سایه سنگین اُمیکرون بر سر مادران باردار ساوجی

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۷۳۵ اخبار و رویدادها اخبار کرونا ویروس
تعداد بازدید:۲۹۹
شیوع سویه اُمیکرون و ورود کشور به موج ششم، وضعیت بسیاری از شهرها را به قرمز و نارنجی تغییر رنگ داد و در این شرایط تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به ویژه برای گروه‌های خاص از جمله مادران باردار ضروری است چرا که ابتلا به این سویه مشکلاتی از جمله زایمان زودرس در پی دارد.

به گزارش دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایرنا، با تغییر رنگ نقشه کرونایی کشور و کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها تا همین چند هفته اخیر، مردم امیدوار شدند که با تلاش مسئولان و کادر درمان در امر واکسیناسیون، پرونده کرونا به زودی بسته خواهد شد اما کاهش موارد ابتلا سرآغازی برای سهل‌انگاری برخی از شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات و کم توجهی نسبت به تزریق دُز سوم واکسن شد.

اواخر آذر ماه بود که خبر شناسایی اولین مورد مبتلا به سویه جدید اُمیکرون در کشور رسانه‌ای شد، مسئولان اُمیکرون را خفیف‌تر از سویه دلتا عنوان کردند اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که هر فرد مبتلا به این سویه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ نفر را مبتلا کند.

سویه اُمیکرون به سرعت منتقل می‌شود و بنا بر آخرین یافته‌های پزشکی عبور از کنار فرد آلوده کافی است تا انسان مبتلا شود، از طرفی تزریق سه دُز واکسن تنها راهکار پیشگیری از ابتلا و کاهش عوارض ناشی از این بیماری است.

مسئولان بهداشتی با وجود فراهم کردن امکانات لازم برای واکسیناسیون، از استقبال ضعیف مردم برای دریافت دُز سوم خبر می‌دادند که شهرستان‌های ساوه و زرندیه هم از این موضوع مستثنی نبود و بنا بر اعلام معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تنها ۳۰ درصد از جمعیت این شهرستان‌ها به طور کامل واکسینه شدند که آمار بسیار پایینی محسوب می‌شود.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا چند گروه شامل سالمندان، مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کودکان همواره مورد توجه بودند اما برخی باورهای غلط و شایعات در بین زنان باردار موجب شد که بسیاری از مادران رغبتی برای تزریق واکسن نداشته باشند.

 شیوع سویه جدید اُمیکرون در موج ششم فراگیری کرونا، شرایط نگران‌کننده‌ای را به خصوص در مورد مادران باردار ایجاد کرده است گفته می‌شود که میزان درگیری این گروه به دلیل شرایطی که در آن قرار دارند، بیشتر از دیگران خواهد بود.

افزایش میزان ابتلا زنان باردار به کرونا در ساوه، موضوعی است که سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه آن را تأیید می‌کند.

«مجتبی ذکائی» در این خصوص به ایرنا گفت: در چند هفته اخیر بیش از ۸۵ مادر باردار در سطح شهرستان ساوه به کرونا مبتلا شدند که این بیماری مشکلاتی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت.

وی، حداقل عوارض ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زنان باردار را زایمان زودرس عنوان کرد و گفت: از تعداد ۸۵ مادر باردار حدود ۲۰ نفر واکسن کرونا تزریق نکردند که این شرایط برای مادر و فرزند، خطرات جدی در پی دارد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌ها ۹۳ درصد مادران باردار با تست مثبت، دُز یادآور را دریافت نکردند که این مهم نشان می‌دهد تزریق دُز سوم واکسن کرونا ایمنی بیشتری در برابر ویروس خواهد داشت.

در ادامه یک کارشناس مامایی نیز به ایرنا گفت: بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته، مادران باردار آلوده به کووید۱۹ در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند.

«مینا اسفندیاری» ادامه داد: در اثر تغییرات فیزیولوژیک و عملکرد سیستم ایمنی در زنان باردار، این افراد بیشتر مستعد ابتلا به کووید ۱۹ هستند و واکسیناسیون این گروه باید در اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: از جمله عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری در بین زنان باردار می‌توان به سقط، زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آب، سزارین و مرگ هنگام تولد اشاره کرد.   

اسفندیاری تصریح کرد: سلامت جسمی و روحی افراد با ابتلا به این بیماری تحت تأثیر قرار می‌گیرد و جامعه زنان باردار هم از این مسئله مستثی نیست و واکسیناسیون کامل، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان در حفظ سلامت مادر و نوزاد اهمیت اساسی دارد.

از آغاز شیوع کرونا در ساوه و زرندیه تاکنون ۵۳ هزار و ۵۷۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و در همین مدت ۶۴۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

کلید واژه ها: امیکرون مادران باردار دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :