مدیر یک داروخانه در ساوه: تمامی نسخه‌ها کرونایی‌اند

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۱۷۵۵ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۴۹۹
مدیر یک داروخانه شبانه‌روزی در ساوه گفت: میزان درگیری مردم با سوش اُمیکرون به قدری بالاست که طی روزهای اخیر تمامی نسخه های بیماران، کرونایی است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا، فاطمه سیفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط فعلی که با گسترش روزافزون شیوع کروناویروس مواجه هستیم متاسفانه با وجود هشدارهایی که داده می‌شود، هنوز بخش اعظمی از جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک حتی در مراکزی نظیر داروخانه‌ها که بیماران کرونایی در تردد بوده و اکثرا ناقل هستند، بی‌توجهی کرده و نوعی عادی انگاری جامعه را فرا گرفته است.

وی بیان کرد: جای تاسف است که برخی بیماران کرونایی که برای دریافت داروهای تجویز شده از سوی پزشک بدون ماسک به داروخانه مراجعه می‌کنند و این رفتار اجتماعی تهدیدی برای سلامت دیگران است. داروخانه داران با تمام توان در حال ارائه خدمت به مردم هستند و انصاف نیست که مراجعین که شامل مبتلایان به کووید ۱۹ یا ناقل هستند بدون رعایت پروتکل و استفاده نکردن از ماسک به داروخانه مراجعه کنند.

او در ادامه گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مردم به محض شروع علائم ویروسی به تصور اینکه به سرماخوردگی مبتلا شده اند، اقدام به خوددرمانی می‌کنند در حالیکه به دلیل تشابه برخی علائم سرماخوردگی با اُمیکرون این احتمال وجود دارد که این علائم نشانگر ابتلای آنان به کروناست و باید درمان بیماری کووید ۱۹ را انجام دهند. این افراد با باور سرماخوردگی موجب خواهند شد که زنجیره سرایت کروناویرس همچنان ادامه پیدا کرده و بخش اعظمی از جامعه را درگیر این بیماری ویروسی با قدرت انتقال بالا کند.

سیفی در ادامه با اشاره به افزایش میزان مراجعات مردمی به داروخانه ها برای تحویل دارو گفت: خوشبختانه در حال حاضر با پیگیری‌های مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه از طریق شرکت‌های تولید و پخش دارو، کمبودی از نظر داروی درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد اما اگر میزان ابتلا و درگیری مردم با این بیماری و در نتیجه آمار مراجعه به داروخانه‌ها افزایش پیدا کند احتمال دارد در کمتر از یک هفته آینده با کمبود سراسری سرم و برخی داروها مواجه شویم.

وی بیان کرد: علائمی نظیر سوزش گلو، آبریزش بینی، سرفه، سردرد، خستگی از جمله علائم بیماری اُمیکرون است که مردم آنها را با علائم سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند و اگر کسی این علائم را داشت فرض را بر این بگذارد که اُمیکرون است و باید علاوه بر قرنطینه به منظور قطع زنجیره سرایت به اطرافیان خود زیر نظر پزشک درمان شود و از خوددرمانی و دریافت دارو از داروخانه‌ها اجتناب کرد.

مدیر داروخانه شبانه‌روزی سندگل ساوه با تاکید بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی گفت: متاسفانه شب ها در داروخانه متوجه می‌شویم که مردم پس از دیدوبازدیدهای شبانه، مهمانی یا دورهمی برای دریافت دارو مراجعه می‌کنند که این دورهمی‌های شبانه تهدیدی برای سلامت آنها به خصوص سالمندان و بیماران زمینه‌ای است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چند روز اخیر تمامی نسخه‌ها کرونایی است، افزود: علاوه بر اینکه تمامی نسخه‌ها کرونایی است حتی بالغ بر ۹۵ درصد مراجعین غیر نسخه‌ای به داروخانه نیز برای دریافت داروهای این بیماری مراجعه می‌کنند و حجم بالای مراجعات با کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک موجب شده است که حتی کارکنان داروخانه‌ها نیز به کرونا مبتلا شوند.

کلید واژه ها: کرونا ویروس امیکرون دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :