ابتلای ۱۲۰ مادر باردار ساوجی به کرونا

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۷۵۷ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۴۷۱
مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به شناسایی ۱۴۶ مادر مبتلا و مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در ساوه و زرندیه گفت: تست کرونای ۸۵ مادر باردار ساوجی مثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، رقیه خرّم در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر تزریق واکسن به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ اظهارکرد: از ۲۵۳ مادر باردار مشکوک و مبتلا به کرونا ۶۷ نفر معادل ۲۶ درصد آنان اصلا واکسن دریافت نکردند.

وی افزود: از این تعداد ۴۶ نفر معادل ۱۸ درصد تنها یک دُز، ۱۲۶  نفر معادل ۵۰ درصد دو دُز و ۱۴ نفر معادل ۶ درصد هرسه دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: سرعت و قدرت سرایت اُمیکرون بسیار بالا است و به همین جهت رعایت نکات بهداشتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و گروه‌های خاص مانند مادر انباردار که آسیب‌پذیری بیشتری دارند باید در این زمینه دقت بیشتر داشته باشند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه مادران باردار با دریافت واکسن کرونا تا حدود زیادی خود را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن کرده‌اند تصریح کرد: مادران باردار برای حفظ سلامت خود و جنین نباید در تزریق واکسن تعلل کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون همه مادران باردار بالای ۱۸ سال در هر سن بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان قابل انجام است، افزود: چنانچه مادری تمایلی به انجام واکسیناسیون در ۱۲ هفته اول بارداری ندارد می‌تواند تا بعد از هفته ۱۲ بارداری واکسیناسیون را به تعویق بیاندازد. در صورت تزریق دُز اول واکسن قبل از بارداری و یا عدم اطلاع از بارداری تزریق دوم به فاصله ۲۸ روز ازتزریق اول می‌تواند انجام شود. در صورت تاخیر در اولین فرصت تزریق دوز دوم انجام شود.

وی افزود دوز سوم و تقویتی مادران باردار مطابق جمعیت عمومی قابل انجام است و مادران می‌بایست در صورت فرا رسیدن موعد تزریق دوز سوم نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

خرُم با اشاره به اینکه تب و کاهش اکسیژن خون ناشی از بیماری کرونا می‌تواند منجر به عوارض جنینی، ناهنجاری‌های جنین، زایمان زودرس، سقط خود به خودی، پارگی زودرس کیسه آب و حتی مرگ جنین شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسن‌های تایید شده در واکسیناسیون مادران باردار، از جفت عبور نمی‌کند، بنابراین مادران نگران عوارض واکسن بر روی جنین نباشند.

وی اظهارکرد: در صورت داشتن هرگونه علامتی مانند تب، لرز و بدن درد، علائم مشابه سرماخوردگی در خود یا بستگان، سابقه تماس با افراد مشکوک و مبتلا، قبل از تزریق واکسن به پرسنل بهداشتی درمانی اطلاع دهید. تا زمان بهبودی کامل، از تزریق واکسن خودداری کرده و جهت انجام تست کرونا به مرکز منتخب ۱۶ ساعته مراجعه کنید.

وی در خاتمه تاکید کرد: بر اساس شواهد موجود، اتخاذ تصمیم فرزندآوری بر اساس تصمیم زوجین و برنامه از پیش تعیین شده زندگی ایشان است و تعویق آن به دلیل پاندمی کووید-۱۹ توصیه نمی‌شود.

کلید واژه ها: جمعیت ایران دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :