نگران افزایش آمار کرونایی ها در نیمه دوم فروردین هستیم

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۸ کد : ۱۸۹۸ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۴۳۲
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اعمال نکردن محدودیت‌ها و کاهش میزان پروتکل‌های بهداشتی منجر به افزایش احتمالی مبتلایان در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ خواهد شد چرا که گردش ویروس در جامعه با افزایش ارتباطات مردم بیشتر خواهد شد که نگران کننده است.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند کاهش میزان مبتلایان و موارد بستری و سرپایی کرونایی در ساوه و زرندیه اظهار کرد: خوشبختانه شهرستان‌های ساوه و زرندیه از روزهای پایان بهمن ماه روند کاهش آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را تجربه کرده اند و نمودار کاهشی مبتلایان در هفته پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ نمود بیشتری داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی موارد مثبت کرونایی در هفته آخر اسفندماه نسبت به هفته سوم گفت: در همین مدت تعداد موارد بستری کرونایی ۵۲ درصد و موارد سرپایی نیز ۴۸ درصد کاهش داشته که نشانگر سیر نزولی بیماری در ساوه و زرندیه است.

وی با اشاره به اینکه آمار فوتی‌های کرونایی از هشت مورد در هفته سوم اسفندماه به پنج مورد در هفته چهارم کاهش داشته است، افزود: از مجموع پنج مورد فوتی کرونایی که در طی هفته آخر اسفندماه در دانشکده علوم پزشکی ساوه به ثبت رسیده است، سه مورد آن ساکن شهرستان زرندیه و دو مورد در ساوه بوده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه برخی شهرهای استان در رنگ بندی کرونایی قرمز قرار گرفته‌اند، افزود: خوشبختانه ساوه و زرندیه در شرایط زرد کرونایی قرار دارند اما افزایش ۵۰ درصدی تعداد موارد مثبت در این دو شهرستان شناسایی شده است و باید منتظر ماند تا طی روزهای آینده روند مراجعات را ارزیابی و در خصوص افزایشی شدن آمار مبتلایان اظهار نظر کرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش موارد ابتلا در برخی کشورهای اروپایی و شرق آسیا گفت: خوشبختانه سوش جدیدی از کرونا در ساوه و زرندیه شناسایی نشده است گرچه دانشکده علوم پزشکی نسبت به سنجش سوش جدید با ارسال نمونه‌های مشکوک بطور منظم و مرتب اقدام می‌کند.

وی در خصوص پوشش واکسیناسیون نیز گفت: پوشش واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در ساوه و زرندیه تاکنون در دُز اول حدود ۹۷ درصد، دُز دوم حدود ۸۹ درصد و دُز سوم نیز قریب به ۵۰ درصد بوده است و علوم پزشکی ساوه توانسته است در امر واکسیناسیون در بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر کشور از نظر میزان پوشش واکسیناسیون هر سه دُز پیشتاز باشد.

دکتر ذکایی در ادامه با اشاره به اینکه امسال محدودیتی در مسافرت‌های تعطیلات اعمال نشد، گفت: واقعیت این است که اعمال نکردن محدودیت‌ها و کاهش میزان پروتکل‌های بهداشتی منجر به افزایش احتمالی مبتلایان در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ خواهد شد چرا که گردش ویروس در جامعه با افزایش ارتباطات مردم بیشتر خواهد شد که نگران کننده است.

وی افزود: ساوه شهری مهاجرپذیر است و جمعیتی زیادی را در بیشتر نقاط کشور در خود جای داده است و طبیعی است که میزان مسافرت از این شهرستان برای دیدوبازدیدهای اقوام خود در سایر شهرها بسیار بالاست و منجر به انتقال موارد ابتلا از سایر نقاط به ساوه خواهد شد.

وی خواستار رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شد و افزود: رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست و صورت و پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و تجمعات ضرورت دارد. با توجه به اینکه عده‌ای در تعطیلات نوروزی در سفر بودند و پس از تعطیلات دیدوبازدید را انجام می‌دهند لذا توصیه می‌شود افرادی که علائم بیماری دارند از پذیرش مهمان یا رفتن به مهمانی و دیدوبازدید جدا خودداری کنند و خودمراقبتی و محدودیت را برای قطع زنجیره انتقال در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت وجود علائم بیماری در فرد، علاوه بر مخاطراتی که برای سلامت او بوجود خواهد آمد منجر به درگیری بستگان و فامیل شده و تهدیدی برای سلامت آنهاست. افرادی که علائم دارند تصور نکنند که حساسیت فصلی است و برای اطمینان حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و اگر عادی‌انگاری شود قطعا میزان درگیری مردم با بیماری کووید ۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد.

دکتر ذکایی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها گفت: آموزش حضوری در مدارس خوب است و آنچه نگران‌کننده است این است که مدارس بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت داشته باشند. با توجه به جمعیت بالایی که دانش آموزان دارند باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار داده و حتما فرآیند دریافت واکسن را تکمیل کرده باشند.

وی با تاکید بر تزریق واکسن دُز سوم برای افراد بالای ۴۰ سال گفت: در پیک ششم بیشترین قربانیان را افرادی تشکیل دادند که واکسن دریافت نکرده‌اند و باید مردم را مجاب کرد که با دریافت سه دُز واکسن سلامت خود و دیگران را تضمین کنند.

دکتر ذکایی در ادامه گفت: از  روز جمعه ۲۷ اسفندماه مرکز تجمیعی واکسن سالن ورزشی کوثر غیر فعال شده است و مردم ساوه می‌توانند جهت دریافت واکسن به مرکز تجمیعی قدسیه یا یکی از مراکز و پایگاههای سلامت سطح شهر مراجعه کنند.  

وی همچنین با اشاره به اعلام وزارت بهداشت مبنی بر مشاهده شدن بیماری سرخک در کشور افغانستان گفت: خانه‌های بهداشت با نمونه گیری در قالب نظام مراقبتی بطور کامل وضعیت شهرستان را رصد کرده اند و خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از بیماری سرخک گزارش نشده است. با این وجود از آنجاکه ساوه پذیرای اتباع افغان است باید مراقبت های لازم صورت گیرد و چنانچه علائمی مشاهده شد باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه شود.

گفتنی است بنا بر اعلام روابط عمومی علوم پزشکی ساوه از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مجموع بیماران شناسایی شده ۵۸ هزار و ۴۰۹ نفر و مجموع جان باختگان نیز ۶۸۲ نفر بوده است.

کلید واژه ها: دکتر مجتبی ذکائی دانشکده علوم پزشکی ساوه کرونا


نظر شما :