خارج کردن توده از کلیه یک بیمار در ساوه

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۷۶۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۱۳۸۵
یک پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری در ساوه از خارج کردن توده ۶ سانتی از کلیه یک بیمار خبر داد.

به گزارش دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، دکتر عرفان جلوه‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیمار که مردی ۷۵ ساله است در ابتدا به علت احساس ناراحتی در قفسه سینه و پهلو و شک به داشتن مشکل قلبی به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده بود و پس از بررسی‌های لازم مشخص شده بود که این فرد مشکل قلبی ندارد و به انجام سونوگرافی شکم و لگن ارجاع داده می شوند.

وی افزود: پس از انجام سونوگرافی شکم و لگن در بررسی بعمل آمده متوجه وجود توده ۶ سانتی متری در  کلیه چپ شده و بیمار پس از ارجاع تحت بررسی‌های لازم قرار گرفت و نهایتا تحت عمل خارج‌سازی توده کلیه با حفظ کلیه باقیمانده اصطلاحا "پارشیل نفرکتومی" قرار گرفت.

دکتر جلوه مقدم افزود: نوع توده مشاهده شده در کلیه این بیمار مشخص نیست اما از نوع بدخیم است گرچه باید منتظر ماند تا پاسخ پاتولوژی مشخص و اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه این عمل حدود دو ساعت زمان برد، افزود: این توده خوشبختانه دست‌اندازی به سایر نقاط بدن مانند عروق و قفسه سینه یا ریه نداشته است و در این عمل قسمتی از کلیه که شامل این توده بود از بدن بیمار خارج شد.

او با اشاره به اینکه در سالهای اخیر انجام این عمل در ساوه سابقه نداشته است، افزود: در گذشته عمل خارج شدن تمامی کلیه انجام شده بود اما برداشتن تومور و حفظ قسمت سالم کلیه بی‌سابقه بوده است.

دکتر جلوه مقدم افزود: تومور ۶ سانتی یک تومور نسبتا بزرگی است که وارد سیستم جمع کننده ادراری شده بود و با تشکیل یک تیم جراحی و بیهوشی توانمند نظیر دکتر کاشفی جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در ساوه، این عمل با موفقیت انجام و تمامی توده خارج و قسمت سالم کلیه حفظ و ترمیم شد و کاملا کارکرد طبیعی خود را دارد و هیچگونه تغییرات کراتینی هم ندارد. اگر این عمل جراحی انجام نمی‌شد باید کل کلیه خارج می‌شد و بیمار باید با تک کلیه زندگی می‌کرد.

او افزود: اگر عمل جراحی انجام نمی‌شد قطعا موجب بزرگتر شدن سایز کلیه شده و تمامی کلیه را فراگرفته و موجب درگیری تومور در عروق اصلی بدن، ریه، مغز و ... شده و منجر به کاهش طول عمر بیمار می‌شد. با خارج شدن تومور نیاز به درمان‌های تکمیلی نظیر پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمنی درمانی و یا داروهای تکمیلی دیگر نیست.

وی با اشاره به اینکه معمولا توده‌های داخل کلیه به صورت اتفاقی کشف می‌شوند، گفت: به ندرت پیش می‌آید که مریض با داشتن توده در کلیه درد داشته و یا در ادرار خود خونریزی مشاهده کند. معمولا به دلایل دیگر سونوگرافی می‌شوند و متوجه وجود توده در کلیه خواهند شد.

این پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری افزود: در برخی افراد که توده بزرگ می‌شود خون در ادرار مشاهده شده و یا درد شکم احساس می‌شود. شایع ترین علت‌های شناخته شده تومور کلیه شامل استعمال دخانیات و مواجهه با دود سیگار، چاقی و فشارخون به خصوص فشارخون‌های غیر کنترل شده است.

وی مصرف بی رویه مسکن‌ها را از دیگر علت های تشکیل تومور کلیه دانست و افزود: دیده شده افرادی در طول ۱۵ سال مصرف سه کیلو شامل ژلوفن، بروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین و داروهای مشابه دارند. متاسفانه مصرف این داروها در جامعه بالاست و در طولانی مدت عوارضی نظیر ایجاد تومور کلیه را به همراه دارد.

کلید واژه ها: جراحی تومور کلیه ساوه دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :