سالمندی ۲۰ درصد جمعیت ایران ظرف ۳۰ سال آینده

۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۴۵۵ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۶۴۰
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر برسد.

دکتر محمود کریمی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست‌های کلی جمعیت بر فرهنگ سازی جهت احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب و تأکید سازمان بهداشت جهانی با شعار ملی "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" با هدف توسعه پایدار و تمرکز بر راهبردهای مقابله و جلوگیری از نابرابری سنی در آینده، گفت: روند سریع و رو به رشد جمعیت سالمندی کشور به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: پیامدهای متاثر از رشد سریع جمعیت سالمندان، می‌طلبد تا سیاستمداران و دولتمردان به منظور تامین زیرساخت‌های ضروری شامل بهبود شاخص‌های رفاهی و بهداشتی، نگاه جدی به مؤلفه‌های تاثیرگذار در زندگی کیفی سالمندان و اتخاذ سازوکار مناسب جهت توسعه و تقویت فرهنگ سالمندی، مداخله کنند و لازم است که این مهم در اولویت اقدامات و برنامه‌های توسعه پایدار کشور قرار گیرد، چراکه عدم آمادگی برای مواجهه با این وضعیت، هزینه‌های جبران ناپذیری را به حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور، وارد خواهد ساخت.

دکتر کریمی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، افزود: استان مرکزی با ۱۴.۷ درصد سومین استان کشور از نظر جمعیت سالمندی است، ۱۱ درصد جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز سالمند هستند که ۱۴.۹ درصد جمعیت شهرستان زرندیه و ۹.۱ درصد جمعیت شهرستان ساوه را شامل می‌شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه افزایش نسبت جمعیت سالمندی ایجاب می‌کند که جوامع در حال توسعه از جمله ایران خود را برای مرتفع کردن نیازهای سالمندان آماده کنند، گفت: اعلام شعار روز جهانی سالمند در سال ۲۰۲۱ مبنی بر بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال، اهمیت نیاز به دسترسی و مشارکت معنادار افراد سالمند را در دنیای دیجیتال نشان می دهد.

وی گفت: جهت بهره‌مندی عادلانه همه افراد به فناوری دیجیتال لازم است ضمن دسترسی تمام افراد جامعه در تمامی رده‌های سنی به زیرساخت‌ها، ابزارها و نرم افزارهای متناسب سازی شده و افزایش سواد رسانه‌ای و دیجیتال همگان، امنیت و متناسب سازی این فضا نیز عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین پژوهش انجام شده در کشور در یکسال اخیر ۷.۳۴ درصد جمعیت شهری سالمندان و ۱.۱۶ درصد جمعیت روستایی این قشر از رایانه استفاده کرده اند و  ۸۰ درصد سالمندان شهری از تلویزیون استفاده می‌کنند، افزود: ۹۰ درصد زنان شهری و ۸۰ درصد زنان روستایی هفته‌ای یکبار تلویزیون می‌بینند. ۴۰ درصد مردان و ۲۵ درصد زنان سالمند دارای سواد هستند و باید فعالیت‌های موثری انجام شود تا سالمندان از خدمات بیشتری استفاده کنند.

وی اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات آماری براساس سرشماری سال ۹۵ شاخص امید به زندگی در گروه سنی سالمندان کشور، در مردان ۷۲.۵ سال و در زنان ۷۵.۵ درصد و در استان مرکزی در مردان به ۷۲.۹  و در زنان ۷۶.۷ رسیده است. موضوع افزایش زنان سالمند به نسبت مردان بسیار مهم است. در سال ۹۵ به ازای هر ۱۰۰ زنی که به سن سالمندی رسید، ۹۰ مرد در سن سالمندی بوده اند.

دکتر کریمی با تاکید بر اینکه سالمندان زن نیاز به خدمات حمایتی بیشتری دارند، تصریح کرد: زنان به نسبت مردان، مسکن، شغل و درآمد کمتری خواهند داشت و باید ادارات بهزیستی و کمیته امداد در این زمینه تسهیلات و اقداماتی را اتخاذ کند و از زنان سالمند حمایت بیشتری شود.

وی با بیان اینکه ۱۶.۶ درصد از موارد ابتلا به کرونا و ۶۸.۸ درصد موارد فوت ناشی از کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه از گروه سنی سالمندان است، بر ضرورت انجام واکسیناسیون سالمندان، تاکید کرد و افزود: طبق اطلاعات کشوری پس از انجام واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۶۰ سال، میزان ابتلای به کرونا در مراکز نگهداری سالمندان ۷۵ درصد کاهش یافته و به طور کلی مرگ و میر سالمندان بالای ۶۰ سال، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او بیان کرد: با همت و تلاش کارکنان حوزه بهداشت تاکنون ۸۶ درصد از سالمندان شهرستان‌های ساوه و زرندیه واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، یعنی بیش از ۹۵ درصد سالمندان با سن ۶۰ تا ۷۴ سال  و حدود ۷۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال واکسینه شده‌اند.

دکتر کریمی تاکید کرد: از آنجا که نتایج مثبت واکسیناسیون در کاهش میزان مرگ و میر سالمندان اثبات شده است از تمامی سالمندانی که تابحال نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند درخواست می‌شود، هر چه سریعتر بمنظور دریافت واکسن به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون محل سکونت خود مراجعه کنند. همچنین واکسیناسیون سالمندان ناتوان که قادر به خروج از منزل نیستند نیز با حضور پزشک  در منزل و طی هماهنگی با مرکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت محل سکونت افراد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سند ملی سالمندان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، گفت: اجرای مفاد سند مستلزم همکاری و مشارکت فعال سازمان‌ها و ادارات مرتبط در شهرستان‌های تابعه است و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرای سند از سوی معاونت بهداشتی در سال جاری صورت گرفته است.

وی اجرای برنامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای تامین سلامت سالمندان ساکن در بخش خرقان شهرستان زرندیه را یکی از این اقدامات برشمرد که پیش نویس اولیه تفاهم‌نامه نوشته شده و اقدامات لازم در حال انجام است.

دکتر کریمی با تاکید بر اهداف شعار روز جهانی سالمند، گفت: دنیای آینده، دنیای حکمرانی دیجیتال و انواع سامانه‌های هوشمند است و ارائه انواع خدمات آگاهی بخشی، خود مراقبتی، آموزشی، مهارت افزایی و مشاوره‌ای و نیز ارائه خدمات مراقبتی، درمانی و توانبخشی در منزل و ارائه سرویس‌های آنلاین اجتماعی، رفاهی و معیشتی در منزل به سالمندان با استفاده از تکنولوژی مدرن روز صورت می‌گیرد. بنابراین ضروری است فعالان در حوزه فناوری دیجیتال و استارت‌آپ‌ها در تامین زیرساخت‌های لازم برای آمادگی بهره‌گیری سالمندان از این فناوری تلاش کنند.

کلید واژه ها: سالمندی جمعیت ایران دانشکده علوم پزشکی ساوه


نظر شما :