همکاری بین بخشی باید مراکز تجمعی پشه تخریب شده و از بین برود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: هرگونه کوتاهی و سهل انگاری ممکن است درگیری جامعه با بیماری سالک را افزایش داده و حتی به داخل شهرها سرایت کند و درگیری بیشتر، حتی منجر به تهدید سلامت و جان خواهد شد. سالک جزو بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند، در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه مورد جدیدی از ابتلای مردم با بیماری سالک مشاهده نشده و باید تلاش کنیم موارد جدیدی اتفاق نیفتد، بویژه اینکه اگر فردی مورد گزش قرار گیرد معمولا مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا بیماری به شکل زخم سالک در بدن فرد نمایان شود.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه ساوه دکتر مجتبی ذکائی سالک


نظر شما :